سطح سه رشته علوم حدیث
سطح سه علوم حدیث، دومین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، تاریخ، مبانی و مسائل علوم حدیث را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
سطح سه علوم حدیث، دومین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، تاریخ، مبانی و مسائل علوم حدیث را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
اهداف
- شناخت مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاههای محدثان در زمینه معارف روایی؛
- ترتیب نیروهای توانمند علمی، جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد احادیث شیعه؛
- آشنایی با مکاتب مهم حدیثی؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینهسازی جهت گسترش پژوهشهای حدیثی؛
- شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث حدیثی و ایجاد توان فهم آن؛
- زمینهسازی جهت تربیت استاد برای دروس مرتبط با علوم حدیث در سطح ۱ و ۲؛
- تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح بالاتر؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
- ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.
جدول دروس پیشنیاز
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | تاریخ حدیث | ۳۲ | آشنایی با تاریخ حدیث فریقین تا دوره معاصر |
۲ | جوامع حدیثی | ۳۲ | آشنایی با مهمترین جوامع حدیثی فریقین |
۳ | کلیات علم رجال | ۴۸ | آشنایی با مبانی دانش رجال و کوشش دانشمندان فریقین در معرفی راویان |
۴ | منطق فهم حدیث | ۳۲ | آشنایی با قواعد عمومی و مؤثر در فهم حدیث |
۵ | تعادل و تراجیح | ۱۶ | آشنایی با پدیده اختلاف در میان احادیث، منشأ اختلاف و راههای رفع تعارض آنها |
۶ | درایه | ۱۶ | آشنایی با اصطلاحات حدیثی و طرق تحمل آن. |
جمع | ۱۷۶ |
تبصره: طلابی که دروس پیشنیاز را در سطح دو گرایش علوم حدیث و یا مراکز معتبر دیگر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
عناوین و مشخصات کلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت |
۱ | دروس عمومی | ۶۲۴ |
۲ | دروس تخصصی | ۱۰۸۸ |
جمع کل | ۱۷۱۲ |
عناوین و مشخصات تفصیلی دروس:
- دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | فقه | ۱۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مکاسب) |
۲ | اصول | ۳۲۰ | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (جلد اول کفایة الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم) |
۳ | عربی معاصر | ۳۲+۱۶
نظری-عملی |
ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزه علوم حدیث |
۴ | روش تحقیق پیشرفته | ۳۲+۱۶
نظری-عملی |
تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل علوم حدیث، با آموزش روشهای تحقیق و کیفیت بهرهبرداری از ابزار و منابع |
۵ | روش تدریس | ۳۲+۱۶
نظری-عملی |
ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روشها و فنون کلاسداری و ارزشیابی |
جمع | ۶۲۴ |
- دروس تخصصی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | مبانی شناخت حدیث | ۳۲ | شناخت جایگاه و منزلت احادیث و شیوههای گوناگون رویارویی با آن، از دیدگاه فریقین |
۲ | مصطلحات الحدیث | ۱۶ | شناخت مقایسهای اصطلاحات حدیثی امامیه و اهل سنت |
۳ | جوامع دینی | ۳۲ | شناخت مقایسهای جوامع حدیثی فریقین و تبیین نقاط قوت و ضعف آنها در عرصههای ساختار، سند و محتوا |
