سطح چهار رشته امامت با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب
رشته آموزشی – پژوهشی «امامت» با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب، چهارمین مقطع از مقاطع حوزوی و یکی از رشتههای حوزه دانشی «کلام، ادیان، فرق و مذاهب» است که در آن طلاب، ضمن بررسی تحلیلی و استدلالی مبانی و مسائل امامت و ولایت اهلبیت علیهمالسلام و نقد و ارزیابی نظریههای سایر مذاهب اسلامی، نسبت به افزایش توان پاسخ گویی به نیازهای علمی و تخصصی، توان تحقیق، تحلیل، بررسی تطبیقی و نظریه پردازی درباره مسائل امامت را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانش نامه سطح 4 در رشته «امامت» با یکی از گرایشهای «امامشناسی» و یا «تطبیقی بینالمذاهب» میشوند.
رشته آموزشی – پژوهشی «امامت» با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب، چهارمین مقطع از مقاطع حوزوی و یکی از رشتههای حوزه دانشی «کلام، ادیان، فرق و مذاهب» است که در آن طلاب، ضمن بررسی تحلیلی و استدلالی مبانی و مسائل امامت و ولایت اهلبیت علیهمالسلام و نقد و ارزیابی نظریههای سایر مذاهب اسلامی، نسبت به افزایش توان پاسخ گویی به نیازهای علمی و تخصصی، توان تحقیق، تحلیل، بررسی تطبیقی و نظریه پردازی درباره مسائل امامت را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانش نامه سطح 4 در رشته «امامت» با یکی از گرایشهای «امامشناسی» و یا «تطبیقی بینالمذاهب» میشوند.
اهداف:
- ایجاد تسلّط بر آراء کلامی و اعتقادی امامیه و سایر مذاهب در خصوص مبانی و مسائل امامت؛
- تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل استدلالی و ارائه نظریه در خصوص مبانی و استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن کریم مسائل امامت و نقد و ارزیابی آراء و نظرات سایر مذاهب؛
- ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و تخصّصی در خصوص مبانی و مسائل امامت؛
- تأمین استاد مورد نیاز در مباحث قرآن و علوم انسانی؛
- ارتقاء و گسترش فرهنگ قرآنی و استخراج آموزههای رهگشای آن در عرصه علوم انسانی.
دروس پیش نیاز
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | امامت عامه 1 و2 | 64 | شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگیها، وظائف و اختیارات امام، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و… و پاسخ به شبهات مرتبط |
2 | امامت خاصه1و2 | 64 | اثبات عقلی و نقلی امامت امیرالمومنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفای سه گانه و پاسخ به شبهات مرتبط |
3 | نظریههای امامت و خلافت | 32 | تحلیل و بررسی نظریههای امامت از دیدگاه مذاهب (فِرق شیعه و اهل سنت) |
مجموع ساعات | 160 |
تبصره: فارغالتحصیلان سطح سه رشته امامت و طلابی كه دروس پیشنیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان درس | ساعت | |
1 | خارج اصول (دو سال) | 220 | |
2 | خارج فقه (دو سال) | 220 | |
4 | تحقیق فقهی و اصولی 1 و 2 | 64 | |
5 | دروس تخصصی | مشترک رشته | 320 |
اختصاصی گرایش تطبیقی بین المذاهب | 272 | ||
اختصاصی گرایش امام شناسی | 320 | ||
6 | پایاننامه | 288 | |
جمع كل | 1704 |
عناوین دروس:
الف) دروس مشترک رشته امامت:
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | مدارس کلامی امامیه | 32 | بررسی تحلیلی سیر تطور، جریانها و رویکردهای مدارس کلامی امامیه با تأکید بر معرفی مهمترین اندیشمندان، آراء و نظریه های آنها (با رویکرد جایگاه امامت) |
