• 0
  • ۰
  • 17

احمد مبلغی:

اربعین و کارکردهای سه‌گانه عدد ۴۰

اربعین و کارکردهای سه‌گانه عدد ۴۰

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به مناسبت اربعین حسینی تحت عنوان” کارکردهای سه گانه عدد ۴۰” نوشت: عدد چهل در سه حوزه اساسی رابطه نفس با خداوند، حوزه تکوین شخصیت منشی و رفتاری و حوزه اجتماعی قابلیت‌ها و کارکردهای مهمی را می‌تواند به ارمغان آورد.


حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی در این یادداشت تاکید کرده است: بررسی تاثیرات، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته در عدد چهل در ارتباط با جامعه، فصل مهمی در نگاه اجتماعی اسلام است که شرح آن فرصتی ویژه می خواهد.

رئیس مرکز تحقیات مجلس ادامه داده است: در این یادداشت: صرفا به اربعین‌حسینی اشاره می‌کنم که یک چهلم است اما با بارهایی از معنا، حرکت اجتماعی، جامعه سازی، اندیشه سازی، اخلاق سازی، فرا قومیت گرایی، وحدت سازی و در یک کلمه خیزشی بزرگ و اجتماعی همراه است.

مبلغی در ادامه با اشاره به اینکه عدد چهل در سه حوزه اساسی رابطه نفس با خداوند، حوزه تکوین شخصیت منشی و رفتاری و حوزه اجتماعی قابلیت ها و ظرفیت های مهمی را می تواند به ارمغان بیاورد تصریح کرده است: ظرفیت های پر رمز و راز نهفته در عدد ۴۰ تا آن‌جا به پیش می‌رود که در حوزه اول، بینش عمیق، در حوزه دوم منش متوازن و در حوزه سوم خیزش پرتحرک به انسان و جامعه می‌دهد.

عضو خبرگان رهبری کارکرد عدد چهل در حوزه رابطه نفس با خداوند را مورد توجه قرار داده و افزوده است: در این حوزه، روایت معروفی وجود دارد و بر اساس این روایت اگر انسان خود را برای خداوند در یک بازه زمانی چهل روزه، خالص کند، سرچشمه های حکمت از قلب او جاری و به زبان او انتقال پیدا می کند.

مبلغی ادامه داده است: عمق تحول آنجاست که زبان انسان پس از این وضعیت ارائه دهنده حکمت ها نه به صورت محدود بلکه به صورت جریانی و چشمه ای خواهد شد یعنی از آن پس آب زلال حکمت از قلب او فوران، و به شکل مدام بر زبان او جاری می شود این حکمت ها بینش های عمیق و گسترده معرفتی، عرفانی و معنوی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس هچنین یادآور شده است: خاستگاه و جایگاه این خلوص و محل تکرار و تمرین آن نقطه ای است که به واقع حیات خلوت رابطه انسان و خدا است؛ و این، یعنی انسان در کانونی ترین، مهمترین، اصلی ترین و نهانی ترین نقطه وجودی خود، که تنها خداوند حضور دارد به عمیق ترین و اصیل ترین حالت یعنی خلوص و ارتباط بی پیرایه و بی شائبه و پر از معنا و راز روی می‌آورد.

مبلغی در ادامه می افزاید: در این ساحت، اربعین یک آورده اساسی، استثنایی و گسترده را برای وجود انسان به ارمغان می آورد و آن حرکت حکمت از یک نقطه تمایز بخش و بسیار مهم برای انسان (یعنی قلب) به سمت حضور یافتن و منعکس شدن در سطح زبان اوست که نقطه پر راز و رمز و معنابخش و لایه ساز برای زندگی و پویایی بخش و حرکت آفرین در عرصه حیات آدمی است.

وی کارکرد عدد چهل در حوزه تکوین شخصیت منشی و رفتاری انسان را مورد توجه قرار داده و می افزاید: رابطه انسان با خود، روندی مهم است که او می تواند در حال بازسازی خویشتن خویش و منش رفتاری خود براین اساس باشد برای پی بردن به جایگاه و کارکرد چهلم در این حوزه باید به سراغ دین رفت و قابلیت ها و ظرفیت های آن را از حیث دینی در این زمینه کاوید در این میان، یک چهلم به چشم می خورد که برجسته تر و مهم تر و تاثیرگذارتر و جدی تر است و آن چهلم عمر آدمی است.

