دوره آموزشی سطح چهار کلام امامیه با گرایش تاریخ و مکاتب کلامی امامیه
سطح چهار آموزشی- پژوهشی رشته کلام امامیه با گرایش تاریخ و مکاتب کلامی امامیه، چهارمین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته های درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است كه در آن طلاب محترم، با تاریخ و مکاتب کلامی امامیه به شکل تحلیلی و تفصیلی آشنا میشوند و توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریه و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار کلام امامیه با گرایش تاریخ و مکاتب کلامی امامیه را دریافت میكنند.
سطح چهار آموزشی- پژوهشی رشته کلام امامیه با گرایش تاریخ و مکاتب کلامی امامیه، چهارمین مقطع از تحصیلات حوزوی و یکی از رشته های درختواره حوزه دانشی کلام، ادیان، مذاهب و فرق است كه در آن طلاب محترم، با تاریخ و مکاتب کلامی امامیه به شکل تحلیلی و تفصیلی آشنا میشوند و توان تدریس، تحقیق، نقد، ارائه نظریه و پاسخ به نیازهای علمی و تخصصی این رشته را كسب كرده و پس از دفاع از رساله، دانشنامه سطح چهار کلام امامیه با گرایش تاریخ و مکاتب کلامی امامیه را دریافت میكنند.
اهداف
- تسلط بر نظریه های مطرح در تاریخ کلام و مکاتب کلامی امامیه؛
- تقویت توان پژوهشی در حد تحلیل، نقد و ارائه نظریه در مباحث مرتبط با هویت شیعه و تاریخ کلام امامیه ؛
- ارتقاء توان پاسخ گویی به شبهات مستشرقان و مخالفان شیعه در مباحث تاریخ کلام ؛
- تأمین پژوهشگر مورد نیاز و زمینه سازی جهت تولید علم و توسعه دانش در زمینه مورد نظر ؛
- تأمین استاد مورد نیاز در مباحث تخصصی تاریخ و مکاتب کلامی امامیه.
دروس پیش نیاز
هدف |
ساعت | عنوان درس | ردیف |
آشنایی با آموزه ها، روش ها و کتب اصلی فرقه های مهم کلامی تشیع(غیر امامی) و تسنن | ۳۲ | فرق و مذاهب کلامی | ۱ |
آشنایی با تاریخ پیدایش و عوامل شکل گیری فرق مختلف شیعه، اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تشیع در طول تاریخ و جغرافیای شیعه | ۳۲ | تاریخ تشیع | ۲ |
آشنایی با هویت علم کلام، تبیین حجیت روش های عقلی و نقلی و شرایط آن ها و آشنایی با سیر تکون و تطور علم کلام امامیه، متکلمان بزرگ، منابع و مآخذ کلامی | ۳۲ | کلیات و تاریخ کلام امامیه | ۳ |
تبیین مبانی و ادله قواعد علم کلام مانند حجیت عقل، قرآن و سنت، حسن و قبح عقلی، قاعده لطف، حجیت خبر واحد در مسائل اعتقادی | ۳۲ | مبانی و قواعد علم کلام | ۴ |
آشنایی با تاریخ حدیث و مبانی و روش های مختلف در اعتبار سنجی احادیث شیعه با تاکید بر روایات اعتقادی | ۳۲ | مبانی اعتبار سنجی احادیث | ۵ |
شناخت منابع مورد نیاز در مطالعات کلامی با تکیه بر مصادر کلامی شیعه و سنی. | ۳۲ | منابع و مآخذ کلامی | ۶ |
۲۵۶ | جمع کل |
دروس مشترک:
ردیف | عنوان درس | تعدادساعت | هدف |
۱ | شناخت عقلی خداوند | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی امکان و چگونگی شناخت عقلی خدا و بررسی براهین اثبات وجود خدا با محوریت مباحث عقلیِ کتاب و سنت و پاسخ به شبهات |
۲ | نظام عدل الهی | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی دیدگاه قرآن، احادیث و عقل درباره حقیقت، گستره و براهین عدل الهی و نقد شبهات مربوطه |
۳ | نظام هدایت الهی | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی حقیقت و انواع هدایت الهی و نقش خداوند، انسان و سایرین در هدایت بشر بر اساس آیات، روایات و عقل به همراه ارزیابی دیدگاههای متکلمان و پاسخ به شبهات مربوطه |
۴ | آفرینش و آفریده ها | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث درباره آفرینش جهان، عوالم و آفریدههای خدا، بر اساس آیات، روایات و عقل به همراه ارزیابی آراء متناظر و پاسخ به شبهات مربوطه |
