• 1
  • 0
  • 552

پاسخ به دو شبهه پیرامون غدیر

در این کتاب به دو شبهه «أمیرالمؤمنان (عليه السلام) در رخداد غدیر در غدیر بوده یا در یمن؟» و «اللهم وال من والاه …. فرمایش پیامبر (صلي الله عليه و آله) نه افزوده مردم» پاسخ داده شده است.


از اسناد پرافتخار تشیع، حدیث غدیر است که با صراحت تمام بر ولایت و خلافت بلافصل امام علی(عليه السلام) دلالت دارد. متاسفانه آنها که نمی خواهند زیر بار حق بروند، ایراداتی واهی را در مورد این حدیث مطرح می کنند.

این کتاب به دو شبهه در مورد واقعه و حدیث غدیر پاسخ گفته است:

یک) در زمانی که حدیث غدیر بیان شده، امام علی(عليه السلام) در یمن حضور داشت.

اولین کسی که این شبهه را مطرح کرد، قاضی عبدالرحمان بن احمد لایجی (م ۷۵۶ق) در کتاب مواقف است. عجیب آنکه او هیچ دلیل و شاهدی برای ادعای خود مطرح نساخت. در عین حال نویسنده، با سه دسته دلیل در مقام پاسخگویی بر آمده است:

ـ اخباری که تصریح می کنند امام علی(عليه السلام) از یمن باز گشت و در مکه به پیامبر(صلي الله عليه و آله) ملحق شد تا در مناسک حج شرکت کند.

ـ احادیثی که صراحت دارند امام علی(عليه السلام) در ماجرای غدیر حضور داشت.

ـاحادیث بسیار که می گویند: امام علی(عليه السلام) در حجة الوداع به همان گونه قربانی کرد که پیامبر قربانی کرد.

 

دو) جمله ی «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» فرمایش پیامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) نیست بلکه افزوده ی دیگران است.

ابن عدی (م ۳۶۵ق) در کتاب «الکامل فی التاریخ» ادعای فوق را مطرح کرد. نویسنده در مقام پاسخگویی، کتاب های کهن متعدد اهل سنت را نام برده که این عبارت را از زبان رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نقل کرده اند. سپس از ۳۸۱ راوی نام برده که این حدیث را نقل کرده اند و ذهبی این راویان را با القابی ستوده که برای دیگران کمتر به کار می برد. بعد از آن ۱۱۹ محدث بزرگ با شرح حال مختصر آنها آمده که این حدیث را نقل کرده اند.

نمونه هایی از متن احادیث که عبارت فوق در آنها آمده، پایان بخش کتاب است.

یادآوری:
متن پاسخ به شبهه ی دوم به صورت کتابی مستقل با شناسنامه ی زیر چاپ شده است:
اللهم وال من والاه و عاد من عاداه کلام النبی(صلي الله عليه و آله) لا من زیادة الناس، محمد جعفر طبسی، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(عليهم السلام)، چاپ اول، ۱۳۹۱ش، ۱۳۱ص، رقعی

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پنج × 5 =