این موسسه در سال 2006 توسط دکتر زین‌العابدین شهرستانی تأسیس شد و شامل مرکز گفتگوی بین ادیان، مرکز تولیدات رسانه‌ای و ادبی است. وی فرزند ارشد آیت‌الله سید عبدالرضا شهرستانی (ره) و برادر ارشد حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده تام‌الاختیار مرجع عالی‌قدر جهان تشیع آیت‌الله سید علی حسینی سیستانی است.

موسسه دارالحکمه در شهر مونترال (Montréal) کانادا تأسیس‌شده که نسبت به دیگر شهرهای کانادا چهره‌ی فرهنگی و علمی برجسته‌تری دارد.

جمعیت کثیری از شیعیان در مونترال سکونت دارند لذا پس از راه‌اندازی موسسه دارالحکمه و شروع فعالیت حساسیت افراطیون سلفی و وهابی را برانگیخت. شعار “دارالحکمه” آموزش عالی و گفتگوی تمدن و ادیان” است.

دکتر سید زین‌العابدین شهرستانی و فرزندانشان دکتر سید محمدامین شهرستانی و دکتر سید محمدمهدی شهرستانی هیات مؤسس و همین افراد به همراه دکتر مرعی هیات امنای موسسه را تشکیل می‌دهند.

شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی زیادی از سراسر جهان به‌عنوان عضو افتخاری موسسه دارالحکمه می‌باشند.

ورود به دارالحکمه مونترال

 

یکی از زیرشاخه‌های موسسه حوزه آنلاین است که علاقه‌مندان به علوم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌توانند با ثبت‌نام در پایگاه مجازی “حوزه آنلاین ” دروس حوزوی را زیر نظر اساتید مجرب حوزه علمیه دنبال می‌کنند .

دارالحکمه موسسه‌ای فرهنگی جهت گفتگوی تمدن‌ها و ادیان و آموزش عالی می‌باشد. مجوز آن از دولت کانادا گرفته‌شده است می‌تواند در سطح دبستان، دبیرستان و حتی تأسیس دانشگاه به فعالیت بپردازد ولیکن هم‌اکنون در مراحل اولیه آن قرار دارد.

این موسسه تاکنون دو فصلنامه به نام‌های “حکمه” و “شادی” به چهار زبان منتشر کرده است که در تیراژ وسیعی توزیع و به مراکز علمی فرهنگی کانادا به‌صورت رایگان ارسال‌شده است.

موسسه دارالحکمه به هیچ سازمان و نهادی وابسته نیست و کاملا به‌صورت غیرانتفاعی فعالیت می‌نماید لذا در ورودی موسسه به چهار زبان نوشته‌شده که ما سیاسی و وابسته به هیچ نهاد دینی نیستیم و هیچ کمک مادی را نمی‌پذیریم.

دولت کانادا به هر موسسه‌ای که بتواند درزمینهٔ آموزشی و فرهنگی فعالیتی داشته باشد، به ازای هر نفر مبلغی را به موسسه اهدا می‌کند.

موسسه کتابخانه بزرگی را تهیه راه‌اندازی کرده که بالغ‌بر 30 هزار کتاب در علوم و زبان‌های مختلف در آن موجود می‌باشد که در حد خود کم‌نظیر است.

دارالحکمه در کشورهای مختلفی همچون لبنان، عراق، انگلستان، ایران، سوریه، عربستان، تونس و مغرب نمایندگی فعال دارد.

موسسه مجوز تأسیس دبستان، دبیرستان و دانشگاه دارد و تلاش می‌کند در راستای تقویت بنیه‌ی علمی و فرهنگی حرکت نماید.

دستاوردها:

دارالحکمه از زمان تأسیس خود به پروژه‌های زیر دست‌یافته است:

1) راه اندازی دفتر موقت، واقع در قلب شهر مونترال. دفتر مرکزی شامل دفاتر رئیس جمهور ، تبلیغات و روابط عمومی ، امور مالی ، اتاق جلسات ، کتابخانه ، آزمایشگاه رایانه و آزمایشگاه رسانه است.

2) راه‌اندازی وب سایت: www.canadianhw.ca، که اطلاعاتی در مورد CHW و پروژه‌های آن ارائه می دهد.

3) راه اندازی کتابخانه دیجیتال در www.hekmatlibrary.ca که به خواننده امکان دسترسی به وب سایت های بی شماری از تولیدات ادبی به زبان های مختلف را می دهد.

4) ایجاد کتابخانه‌ای که شامل بیش از 20،000 کتاب ، منبع ، مجله و مجله مذهبی ، ادبی و علمی در چهارکتاب می‌باشد.