سطح سه رشته علوم حدیث
سطح سه علوم حدیث، دومین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، تاریخ، مبانی و مسائل علوم حدیث را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
سطح سه علوم حدیث، دومین مقطع از این رشته است که در آن طلاب، تاریخ، مبانی و مسائل علوم حدیث را میآموزند و توانایی پاسخگویی به نیازهای مربوط و توان تدریس و تحقیق در حد تحلیل و بررسی آن را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامه این رشته میشوند.
اهداف
- شناخت مبانی و مسائل علوم حدیث و دیدگاههای محدثان در زمینه معارف روایی؛
- ترتیب نیروهای توانمند علمی، جهت پاسخگویی به سؤالات در مورد احادیث شیعه؛
- آشنایی با مکاتب مهم حدیثی؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینهسازی جهت گسترش پژوهشهای حدیثی؛
- شناخت منابع و مآخذ مرتبط با مباحث حدیثی و ایجاد توان فهم آن؛
- زمینهسازی جهت تربیت استاد برای دروس مرتبط با علوم حدیث در سطح 1 و 2؛
- تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح بالاتر؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینه فقه و اصول؛
- ایجاد توان استفاده از منابع فقهی و اصولی.
جدول دروس پیشنیاز
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | تاریخ حدیث | 32 | آشنایی با تاریخ حدیث فریقین تا دوره معاصر |
2 | جوامع حدیثی | 32 | آشنایی با مهمترین جوامع حدیثی فریقین |
3 | کلیات علم رجال | 48 | آشنایی با مبانی دانش رجال و کوشش دانشمندان فریقین در معرفی راویان |
4 | منطق فهم حدیث | 32 | آشنایی با قواعد عمومی و مؤثر در فهم حدیث |
5 | تعادل و تراجیح | 16 | آشنایی با پدیده اختلاف در میان احادیث، منشأ اختلاف و راههای رفع تعارض آنها |
6 | درایه | 16 | آشنایی با اصطلاحات حدیثی و طرق تحمل آن. |
جمع | 176 |
تبصره: طلابی که دروس پیشنیاز را در سطح دو گرایش علوم حدیث و یا مراکز معتبر دیگر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
عناوین و مشخصات کلی دروس
ردیف | عنوان | ساعت |
1 | دروس عمومی | 624 |
2 | دروس تخصصی | 1088 |
جمع کل | 1712 |
عناوین و مشخصات تفصیلی دروس:
- دروس عمومی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | فقه | 160 | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیة العیب تا آخر مکاسب) |
2 | اصول | 320 | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامه مرکز مدیریت در سطح سه (جلد اول کفایة الاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم) |
3 | عربی معاصر | 32+16
نظری-عملی |
ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزه علوم حدیث |
4 | روش تحقیق پیشرفته | 32+16
نظری-عملی |
تقویت توان تحقیق و پژوهش در مسائل علوم حدیث، با آموزش روشهای تحقیق و کیفیت بهرهبرداری از ابزار و منابع |
5 | روش تدریس | 32+16
نظری-عملی |
ایجاد توان مهارت تدریس با آموزش روشها و فنون کلاسداری و ارزشیابی |
جمع | 624 |
- دروس تخصصی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | مبانی شناخت حدیث | 32 | شناخت جایگاه و منزلت احادیث و شیوههای گوناگون رویارویی با آن، از دیدگاه فریقین |
2 | مصطلحات الحدیث | 16 | شناخت مقایسهای اصطلاحات حدیثی امامیه و اهل سنت |
3 | جوامع دینی | 32 | شناخت مقایسهای جوامع حدیثی فریقین و تبیین نقاط قوت و ضعف آنها در عرصههای ساختار، سند و محتوا |
