مقطع سطح سه رشته تاریخ تشیع
سطح سه تاریخ تشیع، از شاخههای تاریخ اسلام است كه در آن، طلاب به آموزش روشمند تاریخ تشیع و شیعیان، انشعابات، قیامها، دولتها و مراكز شیعى، نقش محورى امامان معصوم(ع) و شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامى مىپردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا میكنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته میشوند.
سطح سه تاریخ تشیع، از شاخههای تاریخ اسلام است كه در آن، طلاب به آموزش روشمند تاریخ تشیع و شیعیان، انشعابات، قیامها، دولتها و مراكز شیعى، نقش محورى امامان معصوم(ع) و شیعیان در فرهنگ و تمدن اسلامى مىپردازند و توانایی پاسخگویی به نیازها و تحقیق در حد تحلیل و بررسی مسائل مربوط و تدریس آن را پیدا میكنند و در پایان، موفق به دریافت دانشنامة این رشته میشوند.
اهداف
- تبیین عوامل تأثیرگذار بر فراز و نشیب تاریخ تشیع؛
- تبیین و بررسی نقش تشیع به عنوان یك حقیقت اثرگذار و تعالىبخش در تاریخ تمدن بشرى؛
- تبیین هویت تاریخی تشیع و ایجاد توان دفاع روشمند از آن؛
- افزایش توان تحقیق در حد تحلیل و بررسی و زمینهسازی جهت گسترش پژوهش در حوزة تاریخ تشیع؛
- تربیت نیروهای متعهد و توانمند در حوزة تاریخ تشیع، در عرصههاى پژوهش، آموزش و تبلیغ؛
- شناخت و ایجاد توانمندی فهم منابع و مآخذ مرتبط با مباحث تاریخ تشیع؛
- زمینهسازی برای تربیت استادِ دروس مرتبط با تاریخ تشیع در سطح ۱ و ۲؛
- تربیت طلاب مستعد، جهت ورود به سطح علمی بالاتر؛
- ایجاد توان تتبع و تحقیق در زمینة فقه و اصول و استفاده از منابع فقهی و اصولی.
دروس پیشنیاز
ردیف | عنــواندروس | ساعت | اهداف |
۱ | كلیات تاریخ جهان | ۳۲ | شناخت كلیات تاریخ جهان، اقوام، فرهنگها و تمدنهای مهم |
۲ | مأخذشناسی تاریخ اسلام | ۱۶ | شناخت منابع تاریخ اسلام و تبیین جایگاه علم تاریخ و سیر تحول آن نزد مسلمانان و تأثیر قرآن و سنت بر این علم |
۳ | تاریخ صدر اسلام | ۳۲ | بررسی گزارشهای مربوط به حوادث مهم تاریخ اسلام، از آغاز تا سال ۳۵ هجری |
۴ | تاریخ اهلبیت(ع) | ۳۲ | بررسی حوادث مهم زندگی اهل بیت و ائمة معصومین (ع) از سال ۳۵ هجری تا پایان دوران غیبت صغری |
۵ | سیرة اهلبیت(ع) | ۳۲ | تبیین موضوعی سیرة پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) در ابعاد گوناگون |
۶ | تاریخ تشیع | ۳۲ | شناخت و بررسی سیر تاریخی شیعه، فرَق و دولتهای مهم شیعی از آغاز تا كنون و تبیین تاریخ مرجعیت و نیابت امام در دوران غیبت كبری |
۷ | تاریخ اُمویان و عباسیان | ۳۲ | بررسی ظهور و سقوط اُمویان و عباسیان و حكومتهای مهم این دوره، همراه با تبیین مواضع و نقش ائمه (ع) |
۸ | تاریخ معاصر ایران | ۳۲ | بررسی تحولات مهم ایران از مشروطیت تا كنون، با تأكید بر تحولات مهم فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بعد از انقلاب اسلامی |
۹ | تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی | ۳۲ | تبیین چگونگی شکلگیری فرهنگ و تمدن اسلامی، عوامل و موانع رشد و گسترش آن همراه با بیان آثار |
۱۰ | زبان انگلیسی(عمومی)۱و۲ | ۳۲+۶۴
نظری عملی |
ایجاد توان درك مطلب و ترجمة متون سادة انگلیسی |
جمع ساعتها | ۳۶۸ |
تبصره:فارغالتحصیلان سطح۲ گرایش تاریخ اسلام و طلابی كه دروس پیشنیاز را در مراكز معتبر گذرانده باشند، در صورت مطابقت هشتاد درصدی سرفصلها، از گذراندن این دروس معاف هستند.
