• 1
  • 0
  • 266

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه قم:

بسیاری از اختلافات درون شیعی بخاطر ناآگاهی و ارتباطات ضعیف است

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره بعضی از اختلافات سطحی درون شیعی اظهار داشت: این قبیل اختلافات در حقیقت اختلاف نیست بلکه به خاطر ناآگاهی و ارتباطات ضعیف میان آنها، گروه‌هایی از شیعیان و یا شخصیت‌هایی شیعی یا کشورهایی شیعی نسبت به گروه، شخصیت و یا کشورهای دیگر تصوراتی پیدا می‌کنند و بر این اساس ممکن است یک سری اختلافات شکل بگیرد.


حجت الاسلام والمسلمین سید مفید حسینی کوهساری ادامه داد: لذا در این نوع تقسیم‌بندی توجه داشته باشیم که اختلافاتی که ما با آن مواجهه هستیم همیشه اختلافات عمیق حقیقی نیست بخشی از این اختلافات، اختلافات بدوی است و اختلافات به‌اصطلاح ناشی از جهل و ازاین‌گونه مباحث است.

وی بابیان اینکه برخی از اختلافات درون شیعی از نوع کلان و راهبردی است، اضافه کرد: اختلافات کلان و جزئی را نباید باهم خلط کرد این شناخت ازاین‌جهت مهم است که شیوه حل آن اختلافات با یکدیگر متفاوت است.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه قم تصریح کرد: اختلافات جزئی درون شیعی به نحوی است که می‌شود با یک اقدام خاص و یک اقدام جدی فردی آن را حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از اختلافات درون شیعی آگاهانه است؛ گفت: برخی دیگر از این اختلافات ناشی از سهو و سهل‌انگاری و تنبلی است، بنابراین باید در مرتبه اول برای حل اختلافات موجود جنس آنها را شناخت.

حسینی کوهساری با اشاره به اینکه گاهی نیز اختلافات بر مبنای هوا و هوس‌های شخصی است، ابراز کرد:  یک نوع دیگری از اختلافات؛ اختلافات توهمی است زیرا اساساً اختلافی نیست نه جزئی است و نه فردی و نه بدوی است و نه سهوی و نه عامداً  بلکه اساساً یک تلقی و توهم اختلاف است.

مدیرعامل خبرگزاری حوزه یادآور شد: این به خاطر این است که ما عادت نکردیم مسائل اجتماعی را با تحلیل‌های اجتماعی، با رصدهای علمی و با کار کارشناسی دقیق موردبررسی قرار دهیم.

حسینی کوهساری با اشاره به وجود برخی اختلافات غیرپایه ای و توهمی درون شیعی، گفت: ضعف رسانه‌ای دنیای اسلام از عوامل مهم در بروز چنین اختلافات جزئی است، باید مقوله‌هایی مثل رسانه بیاید و این خلأ را پر کند یعنی ارتباطات در کنار رسانه است که یک شناخت دقیق و درست از دنیا می‌دهد.

وی اظهار کرد: در بخش رسانه‌ای ما رسانه‌های ضعیفی داریم و اساساً یک مشکل فرهنگی داریم و آن این است که صرفاً به دنبال تولید خوب، کار خوب هستیم کسی به فکر معرفی و عرضه این تولید خوب نیست.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه قم بابیان اینکه یکی دیگر از دلایل اختلافات، وجود برنامه‌ریزی‌های دشمنان و تفرقه‌افکنی‌ها و عواملی است که مربوط به خارج از دنیای شیعه است و مصادیق آن فراوان است، گفت: ندیدن ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای شیعه در دنیای امروز است از عوامل دیگر بروز اختلاف است.

وی یادآور شد: هدر رفتن فرصت‌ها، موازی کاری، ناکارآمدی و ایجاد زمینه برای نفوذ دشمنان از نمودهای مهم اختلافات درون شیعی است.

وی ابراز کرد: مقام معظم رهبری نگاهشان این است که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم و در این پیچ تاریخی مناسبات تمدنی بشر در حال تغییر است و مهم‌ترین رکن این تغییر در موازات تمدنی این است که دین از یک عنصر بی‌تحرک یا عنصر بازدارنده، مخرب و عامل پسگرد و پسرفت در حال رسیدن به همان جایگاه حقیقی خودش به‌عنوان یک عنصر سازنده، مؤثر، تعیین‌کننده و بلکه عنصر راهبر در همه‌ی عرصه‌های زندگی است.

