• 1
  • 0
  • 228

کارشناس اندیشه سیاسی جهان اسلام:

داعش؛ دست و پا زدن اسلام ستیزان برای تخریب و تحریف مهدویت است

داعش؛ دست و پا زدن اسلام ستیزان برای تخریب و تحریف مهدویت است

کارشناس اندیشه سیاسی اسلام گفت: غربی ها و تکفیری ها در واقع به صورت غیرمستقیم با بحث منجی گرایی شیعه که آینده ای روشن را برای بشر ترسیم می کند، مقابله می کنند و می خواهند این آینده روشن را از دو طریق به چالش بکشند.


گروه های تکفیری به ویژه «داعش» امروز از شرایط اسلام هراسی ایجاد شده در جهان به شدت سوء استفاده می کنند و به دنبال آن هستند که خروج و حرکت خود را در جهان اسلام به نوعی با بحث منجی گرایی و منجی تطبیق دهند. آنها حتی نشریه ای را با نام «دابق» منتشر می کنند و دلیل اینکه این نام برای این نشریه انتخاب می شود این است که «دابق» منطقه ای است در نزدیکی «رقه»  و «رقه » محلی است که گفته شده آن فتنه بزرگ و ملهمه ی کبری که در کتب «ملاحم الفتن» عنوان شده در آن اتفاق می افتد. در روایات چنین آمده است که در این محل لشکر اسلام در آخرالزمان با لشکر روم (مسیحی ها)  روبرو خواهد شد و پیروزی بزرگ در آنجا نصیب مسلمانان می شود.

امروز داعش تلاش می کند تا به نوعی خود را زمینه ساز آن حرکت بزرگ آخرالزمانی نشان دهد. به نظر می رسد که آنها به شدت بحث مهدویت و منجی گرایی را تسخیر کرده اند و مباحث آخرالزمان را بر وضعیت موجود تطبیق می دهند تا بتوانند فعالیت های خود را بر این اساس توجیه کنند.

این جملات بخشی از گفت و گو با حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی، کارشناس اندیشه سیاسی جهان اسلام درباره ی منجی گرایی و مباحث مهدویت و رویارویی غرب و گروه های تکفیری با این مباحث است و اکنون بخش دوم آن از نظرتان می گذرد:

حجت الاسلام علیزاده موسوی با بیان اینکه جریان های تکفیری و غرب در حقیقت دو لبه یک قیچی هستند، گفت: به این معنا که جریان های تکفیری به نوعی به اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن می زنند یعنی سر بریدن هایی که به نام اسلام مطرح می شود آن رحمت و رافت اسلامی را زیر سوال می برند. در حالی که قرآن می فرماید:«يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِي السِّلْمِ كَآفَّةً ؛  اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد، همگى در آشتى و سازش در آييد» و در جای دیگری می فرماید:«فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَالرَّسُولِ؛ اگر در چیزی به مشکلی برخورد کردید پس از خدا و رسول امداد بگیرید و مشکلتان را حل کنید» یعنی تا این حد در اسلام به مهر و محبت سفارش شده است.

وی ادامه داد: اما متاسفانه آنها از طریق جنایت هایی که مرتکب می شوند به شدت به اسلام هراسی و اسلام ستیزی دامن می زنند. و شما می بینید که بسیاری از این ترس و هراس ها توسط شبکه های اجتماعی غربی توزیع و پخش می شود. از سوی دیگر غرب در سال ها و دهه های اخیر با واقعیتی روبرو شده که بحث رشد و گسترش اسلام در اروپا و آمریکاست. به گونه ای که امروز شاهد هستیم گسترش اسلام در غرب بیشتر از مسیحیت است. آنچنان که «پاملا گلر» از اسلام ستیزان غربی می گوید: «ما در آینده در غرب شاهد حضور موفرفری ها (کنایه از مسلمانان) خواهیم بود و غرب تضعیف خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی علیزاده اظهار کرد: غربی ها در چنین فضایی سه موج اسلام ستیزی را آغاز کردند؛ موج اول در دهه های 70 و 80 بود که مبارزه با مبانی اسلامی یعنی مبارزه ی ایدئولوژیک و امنیتی با اسلام آغاز شد و اوج آن در نگارش کتاب آیات شیطانی به ظهور رسید که نه تنها آثار منفی در پی نداشت بلکه موجب همگرایی مسلمانان شد.

