• 0
  • 0
  • 614

مشاور رییس صدا و سیما:

نکته ممتاز کتاب «شیعه شناسی» نگاه وحدت گرایانه است/ شناخت درستی از شیعه وجود ندارد

نکته ممتاز کتاب «شیعه شناسی» نگاه وحدت گرایانه است/ شناخت درستی از شیعه وجود ندارد

دکتر اخگری یکی از ویژگی های ممتاز کتاب شیعه شناسی اثر دکتر مخزن موسوی را نگاه وحدت گرایانه و پرداختن به جنبه های مختلف شیعه دانست.


«دکتر محمد اخگری» امروز چهارشنبه هشتم اردیبهشت در نشست رونمایی کتاب شیعه شناسی اثر دکتر ابوالحسن مخزن موسوی که در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، ضمن تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: دکتر مخزن موسوی در این نشست مفصل در مورد چرایی تالیف کتاب شیعه شناسی توضیح دادند و ضرورت هایی که باعث می شود احساس کنیم به این کتاب نیاز داریم را شرح دادند. دنیای امروز نسبت به دیروز با توجه به موقعیت رسانه ای و تبلیغاتی و طغیان اطلاعات متفاوت است.

این نویسنده ، پژوهشگر و استاد دانشگاه با بیان اینکه یکی از بسترهای جذاب داعش و گروه های تکفیری فضای مجازی بود، عنوان کرد: بیشتر تبلیغ و بستر گروه های تکفیری در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بود. در شرایط فعلی نیاز به آثار و تولیداتی داریم که با مخاطب امروز ارتباط برقرار کند. مطالعات اسلامی و شیعی سابقه طولانی در جهان اسلام دارد. با ورود استعمار و گسترش این فضا در جوامع اسلامی به بحث تفرقه دامن زده شد. بعد از یازده سپتامبر ما شاهد یک موج جدیدی از اسلام ستیزی و اسلام هراسی هستیم. دامنه این مسئله در رسانه های غربی گسترش یافت و بر بحث تفرقه و جابجایی دوست و دشمن انجامید.

مشاور رییس صدا و سیما اظهار داشت: امروز برخی کشورهای اسلامی روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی می کنند در حالی که روابط شان با ایران تیره است. یکی از علت های این امر عدم شناخت و آگاهی است. متاسفانه شناخت و آگاهی درست نسبت به شیعه وجود ندارد. در دو نامه ای که مقام معظم رهبری برای جوانان آمریکا و اروپا نوشتند، توصیه کردند که اگر می خواهید اسلام را بشناسید به قرآن و منابع اصیل مراجعه کنید. ایشان در نامه دوم بحث داعش را مطرح کردند و آن را زاییده استعمار و تفرقه دانستند.

این منتقد با اشاره به اینکه دشمنان چهره منفی از مسلمانان را در جهان بازنمایی کردند، افزود: هر جا اتفاقی تروریستی رخ می دهد، می گویند کار یک اسلام گرا بوده است. این بازنمایی منفی در مورد اسلام دارد شکل می گیرد. آیا مطالعه اسلامی و شیعی فقط در کشور ما بوده است؟ مسلما نه. در کرسی های شرق شناسی در دانشگاه های غرب بحث اسلام شناسی و شیعه شناسی پیشینه طولانی دارد. کتاب های درسی که در اروپا در مورد اسلام نوشته شده توسط پژوهشگران غربی است.

دکتر اخگری در مورد کتاب شیعه شناسی اثر دکتر مخزن موسوی گفت: امروزه به این گونه کتاب ها نیاز داریم. باید در حوزه شیعه شناسی بیشتر کتاب داشته باشیم. کتاب شیعه شناسی دکتر مخزن از آغاز تا پایان یک محور به نام وحدت دارد. ایشان به گونه ای به محبث پرداخته است که در واقع وحدت میان مسلمانان حفظ شود. وحدت مهمترین نیاز جامعه اسلامی است و دکتر مخزن در کتاب شیعه شناسی با نگاهی به وحدت مباحث را دسته بندی کرده است.

این نویسنده و مترجم خاطرنشان کرد: دکتر مخزن در کتاب شیعه شناسی با نگاه وحدت گرایانه به جنبه های مختلف شیعه پرداخته است. ایشان در کنار جنبه های تاریخی و سیاسی به عرفان اسلامی نیز پرداخته است و این یکی از نکات متمایز و قوت کتاب شیعه شناسی مطرح می شود. دکتر مخزن در این کتاب از منظر نظری، عرفان اسلامی، ولایت، انتظار و منجی را مطرح کرده است که این مسایل باعث جذابیت کتاب شده است.

گفتنی است، کتاب «شیعه شناسی» اثر دکتر ابوالحسن مخزن موسوی به تازگی با شمارگان هزار نسخه و ۲۸۸ صفحه توسط انتشارات نبراس منتشر شده است. کتاب سه بخش به ترتیب با این عناوین دارد: «فلسفه نبوت و شئون پیامبر (ص) و استمرار مرجعیت دینی و سیاسی»، «نقشه راه و تدابیر پیامبر (ص) برای تثبیت و استمرار مرجعیت دینی و سیاسی اهل بیت» و «خاستگاه عقاید و آرا شیعه»

منبع: خبرگزاری شبستان

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه × 3 =