• 0
  • 0
  • 437

در این کتاب سیر تاریخی نهضت حسینی بر مبنای ۱۰ منبع کهن (کهن‌ترین منابعی که روایت کربلا را داشته‌اند) از آغاز ماجرای خلافت یزید و قیام و حرکت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را عنوان شده است.

شهادت نامه حسین (علیه السلام) و شهیدان کربلا

حسین(علیه السلام) تجلی بخش تمام خوبی‌های انسانی در روی زمین است؛ عشق و محبت، ایمان و صلابت، انسان‌دوستی و مدارا، دین‌باوری و مردم‌داری، بزرگواری و گذشت، ایثار و جوانمردی در فرهنگ حسین (علیه السلام) به روشنی متبلور شده‌اند.


 در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی جدیدترین کتاب موسسه انتشاراتی آستان قدس رضوی (به‌نشر) در موضوع محرم با عنوان “شهادت‌نامه حسین (علیه السلام) و شهیدان کربلا” برای دومین بار منتشر و روانه بازار کتاب شد.

“محمدهادی زاهدی” نویسنده این اثر در این کتاب سیر تاریخی نهضت حسینی بر مبنای ۱۰ منبع کهن (کهن‌ترین منابعی که روایت کربلا را داشته‌اند) از آغاز ماجرای خلافت یزید و قیام و حرکت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را عنوان کرده است.

زاهدی با آوردن ۱۰۹ عنوان رویدادهای قیام حضرت امام حسین (علیه السلام) را با استفاده از منابع ۱۰ گانه، همراه با توضیحات مفید در پانوشت صفحات ذکر کرده است، مشابه این اثر که سیر حرکت قیام عاشورا را نگاشته باشد فراوان است، اما امتیاز این اثر تکیه بر قدیمی‌ترین منابع است که مجالی فراهم می‌آود تا شباهتها و تفاوتهای مقاتل را دریابیم و کاستی‌ها روشن شود.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: حسین (علیه السلام) یک فرد نیست، یک فرهنگ است. قاموس حسین (علیه السلام) مجموعه ای از واژگان خدایی است که در آن ناب‌ترین واژگان خدایی تجلی یافته‌ است که هر چه واژه‌ی زیبا، مفهوم دل انگیز ومعنای انسانی هست در آن تبلور و معنا پیدا کرده است.  حسین(علیه السلام) تجلی بخش تمام خوبی‌های انسانی در روی زمین است؛ عشق و محبت، ایمان و صلابت، انسان‌دوستی و مدارا، دین‌باوری و مردم‌داری، بزرگواری و گذشت، ایثار و جوانمردی در فرهنگ حسین (علیه السلام) به روشنی متبلور شده‌اند. حسین آیینه‌ای خدایی است که در یک ظهر تب‌آلود، نور حق را در گستردۀ زمین بازتاباند و شعاع نور خدا را تا ابد در زندگی انسان، جریان بخشید.

به گفته نویسنده، در این اثر کوشش شده است متون عربی با اعراب گذاری به خوانندگان تقدیم شود تا به خوانش آن کمک کرده باشد و ضبط اسامی و اماکن با اعراب در اختیار خواننده قرار گیرد و برای این کار از کتابهایی مانند تاج العروس و قاموس و امثال آن استفاده شده است.

کتاب “شهادت‌نامه حسین (علیه السلام) و شهیدان کربلا” در ۲۳۰ صفحه قطع رقعی به قلم محمدهادی زاهدی با طراحی جلد و صفحه آرایی پارسا صادقیان و با قیمت ۳۸۰ هزار ریال در هزار نسخه توسط “به‌نشر” منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می توانند علاوه بر مراجعه به فروشگاه های کتاب آستان قدس رضوی در سراسر کشور از طریق سایت www.behnashr.com  نیز این اثر را تهیه نمایند.

چاپ اول این کتاب به سفارش سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی به تعداد ۱۰ هزار نسخه منتشر شده بود.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

15 − هفت =