وی در ادامه بیان کرد: موج دوم که در اوایل قرن 21 آغاز شد و تا سال های 2003 و تا 2006 و 2007 نیز ادامه پیدا کرد بحث ستیز با اسلام از طریق جلوه های تصویری و اصطلاحا «ویژوآل» و در کنار آن مقابله با گنبدها و گلدسته ها بود، که کاریکاتورهایی علیه اسلام کشیده شد و فیلمی با عنوان «معصومیت مسلمانان» ساختند که در آن پیامبر اسلام صل الله علیه وآله را یک فرد شهوت ران نشان دادند که دارای زن های متعهد است و زندگی او با شهوت گره خورده است. اما این مسیر نیز با واکنش هایی از سوی اندیشمندان غربی مواجه شد به گونه ای که برخی اعتراض کردند که شما با فیلم معصومیت مسلمانان، در حقیقت موجبات اقبال بیشتر به اسلام را فراهم کردید.

بنابر گفته وی چراکه مردم دنیا علاقه مند شدند تا بدانند پیامبری که چنین زندگی خرابی داشته است چگونه توانسته است بعد از هزار و اندی سال بیش از یک میلیارد و 300 میلیون مسلمان را به خود جلب کند؟ و این مردم هنگامی که به زندگی پیامبر اسلام (ص)‌ ورود پیدا کردند جلوه های اخلاقی را از پیامبر مسلمانان مشاهده کردند که شیفته او شدند و در نتیجه شما به هدف تان نرسیدید.

حجت الاسلام موسوی علیزاده ابراز کرد: ما از سال 2010 به بعد شاهد جریان سومی در این عرصه هستیم. البته از سال 2000 تا 2010 در کنار مبارزه از طریق جلوه های بصری شاهد فعالیت شبکه های ماهواره ای و سایت ها نیز بودیم. اما سال 2010 اوج افتتاح شبکه های ماهواره ای افراطی است چه در میان تکفیری ها و چه در این سو در میان شیعیان (شبکه های منتسب به شیعه) از قبیل شبکه اهل البیت، شبکه فدک، شبکه مرجعیت یا شبکه های الرحمه، الناس، شروط و ….

وی ادامه داد: اما دوره سوم دوره ای است به نام «اسلام علیه اسلام» که در این دوره اسلام را در قالب اسلام تکفیری تعریف کردند. به این معنا که اولا مسلمانان را به جان هم انداختند که از آن به عنوان «پروژه اسلام علیه اسلام» تعبیر می شود و ثانیا برآیند این رویداد را در غرب مطرح کردند. یعنی این سوال کاملا از پیش طراحی و با اهداف خاص مطرح شد که «وقتی مسلمانان با خودشان چنین می کنند وقتی به غرب بیایند با ما به عنوان غیرمسلمان چه خواهند کرد؟ » و این مسئله به بحث آخرالزمان دامن زد.

این کارشناس اندیشه سیاسی مسلمانان بیان کرد:‌ جامعه ی غرب بعد از دهه 70 شاهد گرایش مردمان خود نسبت به معنویت است و دلیل این امر نیز همان مسئله مواجه شدن با یک بن بست ایدئولوژیکی است که در پیش اشاره شد. به همین دلیل از این دهه به بعد قریب به 70 درصد فیلم های غربی فیلم های معنویت گرا هستند از جمله «جن گیر»، «ارباب حلقه ها»، «مسیر سبز» و … همه این فیلم ها به نوعی معنویت گرا هستند و این نوعی پاسخ به نیاز معنوی در غرب است. شما در فیلم «ارباب حلقه ها» می بینید که جنگ میان خیر و شر در آخرالزمان رخ می دهد اما اینکه چه کسی پیروز می شود، معلوم نیست. یعنی «خیر» به شکل نسبی به پیروزی می رسد اما همچنان امکان شکست و از بین رفتن برای آن وجود دارد.

وی در ادامه گفت: آنها اهداف خود را در این قالب مطرح می کنند که آخرالزمانی که اسلام ترسیم می کند چیست؟ چگونه است؟ و چه شرایطی دارد؟ و به همین دلیل شما شاهد هستید که همه فیلم هایی که در رابطه با عراق ساخته می شود یا فیلم هایی که به نوعی به اسلام مربوط است، فیلم هایی تاریک هستند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی در پایان خاطرنشان کرد:‌ این دو گروه (غربی ها و تکفیری ها) در واقع به صورت غیرمستقیم با بحث منجی گرایی شیعه که آینده ای روشن را برای بشر ترسیم می کند، مقابله می کنند و می خواهند این آینده روشن را اولا با عملکرد گروه های افراطی و تندرو و ثانیا از طریق فیلم هایی که القای خودشان نسبت به آینده است، به چالش بکشند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

دوازده + بیست =