• 1
  • 0
  • 177

روح زیارت اربعین، معرفت عمیق قلبی به قیام سیدالشهدا (ع) است

روح زیارت اربعین، معرفت عمیق قلبی به قیام سیدالشهدا (ع) است

راهپیمایی و پیاده‌روی و امثال آن کالبد زیارت است، اما روح زیارت این است که انسان یک معرفت صحیح و قلب و عقل روشنی را نسبت به وقایع پیدا کند و آن اینکه جامعه‌ای بتواند در برابر ظلم ایستاده و اجازه ندهد حق مظلوم تضییع شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی؛ از اساتید حوزه علمیه قم گفت: استمرار و ادامه حرکت عاشورایی سالار شهیدان را باید در اربعین جست‌وجو کرد و لذا زوار حسینی باید با اندیشه، روح، شعارها و آرمان‌های امام حسین (ع) بیعت کنند و پیام اربعینی سالار شهیدان را سرلوحه خود قرار دهند، همان پیامی که می‌گوید همگان متوجه باشند، حکومت و خلافتی که با ادعای اسلامی است و خود را در کسوت و قالب اسلام قرار داده، اما ارزش‌ها و سنن اسلامی و قواعدی که در دین اسلام آمده را زیر پا می‌گذارد، دروغین و ناصواب است و باید آن را کنار زد.

وی ادامه داد: اربعین را به عنوان یکی از جلوه‌های برتر ایمانی می‌شناسند چنانکه در بیان امام حسن عسگری(ع) فرمودند: «یکی از علائم ایمانی، داشتن زیارت اربعین و برگزاری این رسالت و وظیفه دینی و ایمانی است» و لذا اربعین پیام بسیار مهم و عظیمی را به همراه دارد و در حقیقت استمرار و ادامه حرکت عاشورایی سالار شهیدان است.

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در باب اربعین باید مقدمه‌ای را درباره زیارت عرض کنم و آن اینکه اساساً معنای زیارت چیست؟ چرا که عملاً زائر اربعین سالار شهیدان می‌رود تا او را زیارت کند. مراد از زیارت این است که زائر قلب، عقد، نفس و آیینه وجودش را به سمت آن حقیقت بگرداند تا آنچه در حقیقت آن منظور وجود دارد در قلب، عقد، نفس و آیینه جان انسانی نیز بازتاب داشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جوادی آملی گفت: حقیقت زیارت همان ارادت و معرفت قلبی و عقدی است همان‌طور که امام علی (ع) فرمودند که وقتی انسان مسلمان اقامه می‌گوید یعنی وقت زیارت و مناجات با پروردگار عالم رسیده است، روشن است که انسان در حال زیارت قلب، روح، جان و نفس خویش را به سمت پروردگار عالم نگاه دارد تا جلوه‌های ربوبیت پروردگاری در جان عبد رسوخ کند.

مدیر مرکز علوم وحیانی اسرا افزود: گرچه ممکن است جسد و جسم زیارت با راهپیمایی یا پیاده‌روی همراه باشد، اما حقیقتی که در زیارت نهفته است و لذا باید جان، قلب، عقل و نفس انسانی در گرو منظور قرار گیرد و انسان خود را با آن منظور پیوند دهد و عهد و میثاقی بین خود و منظور ایجاد کند. در اربعین سالار شهیدان هم این نکته وجود دارد، انسانی که به سوی زیارت امام حسین (ع) حرکت می‌کند، باید این هدف را مدنظر قرار دهد که با اندیشه، روح، شعارها و آرمان‌های امام حسین (ع) بیعت کند و دل و جانش را فرو بسپارد و خود را در گرو آن عزیز قرار دهد، همانطور که جابربن عبدالله انصاری؛ اولین زائر حرم سالار شهیدان حسین بن علی بود و خود را در مقابل امام حسین (ع) اینگونه دید و پیش از اینکه راهپیمایی یا پیاده‌روی کند، همدلی، همفکری و همراهی خود را با امام حسین (ع) اثبات کرد و پس از آن مسیر از مدینه به کوفه و کربلا را طی نمود بنابراین آنچه اکنون بر ما لازم هست این است که بتوانیم این همدلی و اندیشه بلند امام حسین (ع) را پیدا کنیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به پیام‌ها و آموزه‌های امروز اربعین حسینی اشاره و بیان کرد: پیامی که از اربعین حسینی دریافت می‌کنیم بسیار مهم، خطیر و حساس است و آن اینکه امام حسین (ع) راهی را باز کرد که این راه بین حق و باطل امتیاز می‌بخشد چون گاهی اوقات حق به باطل و باطل به حق نزدیک می‌شود به گونه‌ای که راه حق و باطل غیرقابل تشخیص شده و امام حسین (ع) با حرکت ارزشمندی که ایجاد کرد خط بین حق و باطل را مشخص نمود.

