• 0
  • 0
  • 470

رد پایان نامه دانشجوی سعودی علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در دانشگاه آکسفورد

رد پایان نامه دانشجوی سعودی علیه امیرالمؤمنین (علیه السلام) در دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی در زمینه پژوهش های اسلامی را به خاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به “طارق خان” رئیس هیئت داوری، رد کرد.


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» استاد دانشگاه آکسفورد انگلیس ثابت کرد که جمله “الانزع البطین” در وصف امیرالمؤمنین (علیه السلام) به معنی بُریده از شرک و سرشار از علم است و پایان نامه دکترای دانشجوی عربستانی را که در آن می‌خواست غیر این را ثابت کند، رد کرد.

دانشگاه آکسفورد پایان نامه عثمان الکلبانی دانشجوی عربستانی در زمینه پژوهش‌های اسلامی را به خاطر اشتباهات زیاد، رفتار ناشایست دانشجو در جلسه دفاع و واکنش غیر مؤدبانه وی به “طارق خان” رئیس هیئت داوری، رد کرد.

یکی از مسائل مورد اختلاف زمانی بود که دانشجو معنی “الانزع البطین” در وصف امیرالمؤمنین (علیه السلام) را تفسیر کرد و “انزع” را “ریخته شدن موی جلوی پیشانی” و “البطین” را “بزرگی شکم” بیان کرد.

دفاع جانانه استاد دانشگاه آکسفورد از امیرالمؤمنین (علیه السلام)

امّا پروفسور طارق خان رئیس هیئت داور به این دانشجو گفت: این تفسیر اشتباه است؛ چرا که این کنیه را به شکل ظاهری آن تفسیر کردی، حال آنکه تفسیر صحیح این کنیه این است که امام علی (علیه السلام) بُریده از شرک و سرشار از علم بود و الانزع کنایه از عدم راهیابی شرک در اوست و البطین کنایه از فراوانی علم، ایمان و یقین حضرت (علیه السلام) است.

وی ادامه داد: سند فراخی شکم و کوتاهی قد حضرت حیدر کرار (علیه السلام) ضعیف و بی اساس است و آن را دشمنان امام علی (علیه السلام) درست کرده‌اند و ابن تیمیه در زمان معاصر آن را ترویج داد.

پروفسور طارق خان اشاره کرد: ابن تیمیه آشکارا با امام علی (علیه السلام) دشمنی می‌کرده و این سخن او هیچ حجتی بر مسلمین ندارد و روایت‌های بسیاری در کتاب‌های مسلمانان در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: از جمله این روایت، حدیث شریف نبوی است که می‌فرماید: “يا علي, ان الله قد غفر لك ولذريتك ولشيعتك ولمحبي شيعتك, ولمحبي محبي شيعتك, فابشر فإنك الانزع البطين, منزوع من الِشرك, مبطون من العلم” (ای علی، خداوند تو را و خاندان و شیعیان و دوستان شیعیان تو را آمرزیده است، پس مژده باد تو را که تو اَنزع بطین هستی، از شرک بریده‌ای و از علم سرشاری)؛ الجويني در کتاب فرائد السمطين 1/308، ابن المغازلي در مناقبه، شیخ صدوق در عيون اخبار الرضا 1/52، مسند زيد بن علي 456 و روایت‌های دیگر آن را ذکر کرده است و این تفسیر با زهد امیرالمؤمنین (علیه السلام) و سخنان آن بزگوار مطابقت دارد.

طارق خان در خصوص امام علی (علیه السلام) به این حدیث امام اشاره کرد که فرمود: «ولكن هيهات أن يغلبني هواي, ويقودني جشعي إلى تخيّر الأطعمة ولعلّ بالحجاز أو باليمامة من لا طمع له في القرص, ولا عهد له بالشبع أو أبيت مبطاناً وحولي بطون غرثى, وأكباد حرّى …. أ أقنع من نفسی بأن یقال: هذا امیرالمؤمنین و لا أشارکهم فی مکاره الدهر، أو أکون أسوه لهم فی جشوبه العیش! فما خلقت لیشغلنی اکل الطیبات کالبهیمه المربوطه همها علفها…» (نامه 45 نهج البلاغه) (هیهات که هوای نفس بر من غلبه کند و حرص و آزا مرا به برگزیدن غذاها وادارد ـ در صورتی که ممکن است در حجاز یا یمامه (از شهرهای یمن) کسی باشد که طمعی در یک قرص نان نداشته هیچگاه سیر نشده است یا اینکه با شکم پر بخوابم و کنار من شکم‌هایی گرسنه و جگرهایی (از تشنگی) سوزان باشد… آیا قناعت کنم به اینکه گفته شود: این امیرالمؤمنین است! و در سختی‌های روزگار با آنان شریک نباشم و الگویی برای آنان در تلخکامی سخت زندگانی کردن نباشم؟ آری! من آفریده نشدم که غذاهای خوب، مرا ( از یاد آنان) غافل کند همانند حیوان بسته‌ای که اندیشه‌ای جز علفش ندارد.

