دوره كارشناسى رشته شيعه شناسى
دوره كارشناسى شيعه شناسى عبارت است از مرحله اى كه فراگيران با دروس عمومى و برخى از دروس تخصّصى رشته مربوط آشنا شده و در پايان موفق به اخذ مدرك كارشناسى در آن رشته مى شوند.
دوره كارشناسى شيعه شناسى عبارت است از مرحله اى كه فراگيران با دروس عمومى و برخى از دروس تخصّصى رشته مربوط آشنا شده و در پايان موفق به اخذ مدرك كارشناسى در آن رشته مى شوند.
اهداف كلّى دوره
ـ آشنايى با تعاليم و انديشه هاى اهل بيت (عليهم السلام)؛
ـ اطلاع از اختصاصات تفكر شيعى؛
ـ آشنايى با علوم شكل گرفته در بستر انديشه ى شيعى؛
ـ توانايى پاسخ گويى به شبهات؛
ـ زمينه سازى براى ورود به دوره ى كارشناسى ارشد؛
ـ مطالعات روشمند در خصوص گروه ها و جوامع شيعى.
اهداف و سياست هاى آموزشى
ـ تربيت مبلّغ اسلامى در زمينهى قرآن و اهل بيت (عليهم السلام)؛
ـ تربيت كارشناس معارف شيعى؛
ـ ايجاد روحيهى پژوهش در زمينهى عقايد و باورهاى تشيع؛
ـ گسترش دروس و كرسىهاى اسلام شناسى و شيعه شناسى در دانشگاهها و مراكز آموزش بين المللى؛
ـ ايجاد و توانمندى در معرّفى مستدل، منطقى و علمى آموزه هاى شيعى؛
ـ تلاش براى ارايه ى راه كارها به منظور تقريب و همبستگى بين مذاهب.
طول دوره و شكل آن
ـ طول دوره ى كارشناسى شيعه شناسى حدّاكثر ۵ سال مى باشد.
ـ هر واحد نظرى ۱۶ ساعت و هر واحد عملى ۳۲ ساعت و زمان تدريس هر واحد يك نيم سال در شانزده هفته مى باشد.
ـ نظام و شكل دوره به صورت ترمى واحدى خواهد بود.
برنامه ى درسى دوره
تعداد كلّ واحدهاى درسى دوره ى كارشناسى رشته ى شيعه شناسى ۱۶۷ واحد است كه محورهاى دروس و تعداد واحدهاى آن به شرح زير است:
رديف | محورهاي دروس | تعداد واحد |
۱ | دروس حوزوی | ۳۲ |
۲ | دروس عمومی | ۲۱ |
۳ | دروس مشترک | ۵۴ |
۴ | دروس تخصصی | ۶۰ |
جمع كل | ۱۶۷ |
اهميّت و ضرورت
با پيروزى انقلاب اسلامى ايران به رهبرى امام خمينى (قدس سره) افق جديدى در عرصه ى جهانى گشوده شد. برقرارى نظام جمهورى اسلامى مسايل و صاحبنظران جهان اسلام و غير جهان اسلام قرار داده و آنان را متوجّه رويكردى نو به اسلام نمود. لذا ارايه ى سامانمند و نظاممند اسلام شيعى به صورت يك رشته ى تخصّصى را بيش از پيش ضرورى ساخته است.
نقش و توانايى دانش آموختگان اين رشته مى توانند در معرّفى همه جانبه ى مكتب اهل بيت (عليهم السلام) به عنوان پژوهشگر، مبلّغ و مدرّس نقش مؤثّرى ايفا كنند.
عناوين درسي
الف) دروس حوزوى:
رديف | عنوان درس | تعداد
واحد |
ساعت | پيش نياز | توضيحات | ||
جمع | نظری | عملی | |||||
۱ | صرف (۱) | ۴ | ۸۰ | ۴۸ | ۳۲ | ||
۲ | صرف (۲) | ۳ | ۶۴ | ۳۲ | ۳۲ | صرف (۱) | |
۳ | نحو (۱) | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | – | صرف (۲) | |
۴ | نحو (۲) | ۵ | ۹۶ | ۶۴ | ۳۲ | صرف (۲) ، نحو (۱) | |
۵ | نحو (۳) | ۵ | ۹۶ | ۶۴ | ۳۲ | صرف (۲)، نحو (۲) | |
۶ | تجزیه و ترکیب | ۲ | ۶۴ | – | ۶۴ | نحو (۳) | |
۷ | متن خوانی و درک متن | ۲ | ۶۴ | – | ۶۴ | نحو (۳) و تجزیه و ترکیب | |
۸ | روش آموزش قرآن | ۱ | ۳۲ | – | ۳۲ | روان خوانی و تجوید مقدماتی | |
۹ | فلسفه ی اسلامی مقدماتی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۰ | روش تبلیغ | ۱ | ۳۲ | – | ۳۲ | اندیشه اسلامی | |
۱۱ | آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۲ | منطق مقدماتی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
جمع کل | ۳۲ | ۶۷۲ | ۳۵۲ | ۳۲۰ |
ب) دروس عمومى:
رديف | عنوان درس | تعداد
واحد |
ساعت | پيش نياز | توضيحات | ||
جمع | نظری | عملی | |||||
۱ | اندیشه اسلامی (۱) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲ | اندیشه اسلامی (۲) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | اندیشه اسلامی (۱) | |
۳ | تاریخ تحلیلی صدر اسلام | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۴ | اندیشه سیاسی اجتماعی امام خمینی (ره) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | اندیشه اسلامی (۲) | |
۵ | ادبیات فارسی | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | – | ||
۶ | تربیت بدنی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۷ | اخلاق اسلامی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۸ | تفسیر موضوعی قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | تفسیر مقدماتی | |
۹ | تنظیم خانواده | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | – | ||
۱۰ | زبان خارجی | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | – | ||
جمع کل | ۲۱ | ۳۳۶ | ۳۳۶ |
تذكّر: سرفصل هاى دروس عمومى همان سر فصل مصوّب شوراى عالى انقلاب فرهنگى است.
ج) دروس مشترك:
رديف | عنوان درس | تعداد
واحد |
ساعت | پيش نياز | توضيحات | ||
جمع | نظری | عملی | |||||
۱ | نحو تکمیلی | ۱ | ۳۲ | – | ۳۲ | نحو (۳) | |
۲ | آشنایی با علوم قرآن | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۳ | تفسیر مقدماتی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | آشنایی با علوم قرآن | |
۴ | تفسیر موضوعی (۲) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | اخلاق | |
۵ | آشنایی با تاریخ و منابع حدیث | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | آشنایی با علوم قرآن | |
۶ | عقائد اسلامی (۳) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | اندیشه اسلامی (۲) | |
۷ | عقائد اسلامی (۴) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | عقائد اسلامی (۳) | |
۸ | تاریخ عمومی ادیان (۱) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | تاریخ عمومی ادیان (۱) | |
۹ | تاریخ عمومی ادیان (۲) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | تاریخ عمومی ادیان (۱) | |
۱۰ | تاریخ اسلام | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | تاریخ تحلیلی صدر اسلام | |
۱۱ | آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۲ | شیعه شناسی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی | |
۱۳ | آشنایی با عرفان اسلامی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۴ | اصول فقه | ۵ | ۸۰ | ۸۰ | – | منطق و نحو (۳) | |
۱۵ | آشنایی با دانش فقه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۶ | فقه (۱) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | اصول فقه و آشنایی با دانش فقه | |
۱۷ | فقه (۲) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | فقه (۱) | |
۱۸ | فقه (۳) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | فقه (۲) | |
۱۹ | منطق | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | منطق مقدماتی | |
۲۰ | فلسفه اسلامی | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | فلسفه اسلامی مقدماتی | |
۲۱ | روش تحقیق | ۲ | ۴۸ | ۱۶ | ۳۲ | ||
جمع کل | ۵۴ | ۸۹۶ | ۸۳۲ | ۶۴ |
د) دروس تخصّصى (شيعه شناسى):
رديف | عنوان درس | تعداد
واحد |
ساعت | پيش نياز | توضيحات | ||
جمع | نظری | عملی | |||||
۱ | تاریخ تشیع (۱) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | نقش ائمه (ع) از آغاز تا پایان غیبت صغری | |
۲ | تاریخ تشیع (۲) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | تاریخ تشیع (۱) | آغاز غیبت کبری تا قرن دهم (صفویه) |
۳ | تاریخ تشیع (۳) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | تاریخ تشیع (۲) | از قرن دهم تا عصر حاضر |
۴ | جغرافیای تشیع | ۱ | ۱۶ | ۱۶ | – | با تاکید بر جغرافیای کنونی تشیع در جهان | |
۵ | آئین ها و شعائر شیعی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۶ | علم رجال و درایه در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۷ | علم تفسیر در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۸ | علم فقه و اصول در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۹ | علم فلسفه در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۰ | علم کلام در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۱ | اخلاق وعرفان در شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۲ | تاریخ حوزه های علمیه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۳ | اختصاصات فقهی شیعی | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | احکام فقهی خاص شیعه | |
۱۴ | فلسفه ی اسلامی (۱) | ۳ | ۴۸ | ۴۸ | – | ||
۱۵ | فلسفه ی اسلامی (۲) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | فلسفه اسلامی (۱) | |
۱۶ | فلسفه اسلامی (۳) | ۴ | ۶۴ | ۶۴ | – | فلسفه اسلامی (۱,۲) | |
۱۷ | آشنایی با منابع حدیثی شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۱۸ | متن خواتی روایی | ۲ | ۶۴ | – | ۶۴ | ||
۱۹ | فرق شیعه | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | با اشاره به فرق اسلامی و تبیین چگونگی شکل گیری فرق | |
۲۰ | شیعه در نگاه دیگران | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲۱ | نیازهای منطقه ای | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲۲ | معارف شیعه (۱) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲۳ | معارف شیعه (۲) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲۴ | معارف شیعه (۳) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
۲۵ | معارف شیعه (۴) | ۲ | ۳۲ | ۳۲ | – | ||
جمع کل | ۶۰ | ۹۹۲ | ۹۲۸ | ۶۴ |
ثبت دیدگاه شما