• 1
  • 0
  • 498

دوستان را به مجموعه «سیر مطالعاتی کلام و عقاید» ارجاع می‌دهم

سیر مطالعاتی علم کلام در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی

سیر مطالعاتی علم کلام در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین دکتر سبحانی

توصیه ما در بحث‌های کلامی این است که ابتدا از معارف و عقاید ۱ تا ۷ بحث شود. یعنی یک دوره معارف و عقاید ۱ و ۲ دیده شود. سپس دوره پیشرفته آن، معارف و عقاید ۳ تا ۷ (شاید جلد ۸ هم از چاپ خارج شده باشد) مورد مطالعه واقع شود. بعد از آن سه متن ناظر به سه رویکرد علم کلام است که باید مورد مطالعه و مباحثه قرار بگیرد


حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی، رئیس انجمن کلام اسلامی و مدرس حوزه و دانشگاه در گفتگویی در پاسخ به پرسشی پیرامون سیر مطالعاتی دانش کلام بیان داشت
توصیه ما در بحث‌های کلامی این است که ابتدا از معارف و عقاید ۱ تا ۷ بحث شود. یعنی یک دوره معارف و عقاید ۱ و ۲ دیده شود. سپس دوره پیشرفته آن، معارف و عقاید ۳ تا ۷ (شاید جلد ۸ هم از چاپ خارج شده باشد) مورد مطالعه واقع شود. بعد از آن سه متن ناظر به سه رویکرد علم کلام است که باید مورد مطالعه و مباحثه قرار بگیرد:
۱. الهیات (آیت الله العظمی سبحانی)
۲. معارف القرآن (آیت الله مصباح یزدی)
۳. توحید الامامیه (آیت الله ملکی میانجی) یا تنبیهات حول المبدأ والمعاد (آیت الله مروارید)

سه کتاب فوق، به عنوان سه رویکردی است که به شناخت دقیق‌تر دیدگاهها و رویکردهای کلامی کمک می‌کنند.
بعد از مطالعه دقیق منابع فوق باید وارد کتب فنی تر مثل شرح تجرید الاعتقاد و کتب بدیل آن در حوزه کلام شد. سیر پیشنهادی فوق یک سیر مختصر و مفید است.

برای مطالعه بیشتر، دوستان را به مجموعه «سیر مطالعاتی کلام و عقاید» ارجاع می‌دهم. علاقه مندان در تقویت دوره مطالعاتی کلام می‌توانند، از آن مجموعه کتب دیگری را  گزینش و مورد مطالعه قرار دهند و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

توصیه ما این است که پس از مقدمات اولیه، فرد از دوره‌ای که می‌خواهد وارد متونی مثل شرح تجرید شود، در یکی از گرایش‌های سطح ۳ کلام ورود نماید و مطالعه کلام در زیر نظر اساتید این حوزه ادامه دهد.
پیشنهاد اولیه، رشته کلام امامیه است که در مرکز تخصصی معارف اهل بیت (علیهم السلام) ارائه می‌شود. علاقه‌مندان در صورت تمایل به گرایشات دیگری مثل کلام بین المذاهب و کلام جدید نیز می‌توانند در مراکز تخصصی حوزه ورود کنند.

دریافت فایل 

منبع: سایت امامت

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

17 + دو =