رئیس هیئت داوری تاکید کرد: این تفسیر دانشجوی سعودی غلط است و این تفسیر در زمان معاویه بن ابوسفیان رواج یافت که بسیار نسبت به اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه و آله) به ویژه خلیفه و وصی ایشان امام علی (علیه السلام) کینه و دشمنی می‌ورزید و حتی روایت‌های بسیاری وجود دارد که می‌گوید، معاویه با خوارج برای کشتن جانشین رسول الله (صلی الله علیه و آله) حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام)، هم پیمان شدند و او بود که عبد الرحمن بن ملجم را به ارتکاب این جنایت وحشتناک واداشت.

پروفسور الدمنهوری: الازهر به ما آموخته است که امام علی (علیه السلام) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است

پروفسور خالد الدمنهوری عضو هیئت داوران خطاب به دانشجوی عربستانی گفت: اینکه تو نام خلفای پیش از امام علی (علیه السلام) را جمله “کرم الله وجهه” آورده‌ای جایز نیست؛ چرا که امام علی (علیه السلام) تنها خلیفه‌ای است که خداوند او را مورد تکریم قرار داده است برای اینکه امام (علیه السلام) مقابل بت سجده نکرده و برعکس خلفای پیش از خود مشرک نبوده است.

وی ادامه داد: سخن تو که گفتی امام علی (علیه السلام) “چاق و کوتاه” بود، نادرست است؛ چرا که این ویژگی با شخصیت امام علی (علیه السلام) که پهلوان و قهرمان میدان جنگ بود و شجاعت او در مقایسه با خلفای دیگر برجسته و بارز بود و با پهلوانان عرب همچون “مرحب” و “عمرو بن عبد ود” مبارزه می‌کرد و از طرف دیگر عقل نیز نمی‌پذیرد که همچنین شخصیتی کوتاه قد باشد.

الدمنهوری ادامه داد: مذاهب مختلف مسلمانان آورده‌اند که امام علی (علیه السلام)، “مرحب” را از وسط دو نیم کرد و معروف است که “مرحب” قد بلند بود؛ حال چگونه امام علی (علیه السلام) با قد کوتاه می‌توانسته او را دو نیم کند با این حال که”مرحب” قدی بیش از دو متر و بدنی قوی داشته است. در خصوص “عمرو بن عبد ود” نیز چنین است.

وی افزود: تو می‌گویی که امام علی (علیه السلام) چاق بوده است، مکاتب مختلف فکری مسلمین و از جمله الازهر به ما آموخته است که امام علی (علیه السلام) هیکلی قوی و دستانی بزرگ داشته و شکمش از شدت زهد لاغر بوده است و زمانی که بر اسب سوار می‌شد، پاهایش روی زمین کشیده می‌شد.

استاد دانشگاه آکسفورد اشاره کرد: تمامی مسلمانان اجماع دارند که امام علی (علیه السلام) در جنگ سوار کار و جنگجوی شجاعی بود و در میدان مثل زنبور از جایی به جای دیگر می‌رفت؛ چگونه به کسی که این خصوصیات بی‌نظیر و شجاعت بی‌مانند را دارد، این حرف‌های ناپسند را نسبت می‌دهند.

عصبانیت دانشجوی سعودی از سخنان اساتید دانشگاه آکسفورد

بعد از این سخنان دانشجوی سعودی به پروفسور طارق خان و پروفسور الدمنهوری گفت: سخنان شما به کفر نزدیک‌تر است تا به اسلام.

این حرف وی باعث شد رئیس هیئت داوران به جلسه پایان دهد و پایان نامه را رد کند که در پی آن دانشجوی سعودی با صدای بلند به همه فحش و ناسزا گفت.

منبع: خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

یک × یک =