«ارض موعود فدک: جادهی ملی‌گرایی مذهبی در سیاست شیعی»

ماتییس فان دن باس، استاد کالج بیرکبک در دانشگاه لندن،‌ نتیجه بررسی‌های سیاسی و انسان‌شناسانه خود درباره یاسر الحبیب و جماعت او را در قالب مقاله‌ای در ژورنال بریتانیایی خاورمیانه‌شناسی عرضه کرده است.

ادامه مطلب...

طرح اندیشه مهدویت در کلمات امام حسن عسکری (ع)

اندیشه مهدویت، به منزله چراغی فراراه شیعه در عصر غیبت است. افزون بر این، طرح این اندیشه از سوی پیامبر و امامان شیعه، متناسب با شرایط اجتماعی و معضلات پیشاروی بوده است. یافتن اجزای این طرح در کلمات هر یک از معصومان: می‌تواند روشنی‌بخش شرایط و مشکلات عصر صدور باشد...

ادامه مطلب...

تحزّب در برابر بنی‌هاشم در دوران پیامبر(ص) (1-11 ق): نشانه‌ها، سویه‌ها و زمینه‌های مخالفت با امامت هاشمی

بنی‌هاشم و خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله) پس از رحلت ایشان به حاشیه رانده شدند. یکی از نظریات مطرح در تبیین این پدیدۀ تاریخی، وجود تفاهمات پیشینی برخی اصحاب در دوران حیات پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌باشد. با این حال، از سویی نشانه‌ها، سویه‌ها و زمینه‌های این تفاهمات...

ادامه مطلب...

باطن ولایی قرآن و روایات تأویل‌گر آیات به مقامات ائمه(علیهم السلام)

نگاهی گذرا به تراث روایی شیعه، حجم قابل توجهی از روایات ناظر بر آیات قرآنی را پیش روی ما می‌نهد که با هدف بازنمایی باطن ولایی قرآن، دست به تأویل آیات به مقامات ائمه عليهم السلام زده‌اند؛ تا جایی که گویی این نوع روایات، به عنوان نمادی برجسته برای مجموعۀ...

ادامه مطلب...

موجودیت خارجی کتاب اثبات الرجعة فضل بن شاذان نیشابوری با تأکید بر نقل روایات کتابش در آثار متأخر از او

از آثار مهدوی فضل بن شاذان، به‌ جز اشاراتی که کتب فهارس به‌ عنوان آنها داشته‌اند، روایاتی نیز در آثار متأخر از او به دست ما رسیده است.

ادامه مطلب...

بررسی مقایسه‌ای دو تصویر شیعی از شأن امام (سیدمرتضی و قاسم رسّی)

امامت از آموزه‌های مهم اعتقادی همه گروه‌های شیعی است. امامیه و زیدیه دو فرقه زنده شیعی هستند که در این حوزه، باورهای مشترک و مختلفی دارند. یکی از فروعات مهم بحث امامت شئون امام است که خود می‌تواند زیرمجموعه‌هایی چون معناشناسی شأن، شئون فردی و اجتماعی امام، مقایسه شأن امام...

ادامه مطلب...

«روابط میان عالمان شیعه و دولت در عراق ۱۹۲۱-۲۰۱۵»‌

سیاست حذفی که دولت علیه علمای شیعه به کار می‌گیرد و اعتقاد علمای شیعه به داشتن تکلیف الهی برای نظارت بر مرجعیت حاکم تا زمان بازگشت امام غایب موجب شده است که هیچ چارچوب صریحی برای روابط آنها وجود نداشته باشد.

ادامه مطلب...
1 2 3 21