• 0
  • 0
  • 472

موزه شیعه؛

نسخهٔ خطی کتاب معتقد الامامیة

نسخهٔ خطی کتاب معتقد الامامیة

این کتاب یک دوره اعتقادات و فقه امامیه، به زبان فارسی بسیار سلیس و روان است. براساس ادبیات به کار رفته در این نوشته، باید گفت که کتاب در قرن هفتم نگاشته شده است. نویسندهٔ کتاب به طور قطع مشخص نیست، اما برخی آن را نوشتهٔ حسن بن علی طبری دانسته اند. (الذریعة، ج 21، […]


این کتاب یک دوره اعتقادات و فقه امامیه، به زبان فارسی بسیار سلیس و روان است. براساس ادبیات به کار رفته در این نوشته، باید گفت که کتاب در قرن هفتم نگاشته شده است.

نویسندهٔ کتاب به طور قطع مشخص نیست، اما برخی آن را نوشتهٔ حسن بن علی طبری دانسته اند. (الذریعة، ج 21، ص 211)

نسخه ای که عکس آن تقدیم دوستان شد، در سال 936 هجری قمری کتابت شده است و به شمارهٔ 8277 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود.

✅ این کتاب یک دوره اعتقادات و فقه امامیه است. ادبیات کتاب مربوط به قرن هفتم است و به زبان فارسی بسیار سلیس و روان نوشته شده است.
نویسندهٔ کتاب به طور قطع مشخص نیست، اما برخی آن را نوشتهٔ حسن بن علی طبری دانسته اند.

✅ مرحوم محمدتقی دانش پژوه، با شواهد قابل قبولی این کتاب را ترجمه و تلخیص کتاب «غُنیَةُ النُّزوع»، نوشتهٔ فقیه معروف شیعه حمزة بن علی بن زهره (معروف به ابن زهره، 511-585)، دانسته است.

✅ این کتاب در دو بخش نوشته شده است.
بخش اول، یک دوره اعتقادات شیعه است و‌ در آن دلایل فراوانی در اثبات باورهای شیعه آورده شده است. نویسنده در مباحث مربوط به امامت که مفصل تر از باقی فصل های این بخش است، دلایل فراوانی را در اثبات امامت امیر المؤمنین علیه السلام آورده است (عکس دوم).
بخش دوم کتاب مربوط به فقه است و احکام فقهی شیعه در این بخش بیان شده اند (عکس سوم).

✅ از این کتاب سه نسخه در ایران شناسانده شده است. قدیمی ترین آنها در سال 935 کتابت شده است (فنخا، ج 30، ص 304).

نسخه ای که عکس آن تقدیم دوستان شد، در سال 936 هجری قمری کتابت شده است و به شمارهٔ 8277 در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود.

پ.ن: این کتاب در سال 1339 هجری شمسی به تصحیح مرحوم محمدتقی دانش پژوه چاپ شده است.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

4 × سه =