• 0
  • 0
  • 200

واکاوی مقارنه امامت با نبوت تبلیغی

مشخصات نویسندگان مقاله واکاوی مقارنه امامت با نبوت تبلیغی
اسدالله کرد فیروزجایی – استاد یار گروه فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام
قربان آهنگری کیاسری – پژوهشگر پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام
چکیده مقاله:
نبوت رسالتی الهی برای هدایت و راهنمایی انسان ها است که دو نوع تشریعی و تبلیغی داشته و هر دوی آن خاتمه یافته است. شیعه امامیه معتقد است پس از خاتمیت، امامت با نصب الهی جانشین نبوت شده و به هدایت و راهبری مردم همت می گمارد. باور به وجود امامت پس از خاتمیت، شبهه نقض خاتمیت را به دنبال دارد، اثبات تفاوت بین نبوت تبلیغی و امامت می تواند این شبهه را برطرف کند، از این رو، این پرسش مطرح می شود که آیا نبوت تبلیغی و امامت از حیث کارکرد و رسالت، با هم تفاوت دارند یا خیر ، جستار پیش رو بر آن است که با ابزار کتابخانه ای و روش تحلیل و سنجش داده ها به بررسی تطبیقی کارکرد این دو منصب الهی بپردازد. نتیجه به دست آمده حاکی است؛ نبوت تبلیغی عمده کارکردش تبلیغ شرایع گذشته، تحکیم حاکمیت نبی صاحب شریعت و ارائه طریق است اما امامت، علاوه بر آن، مسئول تحقق بخشیدن دستورات الهی، تشکیل حکومت دینی و نفوذ در نفوس مستعده در راستای هدایت تکوینی است.
کلیدواژه ها:
امام, نبوت تبليغي, انبيا, وحي,


ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

شش + دوازده =