• 1
  • 0
  • 341

لزوم معاصرسازی اندیشه فاطمی

لزوم معاصرسازی اندیشه فاطمی

حجت الاسلام گلزاده برلزوم معاصرسازی اندیشه فاطمی تاکید کرد و گفت: هر مقداری که معرفت ما نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) افزایش یابد طبیعتا امکان الگوگیری ما از این بانوی بزرگوار بیشتر خواهد بود.


برای پیروی از زندگی هرکدام از معصومین (علیه السلام)، من‌جمله حضرت زهرا (سلام الله علیها) نیازمند سرشاخه‌های اصلی و نوعی اسلوب‌شناسی و سبک‌شناسی هستیم که با شناخت آن‌ها بتوانیم در مسیر الگو‌گیری از زندگی آن بزرگواران قدم برداریم.اوج زیبایی رابطه پدر و دختری را می‌توان بین پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) دید. اینکه حضرت زهرا (سلام الله علیها) طوری با پدر خود رفتار می‌کردند که غم را از دل پدر خود می‌بردند، دختران خیلی خوب می‌توانند این رفتار را در منش و سبک زندگی خود داشته باشندلذا در این خصوص با حجت الاسلام «صادق گلزاده» استاد حوزه و دانشگاه، معاون فرهنگی و پژوهشی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس ستاد ساماندهی پاسخگوی دینی و مراکز پاسخگو گفت و گویی انجام دادیم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

چرا روز ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را به عنوان روز مادر و زن نامگذاری کردند؟

پرداختن به موضوع زن، مادر، همسر و خانواده از استراتژیک ترین مباحث جامعه دینی به شمار می رود، زن به عنوان دختر، همسر و مادر نقش مهم و استراتژیک در جامعه بشری و صفا و صمیمیت در درون خانواده دارد. اینکه چرا روز تولد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را به عنوان روز مادر نامیدند به این دلیل است که برترین زن در نظام هستی و در تمام ادوار و قرون این بانوی بزرگوار است. ایشان مقام عصمت را یک تنه در میان زنان دارند و در جایگاه مادری، همسری و علم و غیب بی بدیل و بی نظیر هستند. انقلاب اسلامی، عزت، عظمت و سربلندی را برای زنان جامعه ما به ارمغان آورد، همیشه به فکر تجلیل و نکوداشت مقام زن و مادر بود. بر همین اساس امام راحل روز ولادت بی بی دو عالم حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) یعنی بیستم جمادی الثانی را مناسب ترین روز برای تکریم زنان و مقام شامخ مادران اختصاص دادند. روز میلاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یک مناسبت خوب دیگری هم دارد که می توان این روز را به روز زن انقلابی معنا کرد، آن هم تولد سلاله پاک حضرت فاطمه (سلام الله علیها) یعنی معمار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی راحل می باشد؛ بنابراین چه روزی بهتر از روز میلاد زهرای اطهر(سلام الله علیها) که بخواهد به عنوان روز زن مطرح شود.

با توجه به اینکه پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) مأموریت جبرییل تمام شده بود، پس چرا بر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نازل می شدند؛ علت ماموریت جبرییل چه بود؟

ما قادر به بیان شان و شخصیت الهی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیستیم اما باید به قدر درک و فهم خودمان سعی کنیم به جنبه هایی از شخصیت و ابعاد زندگی ایشان دست یابیم. وحی مخصوص انبیا است، بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز وحی نازل می شد و حضرت جبرییل امین مامور خاص الهی برای انتقال وحی بودند. در زمان نزول وحی بر رسول خدا ظاهرا برخی از افراد مانند حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) جمال نورانی و ملکوتی حضرت جبرییل را در شکل و شمایل فرشتگان مشاهده کرده بودند اما اینکه چرا ارتباط جبریل، نازل شدن وحی بر زمین و دیدار با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بعد از رحلت پیامبر قطع نشد، این خود یکی از اسرار عالم بعد از پیامبر عظیم الشان اسلام می باشد. یکی از دلایل این است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) به دلیل رحلت پدر بزرگوارشان بسیار غمگین و ماتم زده بودند. از سوی دیگر حضرت علی (علیه السلام) که تربیت یافته دامن پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) بودند نیز بسیار غمگین بودند و از سویی قرار بود وصی و خلیفه بلافصل رسول خدا باشند لذا به نقل از حضرات معصومین (ع)، امیرالمومنین (علیه السلام) و امام صادق (علیه السلام) دلجویی از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دلیل نازل شدن جبرییل بر ایشان بود. جبرئيل نزد فاطمه(سلام الله علیها) می آمد، و او را دلداری می داد و احوال و مقام های پدرش را برای او بيان می كرد، و از حوادث آينده و غيبی در مورد ظلم های دشمنان به فرزندانش به او خبر می داد.

