«بنیاد بین‌المللی عاشورا» مؤسسه‌ای غیر دولتی و غیر انتفاعی است که به منظور گسترش فرهنگ حیات‌بخش و حماسه‌آفرین عاشورا و ایجاد جریان مستمر و پویا در حوزۀ بسط و گسترش سیرۀ حضرت امام حسین (ع) و زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا از سال ۱۳۹۳ هجری شمسی زیر نظر «مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام)» شروع به فعالیت کرده و سعی دارد در این راه با بهره‌گیری از ابزارهای نوین علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، مطبوعاتی، تبلیغاتی و فضای مجازی و با خلق آثار برجسته و نیز گسترش فعالیت‌ها و خدمات علمی و فرهنگی و مشارکت بیش از پیش علما و اندیشمندان جهان اسلام و تشیّع گام بردارد.

این بنیاد به صورت هیأت امنائی اداره می‌شود که اعضای آن متشکل از معاونت امور بین الملل و بعثۀ مقام معظم رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نمایندۀ ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مدیریت حوزه‌های علمیه قم، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پنج شخصیت و پنج نهاد فرهنگی مرتبط با کشور، پنج شخصیت و پنج نهاد فرهنگی خارج از کشور می باشد که دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ـ علیهم السلام ـ ریاست هیأت امنا را بر عهده دارد.

امور اجرایی بنیاد بر عهدۀ هیأت مدیرۀ منتخب هیأت امنا بوده و بالاترین مقام اجرایی آن مدیرعامل بنیاد می باشد.

بنیاد عاشورا چهار معاونت شامل «معاونت رسانه و فضای مجازی»، «معاونت فرهنگی، آموزش و پژوهش»، «معاونت بین‌الملل» و «معاونت اداری، مالی و پشتیبانی» دارد که برنامه‌های اجرایی بنیاد را سامان‌دهی می‌کنند.

بنیاد بین المللی عاشورا

اهداف بنیاد عاشورا

با اندک تأمل و دقت در مبانی نظری و عملی مکتب اسلام، تردیدی برای انسان باقی نمی‌ماند که اسلام، دینی اجتماعی است و طبعاً به دنبال توسعۀ همه‌جانبه در حوزه‌های معرفتی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خویش می‌باشد. در همین راستا از کلیۀ قابلیت‌ها در جهت گسترش خود بهره می‌برد. در این میان نقش مراسم و مناسک دینی از موقعیت بالایی برخوردار است. از این رو آیین‌ها و مناسک اسلامی، همواره بخش گسترده‌ای از تعاملات اجتماعـی مسلمانان را شکل داده‌اند. شیعه با الهام از خاندان نبوت و رسالت در این زمینه، همت شایانی مصروف نموده و تلاش کرده از همۀ مناسبت‌های دینی نهایت استفاده را ببرد. بزرگداشت واقعۀ عاشورای حسینی یکی از باشکوه‌ترین و عظیم‌ترین این آیین‌ها و نمونه کم‌نظیری از پیوند میان نظام اعتقادات دینی با کنش‌های اجتماعی است که با گذشت بیش از هزار سال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات اجتماعی شیعه جریان دارد و در طول تاریخ، منشأ تحولات و هنجارآفرینی‌های فراوانی در مناسبات فردی و اجتمـاعی مسلمانان شده است. با این نگاه ما وظیفه داریم در معرفی و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ انسانی عاشورا در میان مردم جهان بکوشیم و با امید به گسترش عدالت، آزادگی و صلح در دنیا و زدودن تحریفات و بدعت‌ها از چهرۀ این حرکت ارزشمند تلاش نماییم و ان همان هدفی است که «بنیاد بین‌المللی عاشورا» بر اساس آن شکل گرفته و به یاری خداوند و همیاری و همدلی مسلمانان و شیعیان جهان، سعی در پیشبرد آن دارد.