2 | مکاتب کلامی اهل تسنن | 32 | بررسی تحلیلی سیر تطور، جریانها و معرفی شخصیت های مطرح در مکاتب کلامی اهل تسنن با تأکید بر مهمترین مبانی و آراء آنها (با رویکرد جایگاه امامت) |
3 | نظریههای امامت 1 | 32 | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت از دیدگاه امامیه نخستین، محدثان و متکلمان همراه با بررسی سیر تطور دیدگاهها تا دوره معاصر |
4 | نظریههای امامت 2 | 16 | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت در دورههای مختلف از دیدگاه زیدیه و اسماعیلیه |
5 | نظریههای امامت 3 | 16 | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت در دورههای مختلف از دیدگاه فلاسفه و عرفا |
6 | غلو و تقصیر | 32 | جریان شناسی و بررسی تحلیلی علل پیدایش جریان غالیان و مقصران و ارزیابی انتقادی مبانی آنها، ساحت ها و معیار تعیین غلو و تقصیر به همراه بررسی نحوه مواجهه اهلبیتعلیهم السلام با آنها |
7 | سبک شناسی منابع امامت پژوهی | 32 | سبک شناسی تحلیلی و ارزیابی مهمترین آثار امامت پژوهی در فریقین با محوریت زمینه نگارش، تاریخ پژوهی متن، مخاطب شناسی، ساختار، روش القای محتوا، مآخذ، رویکردها و تاثیرات آن بر سایر آثار |
8 | نظریههای امامت در اندیشه اهل تسنن | 32 | تحلیل و ارزیابی انتقادی مهمترین نظریههای اهل تسنن در موضوع امامت و خلافت با تاکید بر نظریههای جدید مانند: نوسلفیها و نومعتزلیان |
9 | امامت در پژوهشهای نوین مستشرقان | 32 | تحلیل و نقد مهمترین جریانها، مبانی و روشهای پژوهشی مستشرقان در موضوع امامت |
10 | نقد آراء دگراندیشان شیعه در امامت | 32 | تحلیل و نقد مهمترین جریانها، آراء و نظریههای دگراندیشان شیعی در دوران معاصر در موضوع امامت |
11 | نقد مبانی فکری سلفیه و وهابیت | 32 | تحلیل و ارزیابی انتقادی مبانی روش شناختی سلفیه و وهابیت در دین پژوهی مانند: نسبت عقل و نقل، حقیقت و مجاز، نفی تأویل و همچنین عقائد بنیادین و اساسی وهابیت مانند توحید و شرک |
مجموع ساعت و واحد | 320 |
ب) دروس اختصاصی گرایش امامت تطبیق بین المذاهب
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | حقیقت و کارکردهای امامت | 32 | بررسی تحلیلی، مقایسهای و انتقادی حقیقت امامت و کارکردهای آن در حوزههای فردی و اجتماعی، تکوینی و تشریعی از منظر امامیه و اهل تسنن |
2 | افضلیت امام | 16 | تحلیل و ارزیابی ادله ضرورت افضلیت امام از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسهای وانتقادی با دیدگاه اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
3 | ادله و ضرورت عصمت امام | 16 | تحلیل و ارزیابی ادله ضرورت عصمت امام از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسهای وانتقادی با دیدگاه عدالت در اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
4 | ماهیت و قلمرو علم امام | 16 | تحلیل و ارزیابی ماهیت و قلمرو علم از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسه ای وانتقادی با دیدگاه اجتهاد در اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
5 | مبانی و شیوههای تعیین امام | 32 | بررسی تحلیلی و ارزیابی مقایسهای مبانی تعیین امام مانند: نصب و اختیار به همراه شیوههای تعیین و راه های شناخت امام از دیدگاه امامیه و اهل تسنن |
6 | روش نقد و فهم متون روایی اهل سنت | 32 | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای نقد و فهم دلالت روایات از منظر اهل تسنن و شیوه های بهره برداری از آنها در اثبات و نقد روایات امامت |
