• 1
  • 0
  • 494

هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین رحمه الله برگزار شد

هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین رحمه الله برگزار شد

به همت دبیرخانه کنگره علامه میرحامد حسین هفتمین پیش همایش این کنگره با موضوع « آثار و روش علامه میرحامد حسین رحمه الله با تأکید بر عبقات الانوار» برگزار گردید.


به همت دبیرخانه کنگره علامه میرحامد حسین هفتمین پیش همایش این کنگره با موضوع « آثار و روش علامه میرحامد حسین رحمه الله با تأکید بر عبقات الانوار» برگزار گردید.

این پیش همایش که در ساعت 9 صبح با تلاوت آیات قرآن کریم در محل سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار گردید با استقبال پژوهشگران، اساتید و طلاب و فضلای ایرانی و غیر ایرانی روبرو شد.

در این نشست حاضران از سخنرانی دست اندرکاران و پژوهشگران عرصه امامت پژوهی به ویژه روش علامه میرحامد حسین بهره بردند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی سبحانی رئیس کنگره بین الملی علامه میر حامد حسین، و حجت الاسلام و المسلمین مهدوی پور نماینده مقام معظم رهبری دام ظله در هند از سخنرانان این نشست بودند که در سخنان خود بر ضرورت توجه به روش علامه میرحامد حسین در نشر معارف شیعی و دفاع از آموزه های تشیع در برابر مخالفین و همچنین لزوم گسترش این اندیشه ها در میان اقشار خاص و عام جامعه اعم از حوزوی و غیر حوزوی تاکید کردند.

لزوم  احیای آثار مدرسه فقهی کلامی لکنهو به زبان های فارسی، عربی و اردو در کشور ایران و هندوستان از دیگر محورهای سخنان ایشان بود.

پخش سخنان مولانا سید علی ناصر سعید عبقاتی از نوادگان علامه میرحامد حسین و تولیت کتابخانه ناصریه، مولانا ظهیر احمد خان از نوادگان مرحوم سعادت حسین خان از شاگردان این خاندان، و همچنین جناب دکتر خواجه پیری رئیس مرکز میکرو فیلم نور از دیگر برنامه های این نشست بود.

 همچنین در این همایش از دوکتاب «شناختنامه علامه میرحامد حسین» و «ضیاء العین در شناسایی احوال و زندگانی علامه میر حامد حسین» رونمایی شد.

برنامه بعدی استفاده از بیانات حجت الاسلام و المسلمین شجاعت حسین از محققین و پژوهشگران هندوستان بود که ایشان به تشریح شخصیت و آثار اندیشمندان خاندان عبقات و تأثیر ایشان در نشر تشیع در شبهه قاره پرداختند.

در ادامه محمد ایلیا یعقوبی از پژوهشگران جامعة المصطفی العالمیة به ارائه گزارشی از پایان نامه ها و پژوهش های صورت گرفته در این مجموعه با موضوع عبقات الانوار و مرحوم علامه میرحامد حسین پرداخته و به دنبال آن گزارشی از رساله کارشناسی ارشد خود با موضوع «روش شناسی علامه میرحامد حسین هندی در عبقات الانوار» ارائه نمود.

پایان بخش این همایش، نشست علمی با حضور حجج اسلام مهدی اسفندیاری مسئول واحد احیاء و دبیر علمی کنگره، حامد کاشانی استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر عرصه امامت و کتاب عبقات الانوار، و علی اصغر درهی دبیر کارگروه روش شناسی علامه میرحامد حسین بود؛ که در آن به بررسی نوآوری ها و ابتکارات و تلاشهای بی نظیر علامه میرحامد حسین در تألیف کتاب عبقات الانوار و دیگر آثار علمی خود و مجاهدت های این شخصیت کم نظیر در مقابله با مخالفان مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخته شد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

چهار × یک =