سطح چهار رشته امامت با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب
رشته آموزشی – پژوهشی «امامت» با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب، چهارمین مقطع از مقاطع حوزوی و یکی از رشتههای حوزه دانشی «کلام، ادیان، فرق و مذاهب» است که در آن طلاب، ضمن بررسی تحلیلی و استدلالی مبانی و مسائل امامت و ولایت اهلبیت علیهمالسلام و نقد و ارزیابی نظریههای سایر مذاهب اسلامی، نسبت به افزایش توان پاسخ گویی به نیازهای علمی و تخصصی، توان تحقیق، تحلیل، بررسی تطبیقی و نظریه پردازی درباره مسائل امامت را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانش نامه سطح ۴ در رشته «امامت» با یکی از گرایشهای «امامشناسی» و یا «تطبیقی بینالمذاهب» میشوند.
رشته آموزشی – پژوهشی «امامت» با دو گرایش امامشناسی و تطبیقی بینالمذاهب، چهارمین مقطع از مقاطع حوزوی و یکی از رشتههای حوزه دانشی «کلام، ادیان، فرق و مذاهب» است که در آن طلاب، ضمن بررسی تحلیلی و استدلالی مبانی و مسائل امامت و ولایت اهلبیت علیهمالسلام و نقد و ارزیابی نظریههای سایر مذاهب اسلامی، نسبت به افزایش توان پاسخ گویی به نیازهای علمی و تخصصی، توان تحقیق، تحلیل، بررسی تطبیقی و نظریه پردازی درباره مسائل امامت را پیدا میکنند و در پایان، موفق به دریافت دانش نامه سطح ۴ در رشته «امامت» با یکی از گرایشهای «امامشناسی» و یا «تطبیقی بینالمذاهب» میشوند.
اهداف:
- ایجاد تسلّط بر آراء کلامی و اعتقادی امامیه و سایر مذاهب در خصوص مبانی و مسائل امامت؛
- تقویت توان پژوهش در حدّ تحلیل استدلالی و ارائه نظریه در خصوص مبانی و استخراج مبانی علوم انسانی از قرآن کریم مسائل امامت و نقد و ارزیابی آراء و نظرات سایر مذاهب؛
- ارتقاء توان پاسخگویی به نیازهای علمی و تخصّصی در خصوص مبانی و مسائل امامت؛
- تأمین استاد مورد نیاز در مباحث قرآن و علوم انسانی؛
- ارتقاء و گسترش فرهنگ قرآنی و استخراج آموزههای رهگشای آن در عرصه علوم انسانی.
دروس پیش نیاز
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | امامت عامه ۱ و۲ | ۶۴ | شناخت دقیق دیدگاه قرآن و روایات در مورد حقیقت امامت و ولایت، نیاز به امام، ولایت تکوینی و تشریعی، مقامات، ویژگیها، وظائف و اختیارات امام، عدم تعارض امامت با خاتمیّت و… و پاسخ به شبهات مرتبط |
۲ | امامت خاصه۱و۲ | ۶۴ | اثبات عقلی و نقلی امامت امیرالمومنین علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام و نقد ادله خلافت خلفای سه گانه و پاسخ به شبهات مرتبط |
۳ | نظریههای امامت و خلافت | ۳۲ | تحلیل و بررسی نظریههای امامت از دیدگاه مذاهب (فِرق شیعه و اهل سنت) |
مجموع ساعات | ۱۶۰ |
تبصره: فارغالتحصیلان سطح سه رشته امامت و طلابی كه دروس پیشنیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان درس | ساعت | |
۱ | خارج اصول (دو سال) | ۲۲۰ | |
۲ | خارج فقه (دو سال) | ۲۲۰ | |
۴ | تحقیق فقهی و اصولی ۱ و ۲ | ۶۴ | |
۵ | دروس تخصصی | مشترک رشته | ۳۲۰ |
اختصاصی گرایش تطبیقی بین المذاهب | ۲۷۲ | ||
اختصاصی گرایش امام شناسی | ۳۲۰ | ||
۶ | پایاننامه | ۲۸۸ | |
جمع كل | ۱۷۰۴ |
عناوین دروس:
الف) دروس مشترک رشته امامت:
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | مدارس کلامی امامیه | ۳۲ | بررسی تحلیلی سیر تطور، جریانها و رویکردهای مدارس کلامی امامیه با تأکید بر معرفی مهمترین اندیشمندان، آراء و نظریه های آنها (با رویکرد جایگاه امامت) |
