• 0
  • 0
  • 627

موج تحقیقات غرب و صهیونیست در شیعه شناسی باورکردنی نیست

رئیس انجمن علمی کلام اسلامی حوزه و موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل گفت: زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد مجموعه آثار علمی که به رشته تحریر درآمد به اندازه انگشتان دست نبود، اما دو کتاب مراکز شیعه پژوهی اسرائیل و انگلستان را بنگرید؛ امروزه موج تحقیقات بر روی شیعه شناسی باور نکردنی است. یک تحقیق در دانشگاه برلین نقش رجالی برقی [ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بَرقی] و کتاب محاسن او را در ۵۰۰ صفحه نوشته است.


حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی دکتر سبحانی، رئیس انجمن علمی کلام اسلامی در اولین نشست علمی لنجمن کلام اسلامی در کرمان، گفت: در قرن چهارم بار اصلی معرفت دین را دو دانش علم کلام و علم فقه برعهده گرفته بودند، اما علم کلام در صد سال گذشته از عرصه دانش ها جدا شد. کلام در آن قرن در آثار شیوخ مفید، طوسی و … بسیار پر رنگ است و فقه استدلالی در کلام شیخ طوسی حاصل معرفت این بزرگوار است. امروزه کمتر کسی نسبت به سده گذشته استفتاء کلامی می‌کند؛ حجم بسیاری از اثر الجودة المسائل شیخ طوسی کلامی است.

رئیس بنیاد فرهنگی امامت با طرح سؤالات ادامه داد: حال این سوالات پیش می آید چه شد؟ چرا به تدریج پرسش از عالمان دینی کمرنگ شد؟ با توجه به اینکه مباحث فکری اهمیت ویژه ای دارد، آیا تلقی عالمان دینی که “عقاید دین را به حاشیه بگذاریم” ما را در برابر شبهات دینی مجهز می‌کند؟ و اگر فقط فرقه ها را مورد بررسی جزئی قرار دهیم عالمان دینی را باید بلرزاند.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل با اشاره به تحقیقات و پژوهش های کلام شیعی، گفت: زمانی که انقلاب اسلامی رخ داد مجموعه آثار علمی که به رشته تحریر درآمد به اندازه انگشتان دست نبود، اما دو کتاب مراکز شیعه پژوهی اسرائیل و انگلستان را بنگرید؛ امروزه موج تحقیقات بر روی شیعه شناسی باور نکردنی است. یک تحقیق در دانشگاه برلین نقش رجالی برقی [ابو جعفر، احمد بن محمد بن خالد بَرقی] و کتاب محاسن او را در ۵۰۰ صفحه نوشته است.

وی ادامه داد: در پنجاه سال قبل آنچه میان ما و اهل سنت می‌گذشت نقد مسائل امامت بود. تحقیقات ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد در دنیا خصوصاً وهابیت ریز به ریز مسائل حدیثی ما را در می‌آوردند. چند نفر از علمای اسلام می توانند پاسخگوی مسائل اصول کافی باشند و حال آن که این مسائل توسط وهابیت و … جزء به جزء بررسی و بحث شده است.

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه در ادامه با بررسی ادوار متقدم و متاخر گفت: ببینید در حوزه علمیه قرن چهارم هشام عالم کلامی شیعه در مقابل بزرگترین علمای اهل سنت همچون حافظ و نظّام چگونه مناظره می کرد، ولی امروز وضعیت کلام ما در جهان تشیع اصلاً خوب نیست؛ چگونه است که جریان روشنفکری در مقابل فقه نتوانسته قد علم کند، ولی در مقابل کلام توانسته. سؤال اصلی این است چرا حوزه‌ی کلام شیعه به چنین وضعیتی رسیده؟ و حال اگر بخواهیم آن را در کنار کرسی فقه بگذاریم راهکارش چیست؟. اینجاست که ضرورت جریان شناسی کلام را در می یابیم آیا عقاید و اندازه فقه ارزش ندارد که به متالوژی برسیم؟

رئیس انجمن کلام اسلامی حوزه اضافه کرد: از قرن چهارم و پنجم نظام فقهی گسترش می‌یابد، مثل کتاب ارزشمند وسائل الشیعه. اما در حوزه کلام خیر. آیا هدایت معرفتی در قرآن و سنت آنقدر ارزشمند نیست که کتاب های کلامی نوشته شود؟ اعتقاد ما بر این است که به دلیل تعدد مذاهب فقهی، عالمِ فاضل در بین آراء گم می‌شود شود، چون بدون علم کلام علوم انسانی اسلامی نخواهیم داشت.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل ادامه داد: کلام غرب در فلسفه سکولار شروع می‌شود و محال است مبانی سکولار و جامعه شناسی سکولار را نقد کرد، در حالی که مبانی اسلامی و کلامی آن وجود نداشته باشد. ما باید انسان شناسی قرآنی و جامعه شناسی قرآنی را تعریف کنیم؛ چگونه می توانیم این ضعف را موشکافی و آسیب شناسی کنیم؟

وی در پایان صحبت خود با اشاره به حوزه علمیه کرمان گفت: ما در استان کرمان آمادگی تأسیس بنیاد کلامی در رشته تخصصی کلام در سطوح ۳ و ۴ حوزه را داریم و به امید خدا همین جلسه شروعی بر آن خواهد بود.

در پایان این جلسه نیز حضار به طرح پرسش های خود پرداختند و پاسخ سوالات را از رئیس انجمن علمی کلام اسلامی دریافت نمودند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ده − سه =