وی اظهار داشت: یک عده اساساً دین را محصول اوهام و تخیلات و عوامل پسرفت می‌دانستند ولی بعدها می‌گفتند که دین چیز بدی نیست ولی برای ابعاد شخصی زندگی است. این شاکله‌ی معرفتی این دو قرن اخیر بود که بر همه‌ی دنیا حتی بر کشورهای اسلامی حاکم بود ؛ حالا یک نگاه می‌گوید این شاکله‌ی فکری و معرفتی در یک پیچ تاریخی دارد دچار تحول بنیادی می‌شود که بر اساس آن دین به جایگاه اصلی خودش برمی‌گردد.

حسینی کوهساری تاکید کرد: مهم‌ترین آسیب و تهدید امروز دنیای شیعه این است که ما اصلاً ندانیم که در چه شرایطی هستیم و چه‌کار می‌کنیم.

وی وضعیت امروز جهان تشیع نسبت به اختلافاتی که وجود دارد را مورد توجه قرار داد و گفت: بخشی از آن اختلافاتی که امروز وجود دارد اختلافات نگران‌کننده نیست: زیرا اولاً اختلاف نیست و ثانیاً بخشی از آن، اختلافات بدوی، کوچک و جزئی است؛ لذا حجم اختلافات نباید ما را نگران کند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه قم و مدیرعامل خبرگزاری حوزه اضافه کرد: درمجموع، فرصت‌ها و نقاط قوت ما برای اداره این اختلافات بیش از تهدیدها و ضعف‌های ماست. این نقطه‌ی کلان مبنایی است که باید به آن توجه کرد.

وی عنوان کرد: وضعیت امروز شیعه نسبت به اختلافاتش در مقایسه با چهل سال پیش، به‌مراتب وضعیت مطلوب‌تر، امیدبخش‌تر و آرام‌بخش‌تری است. به خاطر اینکه ما برای این مسیر هزینه‌های زیادی داده‌ایم؛ خون هزاران شهید تقدیم کردیم و سختی‌ها و تحریم‌های زیادی را تحمل کردیم.

حسینی کوهساری ادامه داد: یک مجموعه خطرات و اختلافاتی کیان شیعه را تهدید خواهد کرد اما هر چه ما به جلوتر آمدیم در خلال این چهل سال نقاط قوت‌های ما، بیشتر و ضعف‌های ما کمتر شده است؛ تهدیدها و فرصت‌های ما هم به نحوی رفته است که  تهدیدها، کمتر و فرصت‌ها بیشتر شده است.

وی ابراز کرد: یکی از تهدیدهای ما رقبای بیرونی و گروه‌های معاند ما هستند. آمریکا به‌عنوان یکی از کشورهای معاند ما نسبت به 40 سال قبل بسیار ضعیف‌تر شده است و اختلافاتش با اروپا و با دیگر کشورهای دنیا بیشتر شده است.

وی افزود: اسرائیل به‌عنوان قدرت معاند ما در منطقه وضعیتش نسبت به چهل سال قابل قیاس نیست.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه قم تصریح کرد: آینده ما روشن¬تر است به دلیل اینکه اختلافات درونی جهان تشیع کمتر و کمتر می‌شود. زمانی شیعه ایران و شیعه عراق خیلی باهم فاصله داشتند ولی امروزه روابط آنها بسیار نزدیک‌تر شده است.

حسینی کوهساری گفت: عرصه‌های تاثیر گذاری ما در عرصه بین‌الملل افزایش‌یافته است. اعتمادبه‌نفس و خودباوری ما بالاتر رفته است؛ در بعضی از عرصه¬های خاص مثل جبهه مقاومت این اعتمادبه‌نفس به یک جبهه¬ی متحد تبدیل‌شده است.

وی افزود: درمجموع، چه در سطح منابع انسانی، در تولید محتوا، در زیرساخت‌های فنی، در زیرساخت‌های رسانه‌ای و اجتماعی خصوصاً در مسائل بنیادین و راهبردی سطح اختلافات درون شیعی کمتر شده است، درعین‌حال چون نقش ما، نقش قوی‌تری می‌شود و تاثیر گذاری ما تاثیر گذاری بیشتری است اگر اشتباهاتی هم داشته باشیم اشتباهات ما هم به شکل فاحش‌تر در ما تاثیر خواهد گذاشت.

وی جنبه‌های دستیابی به آینده مطلوب را مورداشاره قرار داد و اظهار کرد: در مرتبه اول اصلاح در نگاه¬های راهبردی، اسناد بالادستی، در برنامه‌های بلندمدت و سیاست‌های کلان کشورها و برنامه‌های بلندمدت ده‌ساله و بیست‌ساله مربوط شیعیان کشورهای مختلف که باید اصلاح بشود. در همه‌ی نقاطی که نگاه بلندمدت و راهبرد نداریم باید ایجاد بشود. آنجا هم که داریم باید با این افق بازبینی و اصلاح شود.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

20 + بیست =