4 | حوزههای و مکاتب حدیثی | 48 | شناخت چگونگی شکلگیری حوزهها و مکاتب حدیثی فریقین و شاخصههای آنها |
5 | منطق فهم متن | 32 | شناخت و بررسی روشها و رویکردها در فهم متن و ارائه منطق صحیح فهم آن |
6 | مبانی و قاعد تفسیر روایی | 32 | شناخت مبانی، قواعد، روشها و مراحل تفسیر روایی، ادوار، مدارس و مکاتب آن |
7 | روایات تفسیری | 32 | شناخت ویژگیهای مشترک و اختصاصی روایات تفسیری فریقین، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
8 | شناخت محتوایی نهج البلاغه | 32 | شناخت کلی و دستهبندی محتوای نهج البلاغه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
9 | شناخت محتوایی صحیفه سحادیه | 32 | شناخت کلی و دستهبندی محتوای صحیفه سجادیه و موضوعات مهم آن، همراه با بررسی برخی موضوعات منتخب |
10 | نقد شبهات سندی و متنی نهج البلاغه | 16 | شناخت شبهات مطرح درباره اسناد و محتوای نهج البلاغه و پاسخ به آنها |
11 | سبکشناسی کتب حدیثی | 32 | شناخت مقایسهای شیوههای کتب حدیثی در حوزه حدیث شیعه و اهل سنت |
12 | مبانی نقد حدیث | 16 | شناخت مبانی، ملاکها و شیوههای نقد سندی و محتوایی روایات |
13 | دیدگاههای حدیثپژوهی معاصر | 32 | شناخت رویکردها، دیدگاهها و روشهای جدید حدیثپژوهی و نقد و بررسی آن |
14 | مستشرقان و حدیث | 16 | شناخت ماهیت استشراق، جریانات و مکاتب آن و بررسی و نقد آرای مهم خاورشناسان پیرامون احادیث |
15 | شبههشناسی و پاسخ به آن | 32 | بررسی برداشتهای نادرست از احادیث، با تأکید بر شبهات وهابیت و نقد آن |
16 | احادیث مشکل | 32 | شناخت احادیث مشکل و دارای پیچیدگی در متن و بیان شیوههای تفسیر و تبیین آن |
17 | اختلاف و تعارض حدیث | 32 | شناخت اختلافات و تعارضات ناشی از مدلول ظاهری روایات، حال راویان، منابع و مدارس حدیثی و راههای رفع اختلاف و تعارض آنها |
18 | مبانی جرح و تعدیل راویان | 32 | شناخت اصول کلی مورد نظر رجالیان در جرح و تعدیل راویان و چگونگی حل تعارض |
19 | منابع رجالی | 32 | بررسی مقارنهای ساختار و محتوای منابع رجالی فریقین و شناخت نقاط قوت و ضعف آنها |
20 | راویان و اسناد پرتکرار | 32 | شناخت راویان پر حدیث اسناد احادیث، با تکیه بر اسناد پرتکرار |
21 | فقه الحدیث 1 | 32 | شناخت محتوای روایات اعتقادی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
22 | فقه الحدیث 2 | 32 | شناخت محتوای روایات اخلاقی و تربیتی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
23 | فقه الحدیث 3 | 32 | شناخت محتوای روایات تاریخی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
24 | فقه الحدیث 4 | 32 | شناخت محتوای روایات فقهی فریقین، همراه با خواندن متن احادیث منتخب و مقایسه آنها |
25 | منابع فقه الحدیث | 32 | شناخت منابع مهم فقهالحدیثی به صورت تاریخی، همراه با تبیین مبانی و روشهای مورد استفاده آنها |
26 | روش تصحیح متن حدیث | 16+16
عملی |
کسب مهارت تصحیح و احیای تراث حدیثی شیعه |
27 | متون تخصصی | 32+16
نظری-عملی |
ایجاد توان فهم متون عربی معاصر در حوزه علوم حدیث |
28 | سمینار 1 و 2 | 32+32
عملی |
تحقیق و تتبع درباره موضوعات جدید مربوط به گرایش علوم حدیث و ارائه آن در جلسه حضوری به صورت مقاله علمی |
29 | پایاننامه | 192
عملی |
ارائه یک پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع کافی در حوزه علوم حدیث |
جمع | 1088 |
ثبت دیدگاه شما