دانشگاه ادیان و مذاهب در سال 1387 با کسب مجوز از شورای گسترش آموزش عالی رسما فعالیت خود را آغاز کرد. دانشکده ی شیعه شناسی در کنار دو دانشکده ادیان و مذاهب اسلامی در زمره سه دانشکده ی نخست دانشگاه ادیان ومذاهب قرار دارد.

دانشگاه ادیان و مذاهب

نشانی: ایران، قم، پردیسان

تلفن: 32802610 25 98+

فکس: 32802627 25 98+

کد پستی: 3749113357

صندوق پستی: 37185 ـ 178

 

در دانشکده شیعه شناسی سه گروه علمی پژوهشی: شیعه شناسی (گرایش کلام شیعه)، تاریخ تشیع و فرق شیعه مشغول فعالیت اند. در رشته شیعه شناسی سرفصلها و نیز پایان نامه ها غالبا معطوف به تاریخ کلام شیعه اند و اندیشه کلامی شیعه را، یا مستقلا یا در مقایسه با ادیان و مذاهب دیگر مورد مطالعه قرار می دهند. در رشته “تاریخ تشیع”، تاریخ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و احیانا اقتصادی شیعه مورد کاوش قرار می گیرد. رشته «فرق شیعه» از فرق موجود شیعه از قبیل: زیدیه، اسماعیلیه و نصیریه و فرق منقرض شده از قبیل فتحیه، کیسانیه و جزآن بحث می کند.بدین ترتیب شاید بتوان گفت این سه رشته مجموعا می توانند به پرسشهای ما درباره ابعاد مختلف تاریخ تشیع پاسخگو باشند و از این طریق در ما خودآگاهی تاریخی نسبت به گذشته مان ایجاد کنند.
دانشکده شیعه شناسی در هر سه رشته مذکور، در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، از طریق کنکور سراسری و آزمون اختصاصی دانشجوی حضوری می پذیرد.
ناگفته نماند که دانشگاه ادیان و مذاهب علاوه بر پذیرش دانشجوی حضوری در رشته های شیعه شناسی، تاریخ تشیع، فرق تشیع در دو مقطع کارشناسی و نیز کارشناسی ارشد، دانشجوی غیر حضوری (مجازی) نیز می پذیرد. این رشته ها به لحاظ اداری زیرمجموعه دانشکده مجازی اند، گرچه دانشکده شیعه شناسی مساعدت علمی لازم را برای فعالیت رشته های مجازی مبذول می دارد.

 

ورود به دانشکده شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب