• 0
  • ۰
  • 5

کنفرانس “امام ابوحنیفه از دیدگاه اندیشمندان تشیع” در افغانستان برگزار شد

کنفرانس امام ابوحنیفه از دیدگاه اندیشمندان اهل تشیع روز پنجشنبه ۲۲ آبان ماه در کابل برگزارشد.


در کنفرانس “امام ابوحنیفه از دیدگاه اندیشمندان تشیع” که با حضور علما، شخصیت‌های ملی و سیاسی افغانستان، مقامات حکومتی، فرهنگیان و رسانه ها، از سوی دارالمعارف اهل‌بیت و دیگر نهادهای همکار با هماهنگی وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان در کابل برگزار شد، سخنرانان با تاکید بر اندیشه‌های امام ابوحنیفه تاکید کردند که تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی از برجسته‌ترین مواردی است که در اندیشه امام ابوحنیفه وجود دارد.

شرکت کنندگان در این مراسم همچنین بر لزوم وحدت میان مسلمانان در جوامع امروزی تاکید کرده و گفتند که تنها راه موفقیت این کشورها انسجام اسلامی و دوری از اختلافات است.
سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، در این کنفرانس گفت که امام ابوحنیفه از لحاظ سیاسی مرد مبارز، عدالتخواه و منتقد نظام های استبدادی زمان بود که به خاطر مخالفت با حاکمان جابر و حمایت از حرکت های انقلابی و عدالتخواهانه علویان، زندانی شد و براثر شکنجه جان باخت.
 دانش با اشاره به وسعت نظر و دیدگاه خردگرایی امام ابوحنیفه گفت که گروه های افراطی مانند طالبان هرگز نمی توانند ادعای پیروی از مکتب اعتدالگرای امام ابوحنیفه را داشته باشند.
وی تأکید کرد که بررسی سیره و سنت سیاسی و علمی امام ابوحنیفه نشان می دهد که تفکر طالبانی در مغایرت تمام با دیدگاه و مکتب فقهی و حقوقی امام ابوحنیفه است و به هیچ وجه نمی تواند از مکتب اعتدالگرای او نمایندگی کند.
 دانش افزود: تاریخ گواهی می دهد که میان امام ابوحنیفه و پیشوایان مذهبی شیعیان و نوادگان پیامبر اسلام، از لحاظ عقیدتی و سیاسی آن گونه محبت و روابط عمیق و ناگسستنی وجود داشته است که امام ابوحنیفه حتی به خاطر حمایت از آنان، هرگونه اتهام، آزار و اذیت و زندانی شدن را پذیرفت ولی زیر بار حکومت جبار زمان خود نرفت.
وی با اشاره به منابع تاریخی و علمی بیان داشت که امام ابوحنیفه با توجه به نوع نظام سیاسی زمانه اش، معتقد بود که خلیفه باید به صورت آزادانه از طریق شورا و با رضایت کامل مردم تعیین شود و اگر از راه زور خلافت و حکمروایی او بر مردم تحمیل شود به هیچ وجه مشروعیت ندارد.
معاون رئیس جمهور افغانستان گفت که امام ابوحنیفه در طول حیات علمی و سیاسی خود به اهل‌بیت پیامبر و علویان ارتباط و احترام عمیق داشت و همین امر باعث خشم حاکمان و تندروان آن روزگار بر وی گردید.
دانش با اشاره به تحولات تاریخی زمانه و روزگار امام ابوحنیفه خاطر نشان ساخت که وی از تمام حرکت های عدالتخواهانه علویان در روزگار خودش هم از لحاظ عقیدتی و هم مالی حمایت همه جانبه کرده است.
معاون رئیس جمهور افغانستان فقه امام ابوحنیفه را فقه کاملا پویا، زنده و همراه با مقتضیات زمان عنوان کرد و گفت که ضرورت اساسی وجود دارد که علمای تشیع و تسنن امام ابوحنیفه را از نو بشناسند و دیدگاه اصیل و حیات بخش او را از نو به مردم بشناسانند.
وی در بخشی از سخنانش گفت که ایجاد تقریب میان پیروان راستین فقه حنفی و جعفری بی مفهوم است و حقیقت این است که تقریب میان این دو مکتب وجود داشته است و حوادث و غرض های سیاسی حاکمان مستبد در تاریخ و گروه های افراطی در زمان ما باعث تفرقه شده است.
معاون رئیس جمهور افغانستان، افراط گرایی و تروریسم را دشمن مشترک پیروان مذاهب حنفی و جعفری خواند و تأکید کرد که گروه های افراطی و تروریستی نشان دادند که در راه دستیابی به اهداف شوم و غیر انسانی خود هرگز قوم، سمت و مذهب نمی شناسند و همه را به خاک وخون می کشانند.
دانش وحدت و همدلی میان پیروان مذاهب را در افغانستان نسبت به کشورهای جهان اسلام بی مانند و یک نمونه عالی خواند و از علمای کشور خواست که برای نشر اندیشه های ناب و حیات بخش و تبیین روابط نیک و عمیق پیشوایان دو مذهب حنفی و جعفری بیش از گذشته تلاش کنند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نوزده − پنج =