وی با بیان اینکه حرکت و پیام مهم حسین بن علی (ع) شناساندن اسلام و حکومت اسلامی حقیقی است، تأکید کرد: به نام خلافت پیامبر گرامی اسلام و حکومت اسلامی، حکومت و خلافت اسلامی غیرحقیقی و دروغینی برپا شده بود، یزید نانجیب لقب امیرالمؤمنین را برای خود داشت و این امر موجب شد که جامعه گمان کند یزید به حق خلیفه پیامبر (ص) است و حکومتی که او برپا کرده، حکومتی اسلامی است درحالی که امام حسین (ع) حرکت خود را به این دلیل آغاز کرد که این حکومتی که در کسوت اسلامی و لباس خلافت اسلامی به پا شده به جز جنگ با اسلام و شکستن سنت‌های الهی، نبوی و علوی نیست.

حجت الاسلام جوادی آملی در مورد نقش اربعین در تداوم قیام عاشورا، گفت: اگر یک واقعیتی هم روح و هم جسم و کالبدش با هم هماهنگ باشد، می‌تواند پیام بخش، امید بخش و نجات بخش باشد، اما اگر روح این قصه از آن جدا شد و یک جسد، ظاهر و بدن بی روحی از آن مانده باشد، نمی‌تواند رسالت خود را به انجام برساند. راهپیمایی و پیاده‌روی و امثال آن کالبد زیارت است، اما روح زیارت این است که انسان یک معرفت صحیح و قلب و عقل روشنی را نسبت به وقایع پیدا کند و آن اینکه جامعه‌ای بتواند در برابر ظلم ایستاده و اجازه ندهد حق مظلوم تضییع شود.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که به لحاظ قلبی این هدف و پیام امام حسین(ع) را از عاشورا گرفت باید بین حق و باطل امتیاز قائل باشند، شعار بزرگ امام حسین (ع) این بود «أَلاَ تَرَوْنَ أَنَّ اَلْحَقَّ لاَ یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ اَلْبَاطِلَ لاَ یُتَنَاهَى عَنْهُ»؛ در جامعه‌ای که ملت آن ببیند حق مظلوم واقع شده و به حق کمکی نکند و باطل حاکم شود، حتی اگر به جای ۴ میلیون، ۴۰ میلیون مردم این جامعه به زیارت هم بروند، نمی‌توانند نقش و اهداف زیارت اربعین را دریابند.

مدیر مرکز علوم وحیانی اسرا در پایان گفت: هر قوم و جریانی که خود را با مکتب امام حسین (ع) آشنا کرد و خود را در مسیر این مکتب قرار داد، موفق و ناجی است. اصرار علما بر زیارت اربعین بدین معناست که موفقیت یک جامعه و پیروزی، در پرتو مکتب امام حسین (ع) است و اگر جامعه‌ای از این مکتب دور ماند حتماً دچار نیرنگ، فریب و مکر حاکمان و جائرانی خواهد بود که با لباس دین و کسوت امیرالمؤمنینی، خلافت رسول‌الله و خلیفه الهی و حکومت اسلامی به جان مردم خواهند افتاد و آنان را از اهداف و آرمان‌هایشان دور خواهند کرد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

یک × 1 =