همچنین مباحثی را به فاطمه (سلام الله علیها) منتقل می کردند که قرآن و وحی نبود،امام صادق (علیه السلام) فرمودند: آنچه حضرت جبرییل به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) منتقل کردند،صحیفه فاطمیه نام دارد لذا «صحیفه فاطمیه» و «صحیفه علویه» دو مورد از منابع علمی اهل بیت (علیه السلام) به شمار می روندکه اسرار امامت در آنها قید شده است. لذا مطابق روايات، مصحف فاطمه(سلام الله علیها) كتاب مخصوصی است با مطالبی كه آن مطالب از ناحيه فرشته مخصوص يا جبرئيل به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) القاء شده، و حضرت علی(علیه السلام) آن را نوشته و تدوين كرده است،اين كتاب مشتمل بر حوادث غيبی آينده و اسرار آل محمد(صلی الله علیه و آله) است، و در نزد امامان (علیهم السلام) دست به دست می گشته، و اكنون در نزد حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و هنگام ظهور آن را آشكار می سازد. در واقع چرایی این ارتباط به اراده خداوند برای دلجویی از زهرای مرضیه (سلام الله علیها) و انتقال اسرار، معلومات و اطلاعاتی برای شبکه امامت و ولایت بوده است. در واقع صحیفه فاطمیه اسرار و ذخایر علمی اهل بیت (علیهم السلام) است که توسط علی (علیه السلام) نوشته شده است، یعنی از فاصله وفات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تا شهادت فاطمه (سلام الله علیها) از مسیر اراده الهی به واسطه جبرییل اسرار فراوانی به بشریت و جامعه اسلامی انتقال یافته است و از طریق اهل بیت (علیهم السلام) جلوه هایی از آن مفاهیم تبیین شده است.

امروزه ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تحت الشعاع روز زن قرار گرفته است. چه اقدامی باید صورت بگیرد که وقتی روز زن یا مادر عنوان می شود ناخودآگاه در ذهن عامه مردم حضرت فاطمه (سلام الله علیها) تداعی شود؟

به طور کلی باید یک تدبیری برای تعادل بین برنامه های مناسبتی این روز (20 جمادی الثانی) اندیشیده شود. در این روز از یک سو ولادت با سعادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) گل سرسبد زنان عالم و سلاله پاکش امام خمینی راحل و از سوی دیگر بزرگداشت روز زن و مقام شامخ مادران است که همگی در دل این روز بزرگ و در گرد شمع فاطمه (سلام الله علیها) می چرخند. لذا یکی از راهکارها این است که با محوریت این بانوی بزرگوار شخصیت امام راحل تبیین شود. در واقع عظمت شخصیت امام خمینی (ره) به این دلیل است که وی یادگار و ذریه پاک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و زهرای مرضیه (سلام الله علیها) می باشد. از سوی دیگر باید روز مادر را با تبیین شأن و جایگاه مادری حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ترسیم کرد. در این صورت است که نه تنها ولادت حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) تحت الشعاع روز مادر قرار نمی گیرد بلکه چتر مهر و مودت فاطمی بر روز مادر سایه می افکند. همچنین برای گرامیداشت مقام و منزلت زنان در این روز بایستی شخصیت زمینی حضرت را برای زنان امروز تبیین و معرفی کنیم.

برخی از مقامات و ویژگی های حضرت فاطمه (سلام الله علیها) مانند مقام عصمت، علم و غیب، دانش و اسراری که جبرییل به ایشان آموختند، دست نایافتنی هستند ولی برخی از ویژگی ها و شخصیت این بانوی بزرگوار مانند همسرداری، ساده زیستی، فداکاری، ایثار و مباحث تربیتی دست یافتنی می باشند که ما می توانیم به عنوان الگو و اسوه آنها را معرفی و برای زنان امروز تبیین و ترسیم کنیم. در این صورت هم مقام شامخ مادران و زنان را تکریم کردیم و هم از آن شعاع وجودی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فاصله نگرفتیم؛ ضمن اینکه معارف فاطمی به ویژه معارف شاد و شادمانه که متناسب با روز میلاد است را نیز باید مطرح کنیم.

