تبیین تاریخی اهداف آموزشی امامان معصوم (ع) (مطالعه موردی: آموزش مهارت مباحثه)
تبیین تاریخی اهداف آموزشی امامان معصوم (مطالعه موردی: آموزش مهارت مباحثه)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
وجیهه میری
دکتری تخصصی تاریخ تشیع
چکیده
دوران حضور امامان معصوم، مقارن با احتجاجات مذهبی و ظهور جریانهای آموزشی متعددی بود که هر یک به تثبیت عقاید خود همت داشت؛ مسألهای که نیاز به آموختن مهارت مباحثه توسط شیعیان را ضرورت میبخشید؛ مهارتی که به عنوان یکی از اهداف آموزشی امامان معصوم، آموزش داده میشد. پژوهش حاضر حول پاسخ به دو پرسش سامان یافته است: 1. شیوههای امامان معصوم به منظور آموزش مهارت مباحثه، مبتنی بر چه مزایای آموزشی بود و در چه مواردی قابل ترسیم است؟ 2. اصول مورد نظر امامان معصوم در آموزش مهارت مباحثه شامل چه مباحثی میشود؟ مهارت مباحثه از طریق برگزاری جلسات بحث زیر نظارت امامان معصوم، در دو شکل گردهماییهای کوچک و جلسات دونفره، و نیز برگزاری جلسات مباحثه با اندیشهوران سایر گروهها در حضور متربیان، و دادن استقلال به متربیان برای برگزاری جلسات بحث، آموزش داده میشد که هر یک از این راهکارها، مبتنی بر مزایا و اهداف آموزشی مشخصی بود و بر اصولی تأکید داشت. روش این مقاله توصیفی ـ تحلیلی، همراه با تلفیق گزارههای تاریخی ـ حدیثی با مباحث آموزشی است.
کلیدواژهها
آموزش اهداف آموزشی امامان معصوم مباحثه
ثبت دیدگاه شما