• 1
  • 0
  • 439

آیت الله عندلیب همدانی:

حضرت زهرا سلام الله علیها صبر مجسم هستند

حضرت زهرا سلام الله علیها صبر مجسم هستند

محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان کرد: تا به امروز در زمینه «امر به معروف و نهی از منکر»، «حُجب، حیا، عفت و پاکدامنی»، «صبر در برابر مصائب و مشکلات» و «نوع رفتار در جامعه و خانواده» از حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار آموخته ایم، اما هنوز مانده تا به آن قله رفیع انسانیت برسیم.


آیت الله محمد عندلیب همدانی درخصوص اینکه تاکنون از حضرت زهراسلام الله علیها چه آموخته ایم، اظهار کرد: اول اینکه باید در نظر گرفت که حضرت زهرا سلام الله علیها تنها اسوه بانوان نیستند بلکه اسوه همه زن و مرد مسلمان هستند. ویژگی های خاصی در وجود حضرت زهرا سلام الله علیها برای الگوبرداری زنان جامعه هست، اما نباید شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها را به بانوان منحصر کرد، ایشان برای انسان و انسانیت مردان و زنان الگوست.

اعتراض در برابر ظلم و ستم براساس الگوبرداری از حضرت زهرا سلام الله علیها

وی «امر به معروف و نهی از منکر» را آموخته امروز ما از حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و بیان کرد: آنچه تاکنون تاریخ تشیع نشان می دهد، این است که در مواردی ما توانسته ایم با بهره برداری از الگوی زیبای رفتاری حضرت زهرا سلام الله علیها به موفقیت هایی برسیم. یکی از این موارد «امر به معروف و نهی از منکر» است، شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان کسی که به معروف مردم را دعوت می کند و از منکر دور نگاه می دارد و در برابر ظلم و ستم و تعدی سکوت نمی کند، برای کسانی که در طول تاریخ تشیع در برابر ظلم و ستم اعتراض کردند، یک الگوی زیبای رفتاری بوده و بر این اساس امر به معروف کردند و نهی از منکر نمودند.

آیت الله عندلیب همدانی ادامه داد: ائمه الهدی علیهم السلام همان مسیری را رفتند که مادر ایشان حضرت زهرا سلام الله علیها رفتند بنابراین یکی از مواردی که تا حدی توانسته ایم الگوبرداری کنیم، بحث امر به معروف و نهی از منکر است البته هنوز جای کار و کوشش در این زمینه بسیار است چرا که بسیار عقب هستیم از آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها برای ما ترسیم کردند، ولی تا حدی مخصوصاً بزرگان، علما و اندیشمندان شیعه در این زمینه کار و کوشش قابل توجهی با تأسی از سیره حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند.

حُجب، حیا، عفت و پاکدامنی بانوان شیعه

محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به آموخته دوم، اشاره و تصریح کرد: آنچه تاکنون در تاریخ تشیع در بانوان شیعه از حُجب، حیا، عفت و پاکدامنی مشاهده می شود، بی شک تأثیر آن الگوی زیبایی است که به نام حضرت زهرا سلام الله علیها داشته و دارند البته باز در این زمینه هنوز بسیار عقب هستیم، تا جوانان، دختران و زنان ما بتوانند در حیا، عفت و پاکدامنی به آن نقطه ای برسند که حضرت زهرا سلام الله علیها بیان می کند راه بسیار است.

حضرت زهرا سلام الله علیها صبر مجسم هستند

وی در مورد سومین آموخته، گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها صبر مجسم هستند، اساساً اگر بخواهیم صبر را معنی کنیم، صبر یعنی زهرا و زهرا یعنی صبر. اگر به تاریخ تشیع راستین نگاه کنیم مشکلاتی که بر سر راه شیعه بوده، شیعه کشی ها، شکنجه ها، زندان ها و تهمت ها که علمای شیعه و دیگر محبان اهل بیت علیهم السلام متحمل شدند، همگی از صبر در برابر این مشکلات می گویند و یکی از الگوهای زیبایی که برای این صبر معرفی می کنند، حضرت زهراست که آن همه مصائب، مشکلات روحی و جسمی بر وجود مبارک ایشان وارد شد، اما صبر و تحمل و بردباری داشت.

