• 0
  • 0
  • 389

سفرنامه رئیس‌الذاکرین و زندگی دینی شیعیان استانبول

گوللو ییلدیز، استاد دانشگاه مرمره در #استانبول، سفرنامه حج اثر رئیس الذاکرین را بررسی کرده و با تحلیل بخش مربوط به عزاداری‌های شیعیان استانبول، مقاله حاضر را فراهم آورده است. رئیس الذاکرین در دوره #عثمانی سفر حج خود را انجام داده است.


استناد مولف در این مقاله بر تصحیح استاد سیدمحمود مرعشی از این سفرنامه است که در جلد هفتم کتاب پنجاه سفرنامه حج قاجاری به کوشش استاد رسول جعفریان منتشر شده است.

مقاله حاضر بر اساس سخنرانی مولف در کنفرانسی در کشور آلبانی تنظیم و در اینجا به زبان ترکی استانبولی منتشر شده است.

چكيده:
زندگي مذهبي شيعيان در استانبول فقط از طريق مراسم آزادي برگزار شده در محرم شرح داده شده است. بدون شک ، ماهیت منابع موجود در این شرایط تأثیرگذار بوده است و فراتر از این مراسم که دارای هویتی نهادی هستند ، نمی توان به جلوه های دین و مذهب در زندگی روزمره افراد پرداخت. در این مطالعه ، با هدف کمک به غلبه بر این یک طرفه بودن ، منبعی که تاکنون در مورد زندگی مذهبی شیعیان در استانبول استفاده نشده است ، ارزیابی می شود. منبعی که ذکر می شود ، کمپین یک روضه (شخصی که در مورد کربلا قصاید می خواند) به نام Reisüzzakirîn است که با استفاده از جاده استانبول به زیارت رفت.این بسیار مهم است زیرا نویسنده حدود چهل روز (21 Şaban-3 شوال 1319/3 دسامبر 1901-13 ژانویه 1902) در استانبول اقامت داشت ، زیرا با جامعه شیعه ارتباط داشت و در منبر مسجد به آنها خدمات مذهبی می داد و در خانه های بازرگانانی که به آنها دعوت شده بود. اگرچه بیشتر وقت خود را در مسجد صحن مسافرخانه یا خانه های ایرانیان می گذراند ، اما فرصت دیدار از شهر را نیز پیدا می کند. او تلاش کرد تا مساجد و دیگر آثار تاریخی را ببیند و نوآوری های فن آوری آن دوره مانند پل ها و تونل ها و همچنین بازدید از بازار و خرید را تجربه کند. اشاره استانبولی به مبارزات انتخاباتی رایزوزاکیرین ، که وی به سبک خاطرات نوشت ، اما نتوانست آن را کامل کند ، نوعی دفتر خاطرات ماه رمضان است و از نظر جزئیات مربوط به زندگی مذهبی شیعیان بسیار غنی است ، زیرا در آن نمازهای روزانه ثبت شده است.در این متن همچنین اطلاعاتی در مورد ماهیت شیعیان در روابط استانبول با ایران از نظر زندگی عقاید مذهبی آنها ارائه شده است
در این مطالعه ، که به سفرنامه ای مربوط به حج نوشته شده توسط رئیس الزکرین می پردازد. یک زائر شیعه از مشهد ؛ خاندان خام که بخشی از آثار مربوط به شهدای امامان شیعه را تلاوت می کند ، هدفش کشف منبع جدید و غنی از زندگی مذهبی شیعیان در استانبول است. اهمیت این سفرنامه این است که نویسنده آن در رمضان سال (21 شعبان -3 شوال 1319/3 دسامبر 1901 – 13 ژانویه 1902) در شرکت با جامعه شیعیان این شهر چهل و یک روز در استانبول اقامت داشته است. در مسجد والیده خان و در خانه های بازرگانانی که به آنها دعوت شده بود خدمات مذهبی ارائه داد. این سفرنامه به صورت روزانه نوشته شده و تکمیل نشده است اما بخشی از روزهای استانبول مانند یک دفتر خاطرات ماه رمضان است و تمام دعاها و خدماتی را که او روز به روز در آن شرکت کرده ثبت می کند.از این رو جزئیات بسیار غنی درباره زندگی مذهبی شیعیان دارد. این مقاله همچنین با هدف ارائه اطلاعاتی در مورد میزان ارتباط جامعه شیعیان در استانبول و ایران در رابطه با زندگی مذهبی آنها انجام می شود.

https://dergipark.org.tr/tr/pub/iusarkiyat/issue/61956/855394

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ده − هفت =