معرفی استاد

محمد تقی سبحانی
محمد تقی سبحانی

1. سوابق آموزشی 1 - 1. تحصیلات الف) تحصیلات حوزوی - ورود به حوزه علمیه قم در سال 1361. - اتمام سطح حوزه در سال 1368. - هفت‌ سال تحصیل در دروس خارج فقه و اصول و بهره‌مندی از اساتید بزرگواری همچون آیت‌الله حاج شیخ جواد تبریزی و آیت‌الله وحید خراسانی و نیز دو سال درس اصول آیت‌الله سید کاظم حائری؛ - نحصیل فلسفه مشاء (اشارات و تنبیهات) حدود 2 سال نزد حضرت آیت‌الله حسن‌زاده، سال 1374 و 1375؛ - تحصیل فلسفه حکمت متعالیه (اسفار اربعه) حدود 3 سال نزد…

  • 0
  • 0
  • 212

سلسه دروس آموزشی شیعه شناسی: تشیع،هویت،تاریخ- استاد سبحانی


سلسه دروس آموزش شیعه شناسی: باورهای روشن سامانه مرزبانی از مکتب اهل‌بیت علیهم الاسلام، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در راستای اهداف و رسالت‌های خود مجموعه‌ای مختصر، مفید و متقن از باور داشت‌ها و آموزه‌های تشیع را در قالب سلسه دروس آموزش شیعه شناسی به بهره‌گیری از اساتید برجسته و طراز اول حوزه تقدیم می‌نماید. در این دوره آموزشی مباحث زیر طی سیزده جلسه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. جلسه اول: معنای شیعه چیست؟؛ تشیع چگونه شکل گرفت؟؛ فرقه های تشیع و ویژگی های آن چیست؟؛ویژگی های تشیع حقیقی چیست؟ امامت از منظر عقلی و نقلی چیست؟ در جلسه دوم: زمان آغاز استعمال واژه شیعه برای یاران امام علی (ع)؛ بررسی اجمالی فرقه اسماعیلیه؛ مروری بر دلالت های آیه مباهله؛ نظر سیوطی پیرامون آیه تطهیر؛ بررسی برخی اشکالات مطرح از سوی مستشرقان پیرامون تشیع. جلسه سوم: بررسی واقعیت یا افسانه بودن شخصیت عبدالله بن سبا؛ شبهه شناسی نقش ایرانیان در پیدایش تشیع؛ معناشناسی باطنی گری و رابطه آن با ظاهر گرایی؛ بررسی شبهات مطرح پیرامون وجود باطنی گری در ادعیه شیعه. جلسه چهارم: مباحث مهم مطرح شده در جلسه چهارم: چرایی نپذیرفتن نظر صریح پیامبر (ص) در تایید تشیع از سوی دیگران؛ بررسی دیدگاه احمد بن حنبل نسبت به واقعه غدیر؛ بررسی جامعه شناختی علل گریز جامعه اسلامی از پذیرش حضرت علی (ع)؛ نقش قبیله گرایی در نپذیرفتن ولایت امیرالمومنان (ع). جلسه پنجم: بررسی روایت منقول از حذیفه پیرامون یاران مورد نظر پیامبر (ص)؛ چرایی نپذیرفتن ولایت حضرت علی (ع) از سوی مردم مدینه؛ بررسی رابطه…
سلسه دروس آموزشی شیعه شناسی: تشیع،هویت،تاریخ- استاد سبحانی