نکته مهم دیگر در گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) این است که ما در برنامه های این روز شور و شعور را با هم داشته باشیم. گاهی در قالب مثلا مدح حضرت فاطمه (سلام الله علیها) جلوه هایی از شخصیت و ویژگی های ایشان منتقل می شود در حالی که شعورآفرینی عمدتا در خطابه، سخن و کار علمی صورت می گیرد؛ بنابراین بایستی در روز زن، هم فعالیت های علمی و پژوهشی و هم فعالیت های ترویجی انجام شود و تعادل همان طور که اهل بیت (علیهم السلام) فرمودند،در مجالس اسلامی حفظ شود و از افراط و تفریطی جلوگیری به عمل آید، یعنی هم مباحث با عمق و پایدار را مطرح کنیم و هم شور و احساس را انتقال دهیم، معنای این سخنان فراموشی روز زن به معنای نکوداشت مقام روز زن نیست بلکه به فرموده امام راحل یعنی زن فاطمه گونه، زن زینب گونه و زن مریم گونه یعنی زنی که الگویش شبکه بانوان برتر عالم بشریت است و در راس این قصه زن زهرا گونه می باشد؛لذا اگر برنامه ها با این شیوه ترسیم و اجرایی شوند، هم مقام زن تجلیل شده و هم شان و جایگاه ولایت بی بی دو عالم حفظ شده است.

 به گفته برخی از کارشناسان ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) باید معاصرسازی شود منظور از این اقدام چیست؟

ابتدا ما باید از کلی گویی پرهیز کنیم و حتی المقدور به صورت کاربردی که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هست، الگوگیری از سبک زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را بررسی و انتقال دهیم. یکی دیگر از اقدامات مهم این است که ما بیاییم بر روی ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگوار که قابل الگوگیری هستند به صورت موضوعی کار کنیم، یعنی مفردات راهبردی و کاربردی زندگی ایشان مانند صداقت، ایثار، فداکاری، همسرداری و مباحث تربیتی را جهت الگوگیری افراد جامعه استخراج و تنظیم کنیم؛ مثلا بگوییم که حضرت در باب صداقت یا همسرداری چه راهبردی داشتند، سپس به معارف فاطمی عمل کنیم، مثلا وقتی حضرت می فرمایند «الجار ثم الدار» یعنی اول همسایه سپس خودتان یا وقتی می فرمایند: اگر می خواهید منزلی تهیه کنید ابتدا محیط آن را بررسی کنید،این جملات اثر تربیتی عجیبی دارند؛ اگر همین جمله «الجار ثم الدار» حضرت فاطمه(سلام الله علیها) را برای الگوگیری به صورت علمی کالبدشکافی کنیم،کتاب ها و پایان نامه های زیادی می توانیم در این خصوص بنویسیم که کاملا قابلیت الگوگیری پیدا کنند یا ایشان در پشتیبانی از ولایت بی بدیل و بی نظیر بودند و در خطابه های خود امامت، رهبری و زعامت را شیرازه زندگی جامعه اسلامی معرفی می کردند، حال ما چگونه می توانیم در زمینه ولایت مداری از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) الگوگیری کنیم. ما که نمی توانیم بدون ولایت فقیه مدعی باشیم که ارتباطمان با امام زمان یا مرجعیت دینی ارتباط ولایت مدار است؛ بنابراین نیازمند معاصرسازی اندیشه فاطمی هستیم. حضرت فاطمه (سلام الله علیها) که این فرمایشات را برای زمان خود نفرمودند بلکه ما باید آنها را معاصرسازی کنیم یعنی اگر الان حضرت زهرا (سلام الله علیها) بودند در زمینه ولایت مداری چه سفارشی می کردند یا چه اقدامی انجام می دادند؟ در واقع به صورت راهبردی و کاربردی اقداماتی در جهت الگوگیری از ابعاد شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) انجام دهیم.

 بنابراین بحث الگوگیری دامنه بسیار وسیعی دارد که برای فرهنگ سازی آن باید صدها کتاب، مقاله و پایان نامه نوشته شود و بعد از تولید محتوای علمی بسترهای راهبردی و کاربردی معنای بیشتری در تحقق سبک زندگی اسلامی پیدا می کنند لذا هر مقداری که معرفت ما نسبت به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) افزایش یابد طبیعتا امکان الگوگیری ما از این بانوی بزرگوار بیشتر خواهد بود؛ به همین دلیل گفته اند، زیارت با معرفت داشته باشیم، چون بدون معرفت و شناخت به کمال نمی رسیم، بنابراین باید معرفت و شناخت بی بی دو عالم را چتر حاکم و اساسی الگوگیری بدانیم.

منبع: خبرگزاری شیستان

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

5 × 2 =