• 0
  • ۰
  • 48

دکتر تقی زاده داوری:

فضای گفت‌وگو و تعامل در جامعه توسعه پیدا کند

فضای گفت‌وگو و تعامل در جامعه توسعه پیدا کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر “محمود تقی زاده داوری”، گفت: باید فضای گفت‌وگو و تعامل را با افراد غیرهمفکر خود برای ایجاد زمینه دوستی و ارتباط بیشتر فراهم کنیم.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی زاده داوری ادامه داد: برخی اختلافات در جامعه شیعی وجود دارد و ما باید جامعه را با همه‌ی اختلافاتش بپذیریم و آن زمینه‌های مشترک را برجسته کنیم و سعی کنیم جذب حداکثری داشته باشد.

وی افزود: حضرت امیر(ع) قضیه اتحاد و تفرقه را در سرنوشت جامع خیلی  مهم می‌دانند. اتحاد، قومی را به سلطنت، حاکمیت و آقایی و بزرگواری می‌رساند و تفرقه، آقایی را از یک قوم می‌گیرد و لباس ذلت و حقارت و مسکنت به تن آنها می‌پوشاند.

تقی زاده اظهار داشت:  تا آنجایی که امکان دارد باید متحد و همبسته بشویم. ضرورت وحدت، امر کاملا واضحی است.

وی با اشاره به پدیده گروهک‌های تکفیری در برخی از کشورهای منطقه ابراز کرد: برای مبارزه با تکفیری‌ها باید مدارس شیعی و مدارس سنی به‌گونه‌ای آموزش داده بشوند که اصولاً سنی‌کشی و شیعه کشی ممنوع باشد. خون مسلمان، عِرضش و مالش محترم است و مسلمان حق ندارد مسلمان دیگر را کشته و لو اینکه عقیده او را نپذیرد اما همین که موحد است، به توحید و به نبوت اعتقاد دارد، همین کفایت می‌کند تا خونش و مالش، عرضش و ناموس و حیثیتش محترم باشد.

دکتر تقی زاده داوری تاکید کرد: به نظر من ما باید با همدیگر گفتگو کنیم. اصلاً ما در حوزه غیر از گفتگو چه داریم؟ ما اهل گفتگو هستیم؛ در خانه‌ی ما صبح تا غروب باز است تا هر کسی بیاید و هر سوالی دارد با او بحث کنیم. ما غیر از گفتگو چیز دیگری نداریم نباید راهش را ببندیم و یا برای گفتگو با افراد، گزینش قرار دهیم.

استاد دانشگاه قم، همچنین اظهار داشت: همگرایی جامعه شیعی در دراز مدت بیشتر می‌شود. در جهانی که پاپ کاتولیک با رهبر مسیحیت ارتدوکس دیدار می‌کند و تفاهم نامه امضا می‌کند، به نظر می‌رسد اندیشمندان و عالمان مسلمان و شیعه به این مقدار از آگاهی و قدرت فکری می‌رسند که باید با همدیگر تعامل و ارتباطات نزدیک¬تری داشته باشند.

وی ادامه داد: در مجموع در دراز مدت مصالح جامعه‌ی شیعی اقتضا می‌کند که ارتباطات نزدیکتری برقرار شود. بنابراین به طور کلی در جامعه شیعی همگرایی بیشتری را می‌بینم و به آن خوش بین هستم.

تقی زاده داوری در ادامه عنوان کرد: در نقطه‌ی مقابل علمای سنتی؛ که عمدتاً بر رویه‌های سلف صالح تأکید می¬کنند؛ عده‌ای از تحصیل‌ کرده‌های حوزوی هستند که می¬گویند: آنها هم از ظرفیت‌های عقلی خود استفاده کرده و فقه را جلو بردند، بنابراین فقه ظرفیت تغییر و تحول را دارد و باید در فقه بر مبنای همان ضوابطی که در آن وجود دارد تحول ایجاد کرد.

وی یادآور شد: مرحوم امام (ره) یک عمر را در فقه غوطه ور بودند و بحث زمان و مکان را مطرح کردند، بعد از آن دیگر از فقه خارج نشدند. نمونه‌های آن مباحثه‌هایی بود که ایشان با شاگردهای خودشان داشتند و از صدا وسیما هم پخش شد. مرحوم امام (ره) معتقد بودند که باید فقه را جلو برد، متحول کرد و متناسب با زمان و مکان ارائه داد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

16 − 4 =