تبیین اندیشه شیعی در سه دهه نقاشی ایران دوره معاصر (57 ـ 87ش)
چکیده
اندیشه شیعی در چند دهه اخیر، تأثیر انقلابی و ساختارشکن بر نقاشی معاصر ایران داشته و در سه دهه از عمر انقلاب یعنی سالهای 57 تا 87 شمسی، نمود خاصی یافته است. تأثیرپذیری نقاشی ایران معاصر از فرهنگ شیعی و در رأس آن واقعه کربلا آشکار و هویداست. بیرقها، سلاحها، مرکبها و رنگهای سرخ و سبز در این آثار، همگی در حکم نشانههایی برای بیان وقایعی هستند که از فرهنگ شیعی سرچشمه میگیرند. نشانهها در قالب نماد و سمبل، محملی توانا و گویا برای شرح وقایع و مظلومیت شیعه هستند و نقاشی انقلاب بهمدد این نشانهها و مفاهیم آنها به زبان استعاری، با مخاطب رابطه برقرار میکند. بهلحاظ محتوایی، بهکارگیری مضمونهای شیعی مهمترین ویژگی بارز نقاشی انقلاب است. در این مقاله، ضمن جمعبندی و تکمیل دیدگاههای پژوهشگران در مورد محتوای مضامین دینی شیعی در سه دهه از نقاشی انقلاب، آثار مربوط به این سالها از طریق بررسی محتوای مضمون و اطلاعات متن جداول و نمودارها تجزیه و تحلیل میشوند. بررسیهای انجامشده، نشان میدهد که محتوای آثار بیشتر تحت تأثیر اندیشه و آموزههای شیعی بوده و از لحاظ تکنیک و شیوه اجرا نیز این آثار عمدتاً بهصورت ترکیبی در قالب سبکهای رئالیسم و سمبولیسم آفریده شده اند.
ثبت دیدگاه شما