• 0
  • 0
  • 9

نشست علمی «قرآن كتاب رحمت يا خشونت» در قم برگزار شد

نشست علمی «قرآن كتاب رحمت يا خشونت» در قم برگزار شد

نشست علمی «قرآن كتاب رحمت يا خشونت»، از سلسله نشست‌های علمی و پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی قم، روز گذشته ۳۰ ارديبهشت‌ماه در مسجد اين مدرسه برگزار شد.


حجت‌الاسلام «يوسفی‌غروی»، استاد حوزه علميه، با اشاره به تلاوت آياتی از سوره انسان گفت: اين آيات كه به خاطر رحمت و رأفت اهل بيت به اسير و مسكين و يتيم نازل شده است و خود دليل محكمی بر اين است كه اين كتاب پيام آور رحمت است و الا كتابی كه بايد تا روز قيامت الگوی جهان باشد، چرا بايد به مسأله رحمت به يتيم،‌ مسكين و حتی اسير كه غير مسلمان است ( غير مسلمانها را اسير می‌كردند) بپردازد.
وی افزود: وقتی بخواهيم بدانيم يك نوشته در چه موردی است، تيتر اصلی آن را نگاه می‌كنيم و اگر اين تيتر،‌ اصيل،‌ متين، موجه و حساب شده باشد، مطالب بعدی را می‌رساند و بسم‌ الله الرحمن الرحيم، تيتر و آرم قرآن كريم است و در اول ۱۱۳ سوره آمده است و اين آيه دارای دو كلمه رحمت است.
حجت‌الاسلام يوسفی‌غروی با اشاره به ترجمه كلمه‌ ترهبون در آيه‌ «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه….» در مورد ترور اظهار كرد: يك شائبه‌ای در ذهن وجود دارد، مبنی بر اين كه در ترجمه تروريست به ارهابيون از اول نقشه‌ای بوده است،‌ چون يك مسلمان آگاه تروريسم را با اين كلمه ترجمه نمی‌كرد تا لفظ جنگ كه قاعده و قانون خود را دارد با ترور كه بدون قاعده و غافلگيرانه است ارتباط لفظی پيدا كند،‌ ولی شكی نيست كه در ترجمه اين لفظ به تروريسم، غرض‌ورزی زيادی به چشم می‌خورد و ارهاب در آيه فوق به معنای جنگ است كه قانون انسانی خود را دارد،‌ با ارهاب به معنای ترور كه خارج از قوانين بشری است ارتباطی ندارد، البته هيچ انسان عاقلی نمی‌گويد كه هيچ نيازی به جنگ نيست حتی جنگ دفاعی ولی هر چيزی قوانينی دارد و جنگ نيز قوانين خاص خود را دارد.
استاد حوزه علميه اذعان كرد: ما اصرار نداريم كه از اعمال مسلمانان و حتی افرادی كه خود را خليفه مسلمين ناميده‌اند دفاع كنيم و شايد آنها اسلام و قوانين آن را رعايت نكنند،‌ ولی اگر كسی غرض‌ورزی نكند به تعاليم يك مكتب نگاه می‌كند و از روی اعمال اعضای آن مكتب، قضاوت نمی‌كند، مگر مسيحيان خود از جنگ‌های صليبی اظهار بيزاری نمی‌كنند، آيا بايد از روی جنگ‌های صليبی در مورد دين مسيحيت قضاوت كرد.‌
وی افزود: هر كاری كه از روی قوانين انسانی نباشد از لحاظ اسلام جرم است و حالا فرق نمی‌كند اين جرم از طرف چه كسی صورت گرفته باشد.
حجت‌الاسلام يوسفی‌غروی با اشاره به قوانين اسلام برای جنگ تصريح كرد: اسلام حمله غافل‌گيرانه را محكوم می‌كند و پيامبر(ص) را از حمله بدون اعلان قبلی منع كرده است، حتی نسبت به افرادی كه احتمال خيانت آنها می‌رود.‌
وی خاطرنشان كرد: حضرت مسلم از كشتن غافل‌گيرانه ابن زياد، جلوگيری كرد و منع اين نوع برخورد در اسلام را متذكر شد و به سخنان حضرت علی در اين باب اشاره كرد.
حجت‌الاسلام يوسفی‌غروی گفت: مرحوم امام (ره) در بهبوهه انقلاب از حمله غافل‌گيرانه جلوگيری كردند، در حالی كه اين عمل ايشان به ظاهر به پيشبرد انقلاب خيلی ضرر می‌زد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

7 + چهارده =