۲ | مکاتب کلامی اهل تسنن | ۳۲ | بررسی تحلیلی سیر تطور، جریانها و معرفی شخصیت های مطرح در مکاتب کلامی اهل تسنن با تأکید بر مهمترین مبانی و آراء آنها (با رویکرد جایگاه امامت) |
۳ | نظریههای امامت ۱ | ۳۲ | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت از دیدگاه امامیه نخستین، محدثان و متکلمان همراه با بررسی سیر تطور دیدگاهها تا دوره معاصر |
۴ | نظریههای امامت ۲ | ۱۶ | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت در دورههای مختلف از دیدگاه زیدیه و اسماعیلیه |
۵ | نظریههای امامت ۳ | ۱۶ | تحلیل و ارزیابی استدلالی مهمترین نظریههای امامت در دورههای مختلف از دیدگاه فلاسفه و عرفا |
۶ | غلو و تقصیر | ۳۲ | جریان شناسی و بررسی تحلیلی علل پیدایش جریان غالیان و مقصران و ارزیابی انتقادی مبانی آنها، ساحت ها و معیار تعیین غلو و تقصیر به همراه بررسی نحوه مواجهه اهلبیتعلیهم السلام با آنها |
۷ | سبک شناسی منابع امامت پژوهی | ۳۲ | سبک شناسی تحلیلی و ارزیابی مهمترین آثار امامت پژوهی در فریقین با محوریت زمینه نگارش، تاریخ پژوهی متن، مخاطب شناسی، ساختار، روش القای محتوا، مآخذ، رویکردها و تاثیرات آن بر سایر آثار |
۸ | نظریههای امامت در اندیشه اهل تسنن | ۳۲ | تحلیل و ارزیابی انتقادی مهمترین نظریههای اهل تسنن در موضوع امامت و خلافت با تاکید بر نظریههای جدید مانند: نوسلفیها و نومعتزلیان |
۹ | امامت در پژوهشهای نوین مستشرقان | ۳۲ | تحلیل و نقد مهمترین جریانها، مبانی و روشهای پژوهشی مستشرقان در موضوع امامت |
۱۰ | نقد آراء دگراندیشان شیعه در امامت | ۳۲ | تحلیل و نقد مهمترین جریانها، آراء و نظریههای دگراندیشان شیعی در دوران معاصر در موضوع امامت |
۱۱ | نقد مبانی فکری سلفیه و وهابیت | ۳۲ | تحلیل و ارزیابی انتقادی مبانی روش شناختی سلفیه و وهابیت در دین پژوهی مانند: نسبت عقل و نقل، حقیقت و مجاز، نفی تأویل و همچنین عقائد بنیادین و اساسی وهابیت مانند توحید و شرک |
مجموع ساعت و واحد | ۳۲۰ |
ب) دروس اختصاصی گرایش امامت تطبیق بین المذاهب
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | حقیقت و کارکردهای امامت | ۳۲ | بررسی تحلیلی، مقایسهای و انتقادی حقیقت امامت و کارکردهای آن در حوزههای فردی و اجتماعی، تکوینی و تشریعی از منظر امامیه و اهل تسنن |
۲ | افضلیت امام | ۱۶ | تحلیل و ارزیابی ادله ضرورت افضلیت امام از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسهای وانتقادی با دیدگاه اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
۳ | ادله و ضرورت عصمت امام | ۱۶ | تحلیل و ارزیابی ادله ضرورت عصمت امام از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسهای وانتقادی با دیدگاه عدالت در اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
۴ | ماهیت و قلمرو علم امام | ۱۶ | تحلیل و ارزیابی ماهیت و قلمرو علم از دیدگاه امامیه و بررسی مقایسه ای وانتقادی با دیدگاه اجتهاد در اهل تسنن با تاکید بر رویکردها و آثار جدید ایشان |
۵ | مبانی و شیوههای تعیین امام | ۳۲ | بررسی تحلیلی و ارزیابی مقایسهای مبانی تعیین امام مانند: نصب و اختیار به همراه شیوههای تعیین و راه های شناخت امام از دیدگاه امامیه و اهل تسنن |
۶ | روش نقد و فهم متون روایی اهل سنت | ۳۲ | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای نقد و فهم دلالت روایات از منظر اهل تسنن و شیوه های بهره برداری از آنها در اثبات و نقد روایات امامت |
