• 0
  • 0
  • 567

کتاب «در یک سرزمینِ تماماً مسلمان‌نشین: تشیع در میان پاکستان و خاورمیانه»

سایمون ولفگانگ فوکس، استاد دانشگاه فراییورگ آلمان نسخه تکمیل شده پایان‌نامه دکترای خود در رشته مطالعات خاورنزدیک در دانشگاه پرینستون را در قالب کتابی به زبان انگلیسی منتشر کرده است. این کتاب که دو سال قبل توسط انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا منتشر شده، تحلیلی عمیق و به‌روز از وضعیت شیعیان #پاکستان در دهه‌های […]


سایمون ولفگانگ فوکس، استاد دانشگاه فراییورگ آلمان نسخه تکمیل شده پایان‌نامه دکترای خود در رشته مطالعات خاورنزدیک در دانشگاه پرینستون را در قالب کتابی به زبان انگلیسی منتشر کرده است. این کتاب که دو سال قبل توسط انتشارات دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا منتشر شده، تحلیلی عمیق و به‌روز از وضعیت شیعیان #پاکستان در دهه‌های اخیر ارائه داده است.
تأکید این پژوهش بر مسئله روحانیت و مرجعیت نزد شیعیان پاکستان و شرایطی است که این امر در ارتباط با تشیع فراملی (Transnational)، خصوصاً در ساحت سیاست و در ارتباط با ایران و عراق، برای شیعیان پاکستان فراهم آورده است.
مولف برای کتاب حاضر حدود یک دهه به پژوهش پرداخته است.

سایمون ولفگانگ فوکس با تمرکز بر پاکستان در داستانی از اسلام فراملی که از جنوب آسیا تا خاورمیانه امتداد دارد ، اولین تاریخ عموم شناختی عمیق تولید فکری شیعیان و رقبای مذهبی آنها را در این “سرزمین پاک” ارائه می دهد. مفهوم پاکستان به عنوان اوج آرمان جهانی مدرن مسلمانان ، مولفه اساسی این داستان را تشکیل می دهد.

وی نشان می دهد که مبلغین و دانشمندان محبوب پاکستانی چگونه با شجاعت از ظرفیت باطنی تشیع بهره گرفته اند و به عنوان کارگزاران ، مترجمان و پیشگامان اعتماد به نفس اندیشه اسلامی معاصر نقشی خلاقانه و گاه مخل دارند. آنها انقلاب ایران را بومی کرده و ایده های خود را برای تحقق وعده اصلی پاکستان فرموله کرده اند. فوچس با به چالش کشیدن دیدگاه های معمولی پاکستان، عقاید مذهبی پیچیده آن را نشان می دهد که چگونه یک اسلام محلی و آسیای جنوبی می تواند فضا را برای مشارکت های فکری جدید در اسلام جهانی باز کند. با این وجود ایدئولوژی مذهبی ، پاکستان را به یک میدان جنگ مرگبار تبدیل کرده است: گروه های فرقه ای از دهه 1980 بر این عقیده اند که شیعیان را به عنوان مضر برای چشم انداز خود از یک دولت نمونه اسلامی ، کنار بگذارند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

4 × چهار =