عناوین و مشخصات كلی دروس
ردیف | عنوان درس | ساعت |
۱ | دروس عمومی سطح۳ | ۶۰۸ |
۲ | دروس مشترک رشتههای تاریخی | ۳۵۲ |
۳ | دروس اختصاصی تاریخ تشیع با پایاننامه | ۷۰۴ |
جمع ساعتها | ۱۶۶۴ |
عناوین و مشخصات تفصیلی دروس
الف. دروس عمومی سطح ۳
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف | |
۱ | فقه | ۱۶۰ | شناخت استدلالی مسائل مهم فقه، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (از القول فی ماهیه العیب تا آخر مكاسب) | |
۲ | اصول | ۳۲۰ | شناخت استدلالی مباحث مهم اصولی، طبق برنامة مركز مدیریت در سطح سه (جلد اول كفایهالاصول از ابتدای المقصد الثانی فی النواهی تا پایان جلد دوم) | |
۳ | عربی معاصر | ۳۲ | ایجاد توان بهرهگیری از متون عربی جدید در حوزة تاریخ | |
۴ | روش تحقیق پیشرفته | ۱۶+۳۲
نظری عملی |
كسب مهارتهای تحقیق و پژوهش در مسائل تاریخی، با آموزش روشهای تحقیق و كیفیت بهرهبرداری از ابزار و منابع | |
۵ | روش تدریس | ۱۶+۳۲
نظری عملی |
ایجاد توان مهارت تدریس، با آموزش روشها و فنون كلاسداری و ارزشیابی | |
جمع ساعتها | ۶۰۸ |
ب. دروس مشترك تمام رشتههای تاریخی
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف دروس |
۱ | علوم حدیث و تاریخ اسلام | ۳۲ | شناخت رابطه علوم حدیث (رجال، درایه و فقهالحدیث) با تاریخ اسلام و بیان نقش و كاربرد آن در نقد و بررسی گزارشها و متون تاریخی |
۲ | علم كلام و تاریخ اسلام | ۴۸ | شناخت رابطة علم كلام با تاریخ اسلام و بیان نقش رویکرد کلامی در بررسی گزارشهای تاریخی به ویژه در مورد پیامبر اكرم (ص) و ائمه (ع) |
۳ | تاریخ فرق و مذاهب اسلامی | ۳۲ | آشنایی با پیدایش، سیر تاریخی، اندیشهها، مشاهیر، آثار فکری و فرهنگی فرق و مذاهب مهم اسلامی |
۴ | فلسفة تاریخ | ۳۲ | آشنایی با علم تاریخ، قوانین و سنن حاکم بر تاریخ، عوامل محرک و فرجامشناسی تاریخ |
۵ | تاریخنگاری | ۱۶ | شناخت چگونگی شكلگیری و سیر تاریخی تاریخنگاری در میان مسلمانان و تبیین جریانات مهم آن |
۶ | زبان انگلیسی ۱ و ۲ | ۳۲+۶۴
نظری عملی |
کسب توان لازم در مطالعة متون ساده تاریخی از طریق آشنایی با واژهها و اصطلاحات تاریخی به زبان انگلیسی |
۷ | متون تاریخی ۱ | ۱۶+۳۲
نظری عملی |
کسب توان فهم متون اصیل تاریخی به عربی قدیم با خواندن متن و شناخت واژهها، اصطلاحات و ساختار |
۸ | متون تاریخی ۲ | ۱۶+۳۲
نظری عملی |
کسب توان فهم متون تاریخی به عربی جدید با خواندن متن وشناخت واژهها، اصطلاحات و ساختار |
