• 1
  • 0
  • 358

فاطمه زهرا سلام الله علیها، راوی حدیث “امامان دوازده گانه” از رسول خدا صلی الله علیه و آله

فاطمه زهرا سلام الله علیها، راوی حدیث “امامان دوازده گانه” از رسول خدا صلی الله علیه و آله

کسانی است که افزون بر نقل حدیث غدیرخم، روایات مربوط به جانشینی و ولایت دوازده امام معصوم(علیه السلام) را از رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) نیز نقل نموده است.


حجت الاسلام والمسلمین محمّد جعفر طبسی در یادداشتی درباره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آورده است:

یکی از احادیث صحیح و متواتر میان شیعه و سنّی، حدیث ائمه اثناعشر (امامان دوازده گانه(علیه السلام)) است.

این حدیث را صحیح بخاری (ج۹، ص۸۱) و صحیح مسلم (ج۶، ص۳) به تعابیر مختلف از رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) نقل کرده اند. مانند روایت جابربن سمُرة صحابی، از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) : «یَکُونُ  بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ أَمِیرا/ پس از من دوازده فرمانروا خواهند بود» و «لَا یَزَالُ  اَلْإِسْلاَمُ  عَزِیزاً إِلَی اثْنَیْ  عَشَرَ خَلِیفَة/ پیوسته دین اسلام با وجود دوازده جانشین شکست ناپذیر خواهد بود».

حضرت فاطمه(سلام الله علیها) که در صدر بانوان صحابی پیامبر(صلی الله علیه و آله ) از نظر دانش و پاکی قرار دارد و نخستین شهیده مدافع حریم امامت و ولایت است، از جمله کسانی است که افزون بر نقل حدیث غدیرخم (من کنت مولاه فعلی مولاه؛ من کنت ولیه فعلی ولیه. اسنی المطالب، جزری شافعی، ص۵۰؛ تاریخ مدینه دمشق، ج۴۲، ص۱۸۷)، روایات مربوط به جانشینی و ولایت دوازده امام معصوم(علیه السلام) را از رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) نیز نقل نموده است.

مرحوم خزاز رازی قمی(م قرن چهارم) در کتاب ارزشمندش کفایة الاثر بابی را با عنوان «ما جاء عن فاطمة(سلام الله علیها) عن النبی(صلی الله علیه و آله ) فی النصوص علی الائمة الاثنی عشر(علیه السلام) / روایاتی که از طریق فاطمه(سلام الله علیها) از پیامبر(صلی الله علیه و آله ) در تصریح بر امامان دوازده گانه رسیده» گشوده و ۷ حدیث را از ایشان(سلام الله علیها) گزارش کرده است.

این روایات، نقش ارزنده و فعّال صدّیقه  شهیده فاطمه  زهرا(سلام الله علیها) را در روشنگری و آگاهی بخشی به مردم زمان خود در مورد موضوع بسیار مهمّ سرنوشت امّت اسلامی پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، یعنی مسأله جانشینی آن حضرت(صلی الله علیه و آله)، نشان می دهد.

امامت، خلافت و مرجعیت مطلق دوازده امام  معصوم(علیه السلام) تا روز قیامت، مهم ترین موضوعی بود که حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با استناد به سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله )، افکار عمومی جامعه خود را از آن آگاه ساخت. گرچه بنی امیه کوشیدند تا مردم را از سخنان عالمانه و حکیمانه فاطمه  زهرا (سلام الله علیها) دور نگاه دارند:

۱. از امام زین  العابدین (علیه السلام) از حضرت زینب (سلام الله علیها) دختر امیرالمؤمنین(علیه السلام) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نقل شده که فرمود: «رسول  خدا(صلی الله علیه و آله ) هنگام ولادت حسین(علیه السلام) بر من وارد شد. فرزندم را در پارچه زردی پیچیده و به آن حضرت(صلی الله علیه و آله ) دادم. او(صلی الله علیه و آله ) پارچه را کنار گذاشت و حسین(علیه السلام) را در پارچه ای سفید پیچید و فرمود: «ای فاطمه! او(علیه السلام) را بگیر! همانا که وی(علیه السلام) امام، فرزند امام و پدر ۹ امام نیکوکار از صلب اوست. نهمین ایشان(علیه السلام) قائم (علیه السلام) آنان است.» (کفایة الاثر، یَا فَاطِمَةُ فَإِنَّهُ إِمَامٌ ابْنُ إِمَام‌…)

۲. ابوذر (رضی الله عنه) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نقل می کند: از پدرم(صلی الله علیه و آله ) درباره آیه «و علی الاعراف رجال …»(اعراف/۴۶) پرسیدم. فرمود: ایشان امامان پس از من هستند: علی(علیه السلام)، دو سبط من (حسن و حسین(علیه السلام)) و ۹ نفر از نسل حسین(علیه السلام). ایشان(علیه السلام) همان رجال اعراف هستند…»(همان، هم الائمّة بعدی…)

۳. سهل ساعدی می گوید: «از فاطمه(سلام الله علیها) دختر رسول  خدا(صلی الله علیه و آله ) درباره امامان(علیه السلام) پرسیدم. فرمود: «از رسول  خدا(صلی الله علیه و آله ) شنیدم که فرمود: امامان پس از من به تعداد سرپرستان بنی اسرائیل است.»(همان، عدد نقباء بنی اسرائیل)

۴. محمودبن لبید می گوید: «به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) عرض کردم: آیا رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) پیش از وفاتش بر امامت علی(علیه السلام) تصریح نمود؟ فرمود: «شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کردید!؟» آن حضرت(سلام الله علیها) در ادامه فرمود: «خدا را گواه می گیرم از پدرم(صلی الله علیه و آله ) شنیدم که فرمود: علی(علیه السلام) بهترین کسی است که او را در میان شما می گذارم. او امام و جانشین پس از من است و نیز دو سبط من (حسن و حسین(علیه السلام)) و ۹ نفر از نسل حسین(علیه السلام) امامان نیکوکار پس از من هستند…»(همان، واعجباه أنسیتم یوم غدیر خم!؟..)

۵. سهل بن سعد انصاری می گوید: «از فاطمه(سلام الله علیها) دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) درباره امامان(علیه السلام) پرسیدم. فرمود: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) پیوسته به علی(علیه السلام) می فرمود: «یا علی! تو امام و جانشینِ پس از من هستی و تو نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتری. پس از تو فرزندت حسن(علیه السلام) نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. پس از او(علیه السلام) فرزندت حسین(علیه السلام) نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر است. پس از او(علیه السلام) فرزندت علی بن الحسین(علیه السلام)…سپس فرزندش محمّد(علیه السلام)…سپس فرزندش جعفر(علیه السلام)…سپس فرزندش موسی(علیه السلام)…سپس فرزندش علی(علیه السلام)…سپس فرزندش محمّد(علیه السلام)…سپس فرزندش علی(علیه السلام)…سپس فرزندش حسن(علیه السلام)…سپس «قائم مهدی» (علیه السلام) …» (همان، …کَانَ رَسُولُ اللَّهِ یَقُولُ لِعَلِیٍّ(علیه السلام) یَا عَلِیُّ أَنْتَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی…)

منبع: خبرگزاری حوزه.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

6 − 1 =