• 0
  • 0
  • 709

هدیه‌ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(عليه السلام) تألیف شده نیافتم.

انتشار دومین جلد از کتاب عیون اخبارالرضا(عليه السلام)

انتشار دومین جلد از کتاب عیون اخبارالرضا(عليه السلام)

کتاب عیون اخبار الرضا(عليه السلام) اثر فاخر شیخ صدوق و گلچینی از احادیث امام علی بن موسی الرضا(عليه السلام) در69 باب با عناوین و موضوعات مستقل است.


از میان مواریث گرانسنگی که در آن به معارف امام رضا(عليه السلام) پرداخته شده، می‌توان به جرأت کتاب شریف عیون اخبار الرضا(عليه السلام) که حاصل تلاش علمی «شیخ صدوق» است را سرآمد این کتب و رسالات درباره میراث عظیم امام هشتم(عليه السلام) دانست.
کتاب عیون اخبار الرضا(عليه السلام) اثر فاخر شیخ صدوق و گلچینی از احادیث امام علی بن موسی الرضا(عليه السلام) در69 باب با عناوین و موضوعات مستقل است. مؤلف تمام روایات را با سند کامل ارائه کرده است که 23 روایت آن حدیث قدسی به شمار می‌آید، سند 300 روایت به پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله)، یک روایت به فاطمه زهرا(سلام الله عليها) و سایر روایات به دیگر امامان معصوم(عليهم السلام) منتهی می‌شود. همچنین 80 روایت نیز از زبان غیر معصومان همچون نجمه خاتون مادر ارجمند امام رضا(عليه السلام) و…. گفته شده است.
علت نگارش کتاب عیون اخبار الرضا(عليه السلام) بنابر گفته‌های شیخ صدوق که در مقدمه کتاب عیون اخبار الرضا(عليه السلام) آمده است اینگونه بیان شده است: «زمانی که صاحب بن عبّاد وزیر وقت دفاع شیعی آن دوران در مدح و ستایش علی بن موسی الرضا(عليه السلام) اشعاری را می‌سراید و آن را به او هدیه می‌دهد، وی نیز کتاب عیون اخبار الرضا(عليه السلام) را به پاس زحمات صاحب بن عباد نگاشته، به او اهدا می‌کند. شیخ صدوق می‌نویسد هدیه‌ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(عليه السلام) تألیف شده نیافته تا در پاسخ دو قصیدۀ ابن عباد بفرستم».
قصیده با این مضمون آمده است: ای که به زیارت طوس رهسپاری سلام مرا به حضرت رضا(عليه السلام) برسان.
اعراب کامل روایات، شماره تسلسل، استخراج روایات و احادیث و استفاده از نسخه پدر شیخ بهایی را نیز می‌توان برخی از ویژگی‌های این اثر نام برد.

منبع: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

15 − هشت =