۵ | حقیقت و آفرینش انسان | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مباحث انسان شناسی مانند حقیقت انسان، چگونگی و مراحل آفرینش و اهداف خلقت انسان بر اساس دیدگاه آیات، روایات و عقل و پاسخ به شبهات مربوطه |
۶ | وحی شناسی | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مهمترین مسائل وحی مانند: ماهیت و چیستی، اقسام، ویژگیها و مراحل نزول وحی از منظر قرآن، روایات و عقل و پاسخ به شبهات مربوطه |
۷ | نظام ولایت الهی | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی دیدگاه قرآن، روایات و عقل در خصوص مهمترین مباحث نظام ولایت الهی مانند ماهیت و چیستی ولایت، انواع و مراتب آن( خدا، رسول، امام و فقیه) |
۸ | چیستی و فلسفه امامت | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی چیستی و فلسفه امامت بر اساس آیات، روایات و عقل و همراه با پاسخ به شبهات مربوطه |
۹ | اصول بنیادین معاد | ۳۲ | بررسی تحلیلی و استدلالی مباحث بنیادین معاد مانند ماهیت، امکان و مهمترین ادله معاد بر اساس آیات، روایات و عقل و همراه با پاسخ به شبهات مربوطه |
جمع | ۲۸۸ |
مادة ۱۱. دروس تخصصی:
ردیف | عنوان درس | تعدادساعت | هدف |
۱ | روش شناسی مطالعات تاریخ کلام | ۳۲ | بررسی تحلیلی روشهای مختلف در مطالعات تاریخ کلام و تفاوت آن با روش های کلامی و تاریخی با تاکید بر روشهای جدید مطالعات تاریخ تفکر |
۲ | ریشه ها و سرچشمه های کلام شیعه | ۳۲ | بررسی و تبیین شکلگیری و تحولات مدرسه مدینه« از عصر پیامبر اکرم(ص) تا دوران صادقین (ع)» و بازشناسی و تحلیل جریانها، شخصیتها و میراث کلامی شیعه در این دوره |
۳ | دانش کلام امامیه در دوران تاسیس
(مدرسه کوفه) |
۳۲ | بررسی و تبیین شکلگیری و تحولات مدرسه کلامی کوفه« از عصر امام سجاد(ع) تا عصر امام کاظم(ع)» و بازشناسی وتحلیل جریانها، شخصیتها، میراث و مسایل کلامی شیعه در این دوره |
۴ | کلام امامیه در دوران تدوین کلام حدیثی
(مدرسه کلامی قم) |
۳۲ | بررسی و تبیین شکلگیری و تحولات مدرسه کلامی قم، بازشناسی و تحلیل جریانها، شخصیتها، میراث و مسائل کلامی در این دوره |
۵ | کلام نظری امامیه در دوران تدوین۱
( مدرسه بغداد) |
۳۲ | بررسی و تبیین شکلگیری و تحولات مدرسه کلامی بغداد(از عصر نوبختیان تا شیخ طوسی) و بازشناسی و تحلیل جریانها، شخصیتها و میراث کلامی در این دوره |
۶ | کلام نظری امامیه در دوران تدوین۲
( شامات و ری) |
۳۲ | بررسی تحلیلی امتداد جریانهای کلامی بغداد در ری و شامات( در قرن ۵ و ۶) و بازشناسی شخصیت ها، میراث و مسایل کلامی امامیه با تأکید بر رابطه کلام امامیه با معتزله متاخر |
۷ | کلام امامیه در مدرسه حله | ۶۴ | بررسی و تبیین جریان های نظری و حدیثی مدرسه حله(از اواخر قرن ۶ تا قرن ۸) و بازشناسی شخصیت ها، آثار، روش شناسی متکلمان و اندیشه های کلامی آن |
۸ | کلام امامیه در میانه مدرسه حله و اصفهان | ۳۲ | بررسی تحلیلی کلام امامیه در مدرسه های جبل عامل، نجف، شیراز و بحرین( از قرن ۸ تا قرن ۱۰) و بازشناسی شخصیت ها، آثار و جریان های کلامی و بررسی تطبیقی مباحث کلامی شیعه با اندیشه های فلسفی و عرفانی در این دوران |
۹ | کلام امامیه در مدرسه اصفهان | ۳۲ | بررسی مقایسه ای جریان های کلامی، حدیثی، فلسفی و عرفانی در مدرسه اصفهان( قرن ۱۰ تا قرن ۱۲) به همراه شناخت شخصیتها، میراث، روششناسی آنان و بررسی تطبیقی مسائل چالش برانگیز در این دوره |
۱۰ | کلام امامیه در دوران جدید و معاصر | ۳۲ | بررسی و تبیین جریان های نوین کلام امامیه در مدرسه تهران، نجف، خراسان و قم و بازشناسی و تحلیل شخصیتها، میراث، روششناسی و اندیشه های اساسی آنان به همراه نقد و بررسی جریان های انحرافی و روشنفکری |
جمع | ۳۵۲ |
ثبت دیدگاه شما