• 1
  • 0
  • 371

وضعیت شیعیان کشور فیلیپین

شکست خوردن وهابیت در جدا کردن شیعیان و اهل سنت در فیلیپین

شکست خوردن وهابیت در جدا کردن شیعیان و اهل سنت در فیلیپین

پس از انقلاب اسلامی ایران، مسلمانان فیلیپین به تشیع گرایش پیدا کردند؛ زمینه­‌های این گرایش از آنجا نشات می­‌گرفت که سادات که علائق شیعی داشته­‌اند اسلام را به این کشور آورده­‌ بودند. علمای مسلمان فیلیپین از انقلاب اسلامی ایران حمایت کردند و پس از پیروزی انقلاب، کتاب های مذهبی از ایران به فیلیپین رسیدند. 


فیلیپین از کشورهای جنوب شرق آسیا است که با داشتن 300 هزار کیلومتر مربع وسعت، 101 میلیون نفر را در خود جای داده است. 81 درصد مردم فیلیپین کاتولیک، 9 درصد پروتستان و 10 درصد مسلمان هستند.

اسلام در قرن هشتم قمری به کشور فیلیپین راه یافت و مسلمانان پس از مسیحیان بزرگترین اقلیت دینی را در این کشور، تشکیل می‌ دهند. گروهی از مسلمانان فیلیپین به موروها شهرت دارند و بیشتر در میندانائو، سولو و سایر جزایر جنوبی این کشور زندگی می‌کنند.

از جمعیت شیعیان فیلیپین آمار دقیقی در دست نیست، اما شمار آنان بین 30 هزار تا 46 هزار تن و کمتر از یک درصد از جمعیت این کشور تخمین زده می‌شود.

آنچه در پی می ‏آید گفتگوی کوتاهی با حجت الاسلام و المسلمین «سید علی اکبر آبینال» مسئول مجمع امام علی(عليه السلام) فیلیپین درباره وضعیت شیعیان این کشور در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(عليهم السلام) است.

در ابتدا ضمن معرفی خودتان از فعالیت هایتان در کشور فیلیپین بگویید؟

من سید علی اکبر آبینال از شهر اسلامی «مَرَوی» در فلیپین هستم. فعالیت های فرهنگی و دینی من در مسجد، مدرسه علمیه و کتابخانه امام علی(عليه السلام) است. همچنین در اداره رادیو «ثقلین» و تالار گقتگوی (forum) دعوت اسلامی، فعالیت دارم. تربیت برادران و خواهران مبلغ از جمله فعالیت های دیگر من است و در برنامه های تلویزیونی در فیلیپین نیز حضور پیدا می کنم.

 آیا در زمینه تبلیغ مکتب اهل بیت(عليهم السلام) در فیلیپین با مشکلات امنیتی مواجه شده اید؟

چند سال پیش مسجد امام علی(عليه السلام) در فیلیپین، هدف حمله تروریست های مسلح هوادار داعش قرار گرفت و پس از آن اوضاع برای ما کمی سخت شد. این تروریست ها، بخش هایی از مسجد ما را آتش زدند. چون با مجوز دولت برای حفاظت از مسجد، سلاح در اختیار داشتیم با تروریست ها مقابله کردیم و سه تن از عناصر تروریستی را کشته و مجروح کردیم و مابقی تروریست ها پا به فرار گذاشتند. پس از این حمله تروریستی، مسجد امام علی(عليه السلام) را تعمیر کردیم.

 فعالیت های شما در فیلیپین چه نقاط قوتی دارد؟

مهم ترین نقطه قوت ما بحث روابط عمومی است. من و سایر مبلغین مرکز امام علی(عليه السلام) در مراکز مختلف و تلویزیون حضور می یابیم و در خصوص فضائل اهل بیت(عليهم السلام) و ویژگی های انقلاب اسلامی ایران صحبت می کنیم و در شبکه رادیویی ثقلین هم ترویج این دو موضوع را دنبال می کنیم.

اقدامات ما باعث شده است تا مردم استان ما و استان مجاور که برنامه های ما را دنبال می کنند، به مکتب اهل بیت(عليهم السلام) و مردم ایران، علاقه پیدا کنند.

برای مقابله با فرقه وهابیت چه اقداماتی انجام داده اید؟

زمانی که وهابی ها، فعالیت های گسترده ما را مشاهده کردند، با پول های کلان ارسالی از عربستان تلاش کردند تا با این فعالیت ها مقابله کنند، اما ما پیش دستی کردیم و جلسات مشترکی را با برادران اهل سنت در فیلیپین برگزار نمودیم و در این جلسات دست به روشنگری زدیم تا مانع تخریب اذهان اهل سنت نسبت به شیعیان توسط وهابی ها شویم و تا حدی زیادی موفق شدیم.

موضع رئیس جمهور فیلیپین درباره داعش نیز به کمک ما آمد. او این گروه را به صورت رسمی، یک گروه تروریستی اعلام و دستور تعقیب عناصر و هواداران داعش را صادر کرد.

اقدامات وحدت آمیز و ضد داعش و موضع گیری هایی که داشتیم، موجب شد تا اهل سنت فیلیپین، ابراز علاقه زیادی به ما و مسجد امام علی(عليه السلام) در این کشور کنند.

 چگونه با اهل سنت در کشور فیلیپین ارتباط برقرار می کنید؟

بیشتر مسلمانان در مناطق مختلف فیلیپین و از جمله شهر ما از اهل سنت هستند و ما هم برای نشان دادن اخلاق اهل بیتی و انجام دستور امام خمینی(ره) در خصوص وحدت اسلامی با برادران اهل سنت دست به کارهای وحدت آمیز می زنیم و برخورد احترام آمیز، آنها را خوشحال می کند.

به عنوان مثال مراسم بزرگداشت میلاد رسول اکرم(صلي الله عليه و آله) را در شهرمان با حضور برادران اهل سنت به صورت دسته جمعی برگزار می کنیم، آنها حتی در مراسم عزاداری امام حسین(عليه السلام) شرکت می کنند و در کنار ما به عزاداری می پردازند.

وهابی ها در فیلیپین، تلاش بسیاری برای ایجاد جدایی بین ما شیعیان و اهل سنت انجام می دهند؛ ولی کسانی که برای کسب رضایت خداوند کار می کنند، همیشه پیروز هستند.

چه کارهای موثری برای نشر معارف اهل بیت(عليهم السلام) در کشور فیلیپین انجام دادید؟

یکی از کارهایی که برای نشان دادن چهره واقعی ائمه معصومین(عليهم السلام) به اهل سنت فیلیپین با کمک طلاب تحصیل کرده در حوزه علمیه قم انجام دادیم، برگزاری مناظره با شیوخ وهابی مورد حمایت عربستان بود. ضعف شیوخ وهابی به لحاظ علمی در مناظرات، ثابت شد و این اتفاق، کمک بزرگی به معرفی اهل بیت(عليهم السلام) در کشور فیلیپین کرد. هم اکنون در بین اهل سنت فیلیپین، خاندان عصمت و طهارت(عليهم السلام)، شناخته شده هستند و آنها احترام زیادی به اهل بیت(عليهم السلام) می گذارند.

 

منبع: ابنا

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

7 + 10 =