• 3
  • 0
  • 360

اولویت‌های پژوهشی کلام شیعه (بخش اول)

نیازسنجی پژوهشی دانش کلام، فرایندی نظام‌مند، جهت شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه دانش کلام است و تعیین اولویت‌های پژوهشی از میان آن‌ها در راستای تخصیص صحیح بودجه و جلوگیری از اتلاف منابع است. هدف اصلی این پژوهش، اول مشخص شدن نواقص و خلأهای محتوایی پژوهش، در قلمرو دانشی کلام اسلامی است و دوم در راستای رفع این نواقص، جهت‌گیری به سمت بایسته‌های پژوهشی، مطابق با اولویت‌های برگرفته از ضرورت‌ها و نیازهای زمان لازم است.

این تحقیق با روش کمی و کیفی و بهره‌گیری از شیوه پیمایشی و تحلیل داده‌ها به نتایج مدنظر خود رسیده است. جامعه آماری در این طرح عبارتند از: آسیب‌های فرهنگی اجتماعی، دیدگاه‌ها، تفکر و تلقی و نیاز مردم در دانش کلام، مطالعه ساختار و وظایف مراکز فرهنگی اجتماعی، مطالعه آینده‌نگرانه، مطالعه چالش‌های عمده دانش کلام، مطالعه مسائل جاری مراکزفرهنگی اجتماعی، نظریه‌های مطرح در سطح دانش کلام، مطالعات علمی پژوهشی، مطالعات تطبیقی، اسناد و مدارک بالادستی.

در منابع اسنادی در بخش مطالعات تطبیقی ده مجله علمی پژوهشی خارجی، بیست و پنج کتاب، ده دانشگاه و صد سایت فعال در زمینه اعتقادات و شبهات کلامی؛ در بخش منابع علمی پژوهشی داخلی، کتب موجود در نرم افزار کلام اسلامی، سه هزار پایان نامه، پانزده مجله پژوهشی؛ پنج سند بالادستی؛ چهل سند ساختار مراکز فرهنگی و اجتماعی و ساختار علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات حوزوی و غیر حوزوی در ذیل جامعه آماری و نمونه‌گیری قرار گرفت.

پس از شناسایی نیازها، در بخش اولویت‌سنجی موضوعات بر صاحب‌نظران عرضه شد و با کسب نظرات بیش از ده تن از اساتید متخصص در عرصه‌های مختلف علم کلام به امیتازدهی اقدام شد.

یافته‌های پژوهش، شناسایی 1050 عنوان پژوهشی و ارائۀ اولویت‌های پژوهشی است.


بخش اول_کلیات طرح

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

9 + پنج =