۷ | روش اعتبار سنجی روایات اهل سنت | ۳۲ | بررسی تحلیل و ارزیابی اصول و مبانی رجالی و روشهای جرح و تعدیل در روایات اهل تسنن و شیوههای بهره گیری از آن ها در بهره گیری از روایات امامت |
۸ | روش شناسی استناد به آیات امامت | ۳۲ | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای استدلال به آیات امامت و شیوه های بهره گیری از آنها در اثبات امامت اهل بیتعلیهم السلام و در نقد استناد اهل تسنن به آیات خلافت |
۹ | روش شناسی استناد به احادیث امامت | ۳۲ | بررسی تحلیلی و ارزیابی روشهای استدلال به احادیث امامت و شیوه های بهره گیری از آنها در اثبات امامت اهل بیتعلیهم السلام و در نقد استناد اهل تسنن به احادیث خلافت |
۱۰ | مسائل اساسی مهدویت | ۳۲ | تحلیل و ارزیابی مقایسهای دیدگاه متکلمان امامیه با معتزله، اشاعره و ماتریدیه در مباحث اساسی و اختلافی مهدویت مانند: نَسَب، ولادت، علائم ظهور و غیبت به همراه نقد آراء و پاسخ به شبهات آنها |
مجموع ساعت و واحد | ۲۷۲ |
ج) دروس اختصاصی گرایش امام شناسی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف |
۱ | حقیقت و کارکرد امامت | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی حقیقت و چیستی، قلمرو و کارکردهای امامت و نسبت آن با نبوت بر اساس آموزههای مکتب اهلبیتعلیهمالسلام |
۲ | منابع و گستره علم امام | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مباحث علم امام در حوزه منابع، ویژگی ها، گستره و کارکردها از منظر کتاب، سنت و عقل و پاسخگویی به مهمترین شبهات آن با تأکید بر شبهات جدید |
۳ | حقیقت و کارکردهای عصمت امام | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مباحث عصمت امام در حوزه امکان، منشاء و حقیقت، گستره و کارکردها از منظر کتاب، سنت و عقل و پاسخگویی به مهمترین شبهات آن با تأکید بر شبهات جدید |
۴ | ولایت امام | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث ولایت با تأکید بر ولایت تشریعی، ولایت تکوینی و تفویض در امر دین از منظر کتاب، سنت و عقل به همراه ارزیابی مهمترین دیدگاه های اندیشمندان امامیه |
۵ | مقامات اختصاصی ائمه اهل بیت علیهم السلام | ۳۲ | بررسی تحلیلی خلقت نوری اهل بیتعلیهم السلام و جایگاه ایشان در عالم ارواح وعالم ذر و ویژگی های خلقت دنیوی و همچنین مقامات ایشان قبل از عالم دنیا و در دنیا و آخرت و نسبت این مقامات با صفات و افعال الهی |
۶ | معرفت امام | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث در موضوعات امکان، ضرورت و چگونگی معرفت امام و ارزیابی نشانهها و آثار معرفت امام با محوریت کتاب و سنت و عقل |
۷ | امامت امامان اهل بیت علیهم السلام | ۳۲ | بررسی تحلیلی ادله امامت امامان اهل بیتعلیهم السلام بر محوریت قرآن، روایات و عقل و ادله خاص امامت ایشان |
۸ | مسائل اساسی مهدویت | ۳۲ | بررسی استدلالی مهمترین مسائل مهدویت مانند: ادله ولادت، شرایط زیست و شیوه ارتباط، وظایف شیعیان در دوران غیبت، شرایط ظهور، رجعت و نقد مدعیان مهدویت و نیابت |
۹ | روش اعتبار سنجی روایات امامیه | ۳۲ | بررسی و تحلیل اصول و مبانی اعتبار سنجی روایات امامیه (منبعی، سندی، متنی ومحتوایی) و شیوه بهره گیری از آن ها در مباحث امامت |
۱۰ | روش شناسی فهم متون روایی شیعه | ۳۲ | بررسی وتحلیل شیوه ها و فرایند فهم روایات امامیه وتبیین و تطبیق نقش وحی، عقل، شهود، تاریخ و علوم و دیگر شواهد درون متنی در آن و آسیب شناسی روش های نادرست با تاکید بر روایات اعتقادی و امامتی |
مجموع ساعت و واحد | ۳۲۰ |
ثبت دیدگاه شما