آیت الله عندلیب همدانی چهارمین آموخته از حضرت زهرا سلام الله علیها را این چنین بیان کرد: رابطه با همسر دیگر آموخته بسیار ارزشمند از حضرت زهرا سلام الله علیها است. خانواده های موفق در میان شیعیان اهل بیت علیهم السلام را بررسی کنید، پدر و مادر موفق، آن کسانی بودند که در زندگی خود با یک الگوی رفتاری حرکت کردند و خواسته اند گفتار و رفتار حضرت زهرا سلام الله علیها را به عنوان الگو و اسوه خود قرار دهند. من نمی خواهم نمره بالایی به مجموع شیعیان اهل بیت علیهم السلام در این زمینه بدهم چون در این میدان وسیع بسیار عقب افتادگی و تقصیر و قصور داریم، اما نباید در کنار اعتراف به این تقصیر و قصور، موفقیت ها را نیز نادیده گرفت. بخشی از این مسیر پر برکت را به برکت حضرت زهرا سلام الله علیها و فرزندان ایشان طی کردیم، اما هنوز مانده تا به آن قله رفیع انسانیت برسیم.

وی افزود: سفارش می کنم همین تُراث و میراث جاودانی که از حضرت زهرا سلام الله علیها باقی مانده از جمله دعاها، خطبه ها و کلمات قصار حضرت که متأسفانه کم هستند چون عمر کوتاه ایشان اجازه نداد که یک تراث عظیمی از ایشان به یادگار داشته باشیم، اما اگر زنان، مردان و جوانان ما به همین میراث برجای مانده، عمل کنند، جامعه ای فاطمی خواهیم داشت.

می توانیم بگوییم که سَیّدَهُ نِساءِ الْعالَمین یک الگو و اسوه حسنه ای در گفتار و رفتار ماست. فراموش نکنیم که طبق روایات، ملائکه مقرب پروردگار اسوه خود را فاطمه می دانند. فراموش نکنیم که بزرگان عالم حتی پیش از به وجود آمدن ظاهری و جسمانی حضرت زهرا سلام الله علیها یعنی وقتی آن وجود مقدس در عالم نور بوده است، از آن نور الهی استعاضه می کردند، «مَا تَکَامَلَتِ النُّبُوَّهُ لِنَبِیٍّ حَتّی أَقَرَّ بِفَضْلِهَا وَ مَعْرِفَتِهَا»؛ اگر عیسی کلمه الله، موسی کلیم الله و ابراهیم خلیل الله می شود، همه به برکت آن تأسی و احترامی است که به نور مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها داشته اند. بنابراین ما توانسته ایم تا حدودی در این مسیر مقدس راهی را طی کنیم، اما هنوز مسیر مانده و قله های فتح ناشده بسیار است.

محقق، مؤلف و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم به مهم ترین نقص فعلی جامعه اشاره و تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در جامعه نقص عمده می بینم، «اخلاق» است. باید از نظر گفتار و رفتار سعی کنیم در مسیر اخلاقی که حضرت زهرا سلام الله علیها زندگی می کرد، حرکت کنیم. اخلاق و اخلاص حضرت زهرا(س) در جامعه و در درون خانواده بی نظیر بود و قابل الگوبرداری است. جملاتی درباره اخلاق حضرت زهرا سلام الله علیها وجود دارد که خیره کننده است، باید به سمت و سوی اخلاق مخلصانه یعنی اخلاق به دور از ریا، تظاهر، تکبر، خودنمایی و عُجب برویم و همه چیز را از آن خدا بدانیم و همه امور را در دست خدا بشماریم؛ می توانم بگویم جامعه، مردان و زنان ما در این باره کمی از آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها ترسیم فرمودند، عقب هستند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه × پنج =