عضو خبرگان رهبری در ادامه یادداشت خود آورده است: با سر زدن به ادبیات دینی در این حوزه در می یابیم که معارف دینی برای چهل ساله شدن انسان حسابی ویژه گشوده اند، در این حوزه هم می توان به قرآن مراجعه کرد و هم به روایت ها، و هر دو منبع، سطوحی از معرفت های ضروری را برای انسان ارائه کرده اند، در این فرصت صرفا به آیه ای از قرآن مراجعه می‌کنیم و بر اساس این آیه وقتی انسان به نقطه اوج رشد خود می‌رسد و به ۴۰ سالگی دست پیدا می کند، به اوصاف و جایگاه های مهمی نائل می آید که شکر نعمت از جمله آن اشت.

مبلغی در ادامه یادآور شده است: شکر نعمت مادر نعمت ها است اگر بخواهیم از نظر دینی رتبه‌ای به آن بدهیم باید بگوییم شکرنعمت یک شاخص است انسانی که به ۴۰ سالگی می رسد می تواند شکر نعمت را به مثابه یک اصل پایدار و شاخص پررنگ و نقطه تولد کمالات در خود قرار دهد جالب این است انسانی که به چهل سالگی رسیده است کمال در او تا بدانجا ارتقا می یابد که شکرگزاری خود به نعمت خداوند را از خداوند طلب می کند،  یعنی درمی یابد که بدون توفیق الهی، فرآیند شکر گذاری نسبت به نعمت خداوند انجام پذیر نیست.

عضو خبرگان ادامه می دهد: انسان در چهل سالگی از خودانگاری و تمامیت خواهی برای خود خارج می شود و پدر و مادر خود را در کانونی ترین نقطه یعنی شکرگزاری برای خداوند جای می دهد و آن ها را در سبد توجه ویژه به خداوند در قالب شکر قرار می دهد.

وی همچنین می افزاید: درخواست از خداوند برای توفیق‌یابی به عمل صالح مورد رضایت او از مشخصه های بلوغ به سر حد اربعین است و درخواست اصلاح نسل و ذریه نیز از مشخصه های شکل گیری عقلانیت و بلوغ ذهنی و دینی و فکری و شخصیتی انسان در هنگامه ۴۰ ساله شدن می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس خروج آدمی از پوست خودخواهی، و درنتیجه، رسیدن او به نقطه توجه عمیق از یک طرف به پدر و مادر خود و از طرف دیگر به نسل پس از خود که از ذریه اوست، نقطه آشکاری از توازن منشی و رفتاری و فکری در انسان دانسته و افزوده است: انسانی که به ۴۰ سالگی می رسد می تواند به این نقطه مهم دست پیدا کند که توبه به سوی خداوند را سرلوحه زندگی و حرکت در زندگی خود قرار دهد

مبلغی تصریح کرده است: در فضای ۴۰ سالگی اندیشه انسان از حیث جامعه نگری نیز ارتقا پیدا می‌کند و تا بدانجا پیش میرود که خود را در یک مجموعه بزرگ به نام مسلمین جای می دهد.

وی در پایان کارکرد عدد چهل در حوزه اجتماع را مورد توجه قرار داده و افزوده است: بررسی تاثیرات، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نهفته در عدد چهل در ارتباط با جامعه، فصل مهمی در نگاه اجتماعی اسلام است که شرح آن فرصتی ویژه می خواهد، اینجا صرفا به اربعین‌حسینی اشاره می‌کنم که یک چهلم است اما با بارهایی از معنا، حرکت اجتماعی، جامعه سازی، اندیشه سازی، اخلاق سازی، فرا قومیت گرایی، وحدت سازی و در یک کلمه خیزشی بزرگ و اجتماعی، می‌توان گفت، شور و شعور افزایی، وحدت گرایی، فراقومیت اندیشی، اخلاق گرایی و یکرنگ گرایی از ویژگی های اربعین حسینی است.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه × دو =