• 0
  • 0
  • 594

“تفسیر روایی نامه امام صادق (ع) به شیعیان”

مبانی وحدت و بنیادهای انسجام امت اسلامی از نیازهای ضروری مسلمانان است. امام صادق (ع) در نامه‌ای که به یاران خود نوشتند، الگوی وحدت و انسجام امت را طراحی کردند؛ چنان‌که به آنان دستور داد پیوسته آن را مطالعه کنند و در آن بیندیشند و از آن مراقبت به عمل آورند و به آن نامه عمل کنند.

در این کتاب هم به مفردات و هم به مفهوم کلام امام صادق علیه‌السلام پرداخته شده است. آنچه مایه حیرت و شکر بود، یافته شدن مترادف‌های بسیاری از آیات شریفه و سخنان اهل‌بیت علیهم‌السلام برای تک تک واژه‌های این نامه شریف بود که صحت مضمون آن را چندین برابر می‌کرد. به همین دلیل، به یقین می‌توان ادعا کرد پشتوانه سند مفهومی این نامه شریف، بسیاری از آیات قرآن کریم و روایت است.

در این تألیف تقریباً از تمامی پژوهش و نوشته‌های مرتبط با این نامه استفاده و تلاش شد شروح آمده در پاورقی‌ها به گونه‌ای باشد که طولانی نشود؛ در برخی از موارد، توضیحات بیش از ظرفیت این نوشتار حذف شده است.
در موارد بسیاری سعی شده در صورتی که آوردن ترجمه کلمات به صورت مترادف یا حتی غیر مترادف به سود خواننده و مخاطب است، این کلمات در داخل کروشه بیان شود.
ترجمه‌های موجود، نواقص بسیاری داشت که با مراجعه به منابع اولیه، شروح و تفاسیر موجود تقریباً همه این نواقص برطرف شد. همچنین در قسمت‌هایی از ترجمه متون، از قرینه‌های حالیه و مقالیه در ترجمه لغات غفلت شده بود که با مراجعات دقیق و تأمّلات کافی، این نواقص هم برطرف شد. به دلیل پیچیدگی یا کمبودی که در برخی از ترجمه‌ها احساس می‌شد، نویسنده با دقت فراوان این متون را دوباره به ترجمه فارسی برگرداند.


ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

یک × 3 =