7 | روش اعتبار سنجی روایات اهل سنت | 32 | بررسی تحلیل و ارزیابی اصول و مبانی رجالی و روشهای جرح و تعدیل در روایات اهل تسنن و شیوههای بهره گیری از آن ها در بهره گیری از روایات امامت |
8 | روش شناسی استناد به آیات امامت | 32 | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای استدلال به آیات امامت و شیوه های بهره گیری از آنها در اثبات امامت اهل بیتعلیهم السلام و در نقد استناد اهل تسنن به آیات خلافت |
9 | روش شناسی استناد به احادیث امامت | 32 | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای استدلال به احادیث امامت و شیوه های بهره گیری از آنها در اثبات امامت اهل بیتعلیهم السلام و در نقد استناد اهل تسنن به احادیث خلافت |
10 | مسائل اساسی مهدویت | 32 | تحلیل و ارزیابی مقایسهای دیدگاه متکلمان امامیه با معتزله، اشاعره و ماتریدیه در مباحث اساسی و اختلافی مهدویت مانند: نَسَب، ولادت، علائم ظهور و غیبت به همراه نقد آراء و پاسخ به شبهات آنها |
مجموع ساعت و واحد | 272 |
ج) دروس اختصاصی گرایش امام شناسی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
1 | حقیقت و کارکرد امامت | 32 | بررسی تحلیلی و استدلالی حقیقت و چیستی، قلمرو و کارکردهای امامت و نسبت آن با نبوت بر اساس آموزههای مکتب اهلبیتعلیهمالسلام |
2 | منابع و گستره علم امام | 32 | بررسی تحلیلی و استدلالی مباحث علم امام در حوزه منابع، ویژگی ها، گستره و کارکردها از منظر کتاب، سنت و عقل و پاسخگویی به مهمترین شبهات آن با تأکید بر شبهات جدید |
3 | حقیقت و کارکردهای عصمت امام | 32 | بررسی تحلیلی و استدلالی مباحث عصمت امام در حوزه امکان، منشاء و حقیقت، گستره و کارکردها از منظر کتاب، سنت و عقل و پاسخگویی به مهمترین شبهات آن با تأکید بر شبهات جدید |
4 | ولایت امام | 32 | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث ولایت با تأکید بر ولایت تشریعی، ولایت تکوینی و تفویض در امر دین از منظر کتاب، سنت و عقل به همراه ارزیابی مهمترین دیدگاه های اندیشمندان امامیه |
5 | مقامات اختصاصی ائمه اهل بیت علیهم السلام | 32 | بررسی تحلیلی خلقت نوری اهل بیتعلیهم السلام و جایگاه ایشان در عالم ارواح وعالم ذر و ویژگی های خلقت دنیوی و همچنین مقامات ایشان قبل از عالم دنیا و در دنیا و آخرت و نسبت این مقامات با صفات و افعال الهی |
6 | معرفت امام | 32 | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث در موضوعات امکان، ضرورت و چگونگی معرفت امام و ارزیابی نشانهها و آثار معرفت امام با محوریت کتاب و سنت و عقل |
7 | امامت امامان اهل بیت علیهم السلام | 32 | بررسی تحلیلی ادله امامت امامان اهل بیتعلیهم السلام بر محوریت قرآن، روایات و عقل و ادله خاص امامت ایشان |
8 | مسائل اساسی مهدویت | 32 | بررسی استدلالی مهمترین مسائل مهدویت مانند: ادله ولادت، شرایط زیست و شیوه ارتباط، وظایف شیعیان در دوران غیبت، شرایط ظهور، رجعت و نقد مدعیان مهدویت و نیابت |
9 | روش اعتبار سنجی روایات امامیه | 32 | بررسی و تحلیل اصول و مبانی اعتبار سنجی روایات امامیه (منبعی، سندی، متنی ومحتوایی) و شیوه بهره گیری از آن ها در مباحث امامت |
10 | روش شناسی فهم متون روایی شیعه | 32 | بررسی وتحلیل شیوه ها و فرایند فهم روایات امامیه وتبیین و تطبیق نقش وحی، عقل، شهود، تاریخ و علوم و دیگر شواهد درون متنی در آن و آسیب شناسی روش های نادرست با تاکید بر روایات اعتقادی و امامتی |
مجموع ساعت و واحد | 320 |
ثبت دیدگاه شما