جمع ساعتها | ۳۵۲ |
ج. دروس اختصاصی تاریخ تشیع
ردیف | عنوان درس | ساعت | اهداف دروس |
۱ | سیرة معصومان (ع) ۱و ۲ | ۶۴ | شناخت سبک و اصول رفتاری معصومان (ع) در ابعاد فردی، خانوادگی و اجتماعی |
۲ | نقد نظریات پیدایش تشیع | ۳۲ | شناخت، بررسی و نقد نظریات مربوط به مفهوم و تاریخ پیدایش تشیع |
۳ | قیامهای شیعی | ۳۲ | شناخت ماهیت، زمینهها، روند شکلگیری، اهداف و پیامدهای قیامهای شیعی |
۴ | حکومتهای شیعی (۱) | ۳۲ | شناخت حکومتهای شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از آغاز تا قرن هفتم) |
۵ | حکومتهای شیعی (۲) | ۳۲ | شناخت حکومتهای شیعی و نقش آنان در تحولات جهان اسلام و گسترش تشیع (از قرن هفتم تا کنون) |
۶ | تاریخ فرق شیعه | ۳۲ | شناخت زمینهها و عوامل پیدایش فرقههای شیعی و آشنایی با آراء و اندیشههای آنان |
۷ | تاریخ اندیشههای سیاسی شیعه | ۳۲ | شناخت مبانی، شاخصها و سیر تحول اندیشههای شیعه در عرصه سیاست و حکومت از آغاز تاکنون |
۸ | جغرافیای تاریخی شیعه | ۳۲ | شناخت زمینهها، عوامل و ابعاد پراکندگی شیعه در مناطق مختلف جهان از آغاز تا انقلاب اسلامی ایران |
۹ | شیعه در عصر حاضر | ۳۲ | شناخت چگونگی پراکندگی جغرافیایی و وضعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان جهان پس از انقلاب اسلامی |
۱۰ | مأخذشناسی تاریخ تشیع | ۳۲ | معرفی و تحلیل منابع و مآخذ مهم تاریخ تشیع به ترتیب تاریخ |
۱۱ | شیعه و تمدن اسلامی (۱) | ۳۲ | شناخت نهادها و نظامهای آموزشی، به ویژه حوزههای علمیه و تبیین نقش آنها در حیات فکری و سیاسی شیعه و فرهنگ و تمدن اسلامی |
۱۲ | شیعه و تمدن اسلامی (۲) | ۳۲ | شناخت مهمترین دانشمندان شیعه و آثار و خدمات علمی آنان در عرصههای گوناگون علمی و فرهنگی مانند: طب، صنعت، هنر و رسانه |
۱۳ | تاریخ اجتماعی شیعه (۱) | ۳۲ | شناخت آداب و رسوم، رفتارها و روابط اجتماعی شیعیان به صورت تاریخی |
۱۴ | تاریخ اجتماعی شیعه (۲) | ۳۲ | شناخت چگونگی روابط اجتماعی و فرهنگی شیعیان امامی با پیروان دیگر فرق و ادیان |
۱۵ | مستشرقان و تاریخ تشیع | ۳۲ | آشنایی با استشراق و شناخت و بررسی رویکردها و دیدگاههای مستشرقان در حوزة تاریخ تشیع |
۱۶ | پایاننامه | ۹۶+۹۶ عملی | ارائة یك پژوهش جامع، همراه با نقد و بررسی و تتبع كافی در یکی از مسائل تاریخ تشیع |
جمع ساعتها | ۷۰۴ |
[۱]. برخی از كتابهای مهمّ تاریخی كه در سطح ۲ گرایش تاریخ اسلام خوانده میشود، از منابع آزمون ورودی است.
ثبت دیدگاه شما