• 0
  • 0
  • 67

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

تشکیل امت یک پروژه اجتماعی بزرگ و فراگیر قرآنی است

تشکیل امت یک پروژه اجتماعی بزرگ و فراگیر قرآنی است

حجت الاسلام مبلغی : از قرآن استفاده می شود که تنها با تشکیل امت است که می توان فضاها و زمینه ها را برای عبادت خداوند به معنای فراگیر آن – و نه عبادت فردی و نه عبادت های متفرقه- فراهم آورد.


حجت الاسلام مبلغی : از قرآن استفاده می شود که تنها با تشکیل امت است که می توان فضاها و زمینه ها را برای عبادت خداوند به معنای فراگیر آن – و نه عبادت فردی و نه عبادت های متفرقه- فراهم آورد.
“هذه امتكم امة واحدة وانا ربكم فاعبدون”.
وی با اشاره به اینکه در این آیه از سه وحدت: وحدت امت، وحدت رب و وحدت عبادت در پیشگاه خداوند، سخن به میان آمده است، گفت: توجه به پروردگار واحد و (وحدت ربوبی برای همه) و نيز ایجاد وحدت در عبادت ( در کنار هم و به صورت فراگیر) متفرع و مترتب بر وحدت امت قرار داده شده است.
وی افزود: اين متفرع بودن توجه به وحدت رب و وحدت عبادت در پیشگاه خداوند، دو حقیقت را اثبات و ارائه می کند اول اینکه اتباع دین اسلام لازم است ( و طبعا به رغم اختلاف های گریز ناپذیر فکری و اجتماعی و زبانی و مذهبی)، صف واحد عبادت در پیشگاه خداوند و احساس واحد نسبت به خالق را شکل و عینیت ببخشند و دوم اینکه تشکیل صف واحد و احساس واحد در پیشگاه خداوند جز با تشکیل مناسبات و ارتباطاتی که بتواند واقعیتى را به عنوان امت شکل دهد، انجام پذیر نیست.
وی اضافه کرد: بنابراین راه توجه به خالق واحد و ایجاد صف واحد عبادت از مسیر تشکیل امت واحده می‌گذرد.
وی همچنین گفت: بر این اساس اگر امت، متفرقه شد و نه واحده، در این صورت آنچه رخ می دهد عبادت به صورت متفرق و جدای از هم ( بلکه در برابر هم و خنثی کننده نسبت به هم) است و خداوند این را نمی خواهد.
مبلغی افزود: از اینجا می توان سرّ تاکید و دستور امام صادق علیه السلام را به شیعه را درک نمود مبنی بر اینکه در نماز جماعت های برادران اهل سنت، آن هم در صفوف اول نماز جماعت های آن ها ( نه آنکه بروند در صف های متاخر و به صورت ناپیدا) شرکت کنند؛ به ویژه آنکه ثواب چنین عملی را همانند ثواب خواندن نماز پشت سر پیامبر عالیقدر اسلام صلى الله عليه واله وسلم معرفی فرمود و دلیل این موضوع آن است که هم شیعه و هم اهل سنت وابسته به یک پیامبر هستند و امت یک پیامبر را تشکیل می دهند.
وی همچنین گفت: امامت طبق تعریف امام رضا(علیه السلام) نظام مسلمین است و این بدان معناست که یکی از کارکردهای امامت نظم بخشی به روابط مسلمان ها با یکدیگر است.
او در فراز دیگری از سخنان خود گفت: سیره اهل بیت عصمت و طهارت مبتنی بر حرکت و حضور “در امت”، “با امت” و “برای امت” بوده است؛ به بیان دیگر سیره آنان علیهم السلام بر مبنای شکل دهی به بودن در درون امت، همراه بودن با امت و تلاش كردن برای امت ظهور و بروز اجتماعی و تاریخی پیدا کرده است.
رییس شورای دین پژوهان کشور وی با اشاره به اینکه فقه باید احکام افعال و رفتار های ناظر به مناسبات امت را بر اساس شریعت تولید کند، خاطرنشان کرد: برخی فکر کرده اند مذهب می تواند منعزل از امت معنا و مفهوم و عینیت مطلوب پیدا کند و یا تصور کرده اند که مفهوم امت و مفهوم واحده بودن امت در قرآن کریم بصورت صوری یا نعوذبالله اشتباهی بکار رفته است در حالی که قرآن کریم در این آیات در مقام بیان یک جنبه تشریفاتی و تعارفی و یا امرى شبیه به مزاح و شوخی نیست و ساحت قرآن از این امور منزه است و در واقع قرآن پروژه اصلی اجتماعی حرکت خود را بر اساس امت و خلق مناسبات شکل‌دهنده به آن قرار داده است.
رییس شورای دین پژوهان کشور تصریح کرد: قرآن کریم وقتی می خواهد روابط جامعه مسلمین با سایر ملت ها را بیان کند، از امت سخن می‌گوید و امت را به میان و میدان می‌آورد، آن هم با وصف شاهد بودن و گواه بودن، از اینجا به دست می آید که تنها حقیقت و عینیت اجتماعی فراگیر، امت است که می‌تواند با حضور یکپارچه خود و نشستن در جایگاه الگو و گواه و شاهد، تعامل در عرصه‌های واقعی و عینی بین المللی را شکل و معنا ببخشد.
وی افزود اگر امت دچار تفرقه ای به هدر دهنده امکانات و از بین برنده آبرو و اعتبار و نابود کننده اخلاق اجتماعی و فراهم آورنده سوءظن ها و بدبینی ها میان خود باشد چگونه می تواند الگو باشد؟! چگونه می‌تواند وصف شاهد بودن را که وصف بسیار مهم و تعیین کننده و درگیر شونده با همه زوایای مختلف زندگی است را شکل بدهند؟!
وی افزود نه شیعه و نه سنی هیچ کدام به صورت تنها و جدای از دیگری نمی‌تواند شکل دهنده “امت شهداء على الناس” باشند و مواجهه با امت های دیگر را پدید بیاورند آنگونه که قرآن میخواهد و می گوید، همچنین شیعه و سنی در حال اختلاف با هم نیز نمی‌توانند “امت شهداء على الناس” باشند؛ يعنى نمی‌توانند تعامل قرآنی در عرصه بین المللی را پدید بیاورند.
وی ادامه داد بنابراین تنها یک راه می ماند و آن اینکه شیعه و سنی ارتباط خود را تا حدى متعادل و همگرا و هم افزا بنمایند که بتوانند یک امت واحده و الگو را شکل بدهند.
استاد حوزه گفت از اینجاست که ما باید علوم اسلامی را فعال کنیم تا این امت واحده به این معنا را بین شیعه و سنی شکل بدهیم تا آبروی دین اسلام و آبروی پیامبر عالیقدر اسلام را از رهگذر بازتولید اخلاق عظیم اجتماعی در عرصه بین‌المللی به عنوان امت شهدا محقق بنمايیم
حجت الاسلام مبلغی تاکید کرد: موضوع امت در دین اسلام جزء واضحات می باشد و الفبای نگاه اجتماعی قرآنی است.
وی افزود در صدر اسلام شیعه و سنی در درون امت بودند و با وجود اینکه اختلاف فکری و عقیدتی داشتند اما درون یک فضای کلی و عمومی به عنوان امت تعریف می شدند و تلقی راسخ و ارتکاز ثابت آنها این بود که اختلاف فکری نباید به اختلاف اجتماعی بیانجامد

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نه + 4 =