• 0
  • 0
  • 35

گفتمان شهادت در فرهنگ تشيع

ماهیت نهضت امام حسین علیه‌السلام حفظ اسلام و احیای تمدن علوي به رهبري امام منصوص بود که از سوی خداوند و رسول الله صلي الله عليه و آله به او تفویض شده بود تا هدایت الهی وپیاده شدن احکام وحدود الهی واصلاح امت اسلامی وامر به معروف ونهی از...

ادامه مطلب...
  • 0
  • 0
  • 48

دكتر سبحانی، مدرّس حوزه و دانشگاه از نزدیکان فکری استاد مرحوم محمدرضا حکیمی مطرح كرد:

وجه افتراق اندیشه عدالتخواهانه علامه حکیمی با دکتر شریعتی

نگرش شریعتی برخاسته از سوسیالیسم است و خود شریعتی هم این را انکار نمی‌کند و تلاش می‌کند که مؤلفه‌های سوسیالیسم مدرن را با اندیشه‌های دینی و مکتب تشیع پیوند بزند و حتی گاهی اوقات این-همانی میان آنها قائل می‌شود.

ادامه مطلب...
  • 0
  • 0
  • 70

محمد كاظم رحمتي مترجم كتاب «مطالعاتی در تاریخ زیدیه»:

سیره‌نگاری در سنت زیدیه یعنی بیان شرح حال علمی امامی که در راس قدرت است.

درباره زیدیه ایران اطلاعات به‌قدری پراکنده و گاه مشوش است که تنها از خلال مطالعات تک‌نگاری درباره اشخاص یا نسخه‌های خطی است که شاید بتوان تصویری روشن از حضور فرهنگی آن‌ها در نواحی شمالی ایران ارایه کرد.

ادامه مطلب...
  • 0
  • 0
  • 80

محمدتقی سبحانی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

جست‌وجوی مداوم خالق «الحیاة» برای دستیابی به حیات طیبه قرآنی

به گمانم زندگی مرحوم علامه حکیمی جست‌وجو برای رسیدن به حیات طیبه بود؛ آن هم جست‌وجوی واقعی با تمام وجود و در سراسر زندگی. ایشان در مرحله اندیشه به دنبال اندیشه پاک بود؛ اندیشه‌ای که بتواند راهنمای انسان در مسیر سعادت باشد.

ادامه مطلب...
  • 0
  • 0
  • 72

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی :

اندیشه علامه حکیمی، عدالت‌خواهی و باور به منابع وحیانی

 استاد محمدرضا حکیمی عالم اجتماع بود، نه عالم کتاب و کتابخانه که خود را در فضای مسائل اعتباری، ذهنی و انتزاعی محبوس کند. ویژگی بارز ایشان این بود که همواره خود را در فضایی می‌دید که بتواند در جامعه مؤثر باشد و فقط شعار عدالت‌خواهی نمی‌داد، بلکه اصلاً سبک زندگی‌اش...

ادامه مطلب...
  • 0
  • 0
  • 101

در روایات علم به دو دسته؛ علم ادیان و ابدان تقسیم شده است، یعنی در کنار علم دین، علم بدن هم مورد اهتمام جدی است تا انسان‌ها به دنبال علل بیماری و درمان بروند.

جریان عاشورا برای مؤمن زنده است و عزاداری برپا می کند.

مؤمن به اقتضای تقوا و ایمان قلبی نسبت به مسئله توحید و قربانی کردن در حج و سعی صفا و مروه بی‌تفاوت نیست و آنها را به عنوان نماد توحید زنده نگه می‌دارد و این مسئله‌ از فطرت توحیدی یک فرد با ایمان برخاسته است.

ادامه مطلب...
1 2 3 10