۴ | حوزههای و مکاتب حدیثی | ۴۸ | شناخت چگونگی شکلگیری حوزهها و مکاتب حدیثی فریقین و شاخصههای آنها |
۵ | منطق فهم متن | ۳۲ | شناخت و بررسی روشها و رویکردها در فهم متن و ارائه منطق صحیح فهم آن |
۶ | مبانی و قاعد تفسیر روایی | ۳۲ | شناخت مبانی، قواعد، روشها و مراحل تفسیر روایی، ادوار، مدارس و مکاتب آن |
۷ | روایات تفسیری | ۳۲ | شناخت ویژگیهای مشترک و اختصاصی روایات تفسیری فریقین، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
۸ | شناخت محتوایی نهج البلاغه | ۳۲ | شناخت کلی و دستهبندی محتوای نهج البلاغه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
۹ | شناخت محتوایی صحیفه سحادیه | ۳۲ | شناخت کلی و دستهبندی محتوای صحیفه سجادیه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
۱۰ | نقد شبهات سندی و متنی نهج البلاغه | ۱۶ | شناخت شبهات مطرح درباره اسناد و محتوای نهج البلاغه و پاسخ به آنها |
۱۱ | سبکشناسی کتب حدیثی | ۳۲ | شناخت مقایسهای شیوههای کتب حدیثی در حوزه حدیث شیعه و اهل سنت |
۱۲ | مبانی نقد حدیث | ۱۶ | شناخت مبانی، ملاکها و شیوههای نقد سندی و محتوایی روایات |
۱۳ | دیدگاههای حدیثپژوهی معاصر | ۳۲ | شناخت رویکردها، دیدگاهها و روشهای جدید حدیثپژوهی و نقد و بررسی آن |
۱۴ | مستشرقان و حدیث | ۱۶ | شناخت ماهیت استشراق، جریانات و مکاتب آن و بررسی و نقد آرای مهم خاورشناسان پیرامون احادیث |
۱۵ | شبههشناسی و پاسخ به آن | ۳۲ | بررسی برداشتهای نادرست از احادیث، با تأکید بر شبهات وهابیت و نقد آن |
۱۶ | احادیث مشکل | ۳۲ | شناخت احادیث مشکل و دارای پیچیدگی در متن و بیان شیوههای تفسیر و تبیین آن |
۱۷ | اختلاف و تعارض حدیث | ۳۲ | شناخت اختلافات و تعارضات ناشی از مدلول ظاهری روایات، حال راویان، منابع و مدارس حدیثی و راههای رفع اختلاف و تعارض آنها |
۱۸ | مبانی جرح و تعدیل راویان | ۳۲ | شناخت اصول کلی مورد نظر رجالیان در جرح و تعدیل راویان و چگونگی حل تعارض |
۱۹ | منابع رجالی | ۳۲ | بررسی مقارنهای ساختار و محتوای منابع رجالی فریقین و شناخت نقاط قوت و ضعف آنها |
۲۰ | راویان و اسناد پرتکرار | ۳۲ | شناخت راویان پر حدیث اسناد احادیث، با تکیه بر اسناد پرتکرار |
۲۱ | فقه الحدیث ۱ | ۳۲ | شناخت محتوای روایات اعتقادی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
۲۲ | فقه الحدیث ۲ | ۳۲ | شناخت محتوای روایات اخلاقی و تربیتی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
۲۳ | فقه الحدیث ۳ | ۳۲ | شناخت محتوای روایات تاریخی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
۲۴ | فقه الحدیث ۴ | ۳۲ | شناخت محتوای روایات فقهی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
۲۵ | منابع فقه الحدیث | ۳۲ | شناخت منابع مهم فقهالحدیثی به صورت تاریخی، همراه با تبیین مبانی و روشهای مورد استفاده آنها |
۲۶ | روش تصحیح متن حدیث | ۱۶+۱۶
عملی |
کسب مهارت تصحیح و احیای تراث حدیثی شیعه |
۲۷ | متون تخصصی | ۳۲+۱۶
نظری-عملی |
ایجاد توان فهم متون عربی معاصر در حوزه علوم حدیث |
۲۸ | سمینار ۱ و ۲ | ۳۲+۳۲
عملی |
تحقیق و تتبع درباره موضوعات جدید مربوط به گرایش علوم حدیث و ارائه آن در جلسه حضوری به صورت مقاله علمی |
۲۹ | پایاننامه | ۱۹۲
عملی |
ارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع کافی در حوزه علوم حدیث |
جمع | ۱۰۸۸ |
ثبت دیدگاه شما