امامت و امام شناسی، خاستگاه تحولی اساسی در رشتههای علوم اسلامی
به گزارش مرکز تخصصی امامشناسی، آیین افتتاحیه سال آموزشی سطح 4 رشته امامت در دو گرایش امامشناسی و امامت تطبیقی، در تاریخ 13/06/1400 و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در بنیاد امامت برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور پذیرفتهشدگان سطح 4 در این دو گرایش برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی رئیس مرکز تخصصی امامشناسی به اهمیت و جایگاه دانش امامت در حوزههای علمیه پرداخت. وی با اشاره به اهمیت گرایشهای تخصصی امامت در سطح 4 حوزههای علمیه بیان کرد: دانش امامت در حوزه علمیه وارد فاز جدیدی خواهد شد چرا که این رشته تخصصی، از حدود تقریبا 12 سال پیش در حوزهی علمیه تصویب و تدریس شد و لکن این دوره در سطح 3 به نتایج مورد نظر نمیرسید مگر اینکه با تأسیس سطح 4 در این رشته به مطالعات و پژوهشهای تخصصی و روشمند دست پیدا میکردیم.
در همین راستا ایشان افزود: رشته امامت شناسی اگر در حوزههای علمیه با همه گرایشهای آن تعریف و تدریس شود یک مسیر گمشده علمی در تاریخ حوزههای علمیه بازشناسی و نوسازی میشود و منشأ یک تحول اساسی نه تنها در رشته امامت و رشته کلام بلکه در دیگر دانشهای اسلامی خواهد شد و میتوان با ادامه این مسیر، نقطه عطفی در تاریخ علمی حوزههای شیعه ایجاد نمود.
رئیس مرکز تخصصی امامشناسی در ادامه سخنان خود بیان کرد: امامت از دو جهت برای تشیع بسیار مهم است. 1. جهت هویتی 2. جهت هدایتی. دکتر سبحانی بیان کرد: از دیدگاه شیعه رسالت پیامبر، در مسئله امامت و وصایت امتداد یافت، به طوری اگر موضوع امامت و وصایت را کنار بگذاریم، نه تنها یک اصل از اصول دین بلکه تمام هویت مکتب اهلبیت (عليهم السلام) را از دست دادهایم چرا که تبیین دین و حتی کشف معنای حقیقی قرآن بر عهده اهلبیت (عليهم السلام) بوده و در گرو امامت است.
وی با ارائه روایات مختلفی در این زمینه تصریح کرد توحید اسلامی نیز در گرو مسئله امامت است. مدیر بنیاد امامت با اشاره به روایت «کَلِمَةُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» و «اتخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ » افزود: توحید بر دو قسم ذاتی و صفاتی است اما ثمره و امتداد توحید ذاتی و صفاتی در توحید افعالیست. به این معنی که اگر کسی در مقام عبودیت و اطاعت، توحید نداشته باشد اصل اعتقادش به توحید باطل است ولذا از دیدگاه شیعه، توحید اسلامی در گرو باور به امامت و در اطاعت از خط امامت است و ولایت رسول خدا (صلي الله عليه و آله) و هدایتگری قرآن نیز در گرو وجود امام است.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطر نشان کرد در فرمایشاتی که پیامبر (صلي الله عليه و آله) در غدیر خم فرمودند «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حضرت زهرا (سلام الله عليها) در خطبه خود فرمودند «و طاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا من الفرقة (للفرقة)» این موضوع ثابت میشود که معیت امام با کتاب، اصل اساسی هدایت است و اگر به امامت پرداخته نشود پیام حقیقی قرآن و توحید ناب اسلامی را از دست دادهایم و لذا دفاع از بحث امامت و مسائل اعتقادی از اساسیترین وظائف ماست و این مرز اعتقادی هرگز نباید در معرض خطر قرار بگیرد و اگر از راه مستقیم امامت خارج شویم، در سایر اصول و علوم هم دچار انحراف خواهیم شد.
رئیس مرکز تخصصی امامشناسی در ادامه سخنان خود به توضیح اهمیت امامت در بُعد هدایت پرداخت و افزود: بایستی با معارف اهلبیت (عليهم السلام) آشنا شویم تا در عمل نیز بتوانیم مبلغ امامت باشیم و میوه درخت امامت را در شاخهای اعتقادی و اخلاقی و سبک زندگی برداشت کنیم.
وی با تأکید بر این مسئله که موضوع فقط پذیرفتن امامت نیست بلکه عمل به شئون آن جلوهگر این اصل است افزود: امامت به عنوان رکن هدایت انسان است که متاسفانه به تدریج این دیدگاه در دوره اخیر دچار غفلت و کم توجهی شد.
وی در همین راستا به دلایل عقبنشینی و سردی برخی از علمای شیعه نسبت به بحث امامت اشاره کرد و گفت یکی از دلایل این بوده که گاهی اوقات بحثهای هویتی پررنگ شده و بحثهای هدایتی امامت کنار گذاشته شده است و یا اینکه مسائلی فرعی در جامعه تشیع مهم شد که باعث به حاشیه رفتن مسائل اصلی همچون امامت گردید و یا حتی گاه بد فهمیهایی به وجود آمد که سبب تضعیف جایگاه امامت گردید و متاسفانه در مواردی دوستان نادان یا دشمنان آگاه به تدریج این خط را در جامعه شیعه رواج دادند که امامت تنها یک مسالهی تاریخی است و تاثیری در زندگی اکنون و فردی ما ندارد.
دکتر سبحانی در پایان سخنرانی خود در این مراسم ضمن تشکر از همه دانشپژوهان سطح 4 مرکز تخصصي امامشناسی برای همه توفیق خدمت گذاری به در مکتب اهلبیت (عليهم السلام) را آرزو کردند.
ثبت دیدگاه شما