• 1
  • 0
  • 296

پاسخ دکتر سبحانی به انتقادات همایش «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها»

پاسخ دکتر سبحانی به انتقادات همایش «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل، در چهار محور به انتقادات برگزاری همایش «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها» پاسخ داد.


خبر برگزاری همایش «تصوف، شاخصه‌ها و نقدها» از مدتی پیش که رسانه‌ای شد، انتقاداتی را در میان اهالی اندیشه و قلم برانگیخت. این انتقادات که به‌عنوان‌مثال از سوی حجت‌الاسلام رسول جعفریان و حجت‌الاسلام محسن الویری گفته و نوشته شد، عمدتاً حول این محور می‌گردید که تصوف مساله اولویت‌دار امروز جامعه ما نیست و با حمله به این جریان که ممکن است در لایه‌های زیرین فرهنگ جامعه حضور داشته باشند، سبب انشقاق و اختلاف میان نیروهای اجتماعی می‌شویم.

دکتر “محمدتقی سبحانی” اهداف و محتوای همایش را در چند بعد مورد بررسی قرار داد و گفت: تصوف یک جریان تاریخی است و از این جهت باید بررسی شود.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل ادامه داد: تصوف از قرن دوم آمده است؛ محققان آن از معرفت قرآنی و اسلامی بهره بردند اما با ذائقه‌های معرف بیرونی آن را درآمیختند. به تدریج واگرایی‌هایی ایجاد شد و از قرن ششم وارد جهان تشیع شد، برخورد علمای ما با تصوف در طول تاریخ قابل مطالعه است

وی تصریح کرد: محور دوم بحث از تصوف در جغرافیای جهان امروز است. پرسش این است که همه شاخه‌های تصوف دارای یک فکر هستند؟ یا این‌ها از منابع مختلف سرچشمه می‌گیرند؟ منتقدان می‌توانند به‌صورت کلی همه تصوف را رد کنند. این‌ها نیاز به کار علمی دارد. اینکه بگویند تصوف امروز در برابر وهابیت ایستاده، ناشی از نادانی است. تصوف در شبه‌قاره با وهابیت در دوره معاصر گره خورده و خطرناک‌ترین اندیشه‌ها را علیه تشیع ایجاد کرده است.

استاد سبحانی محور سوم همایش را مطرح کرد و گفت: بررسی فرقه‌های تصوف که با عنوان شیعی خودشان را معرفی می‌کنند از دیگر محورهاست. محققان ما این موضوع را به‌خوبی باز کرده‌اند که جریان تصوف شیعی به‌ویژه پس از صفویه، با چه انحرافاتی آمیخته شده‌اند.

وی ابراز داشت: ما به هیچ‌وجه برخورد فیزیکی و امنیتی را مد نظر نداریم. با ظرفیت‌های تصوف و معنویت‌گرایی هم آشنا هستم اما سخن این است که اگر ظرفیتی هم هست، چون با انحرافاتی آمیخته شده، نمی‌توان آن را به خورد جامعه داد.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل یادآور شد: «آثار جریان تصوف ایرانی در چهار دهه گذشته و تاثیراتش در محیط فرهنگی ما» بود و  ما حتی اجازه ندادیم‌ صداوسیما ورود پیدا کند. چون بنا نداریم این مباحث را به صحنه اجتماعی بکشانیم.

دکتر سبحانی ابراز کرد: ما نشان خواهیم داد ‌چگونه جریان تصوف فرقه‌ای با بچه‌های حزب‌اللهی با «چهل حدیث» شروع می‌کند و بعد او را به داخل حلقه می‌کشد و حرف‌های خودش را می‌زند. ما نشان خواهیم داد‌ کسانی‌اند که از امام راحل و بزرگان ما دم می‌زنند و در خفا به جوانان تعلیم‌های ضدانقلابی می‌دهند.

وی یادآور شد: من نمی‌خواهم وارد فضای سیاسی شوم اما می‌خواهم به کسانی که اطلاع ندارند هشدار دهم. ما خبر داریم که در این کشور همایش‌هایی بزرگ با پول بیت‌المال تشکیل می‌شود و حرف‌های خلافی توسط منتسبان به حلقه‌های انحرافی در آن زده می‌شود و اجازه نمی‌دهند یک کلمه انتقاد مطرح شود.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل گفت: پیش از این با دیدار با اغلب مراجع تقلید مشهور، تأیید آنان را نسبت به برگزاری این همایش گرفته بودند؛ مراجعی مانند آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و علوی گرگانی نظر مثبتی در رابطه با این همایش داشتند.

گفتنی است 320 چکیده مقاله و 200 مقاله به‌طور کامل به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که 60 مقاله به تأیید نهایی رسیده و چاپ شده است.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه + پانزده =