• 0
  • 0
  • 571

مناسک دینی شیعیان آلمان، گنجینه‌ای از هویت شیعی را عرضه می‌کند

مناسک دینی شیعیان آلمان، گنجینه‌ای از هویت شیعی را عرضه می‌کند

نشست علمی «شیعه در آلمان» با سخنرانی دکتر روبرت لنگر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه هایدلبرگ آلمان روز سه‌شنبه 28 آبان ماه 1398 در سالن شهید بهشتی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.


دکتر روبرت لنگر استاد مطالعات اسلامی دانشگاه هایدلبرگ آلمان در نشست علمی «شیعه در آلمان» که حاصل تحقیقات سه ساله وی است، گفت: در این پژوهش که با هدف شناخت شیعه در آلمان انجام شده است، تشیع در آلمان از منظر زبان‌شناسی تاریخی، مردم‌شناسی و روش‌شناسی دین‌پژوهی مورد بررسی قرار گرفته است.

وی درباره آمار شیعیان در آلمان گفت: آمار غیررسمی نشان می‌دهد که در آلمان حدود 380 هزار شیعه از ملیت‌های مختلف ایرانی، افغان، عراقی، لبنانی و تعدادی آلمانی زندگی می‌کنند. غالب این شیعیان در مناطق صنعتی آلمان ساکن هستند چراکه اغلب آنان به عنوان کارگر به آلمان مهاجرت کرده‌اند. بیشتر شیعیان ایرانی در هامبورگ و فرانکفورت ساکن هستند و علی‌رغم این‌که دو مرکز بزرگ شیعی در این دو شهر وجود دارد، شیعیان ایرانی دارای سازمان‌دهی نیستند.

 دکتر لنگر در ادامه گفت: بخشی از این شیعیان، ترک‌های شیعه‌شده هستند. هم‌چنین بخشی از جامعه علویان و قزلباشان نیز به تشیع گرویده‌اند و در آلمان مشغول به فعالیت دینی هستند. آذربایجانی‌ها نیز از دیگر گروه‌های شیعه در آلمان به شمار می‌روند. هم‌چنین دو درصد از شیعیان ساکن در آلمان، اصالتاً آلمانی‌زبان هستند. بیشترین فعالیت در میان شیعیان در آلمان متعلق به عراقی‌ها است.

وی گفت: در آلمان 76 گروه مسلمان زندگی می‌کنند. آنان مناسک مخصوص به خود را برگزار می‌کنند. این مناسک، گنجینه بسیار خوبی است، چون در آن مناسک می‌توان اهداف و تاریخ و هویت شیعیان را به صورت یک‌جا مشاهده کرد. شیعیان ترک چون پیش از دیگر گروه‌های شیعی وارد آلمان شده‌اند، در مناسبت‌ها و برنامه‌های مذهبی خود سازمان‌یافته‌تر و منسجم‌تر هستند.

این پژوهشگر آلمانی افزود: نسل سوم شیعیان دچار تغییر زبان شده‌اند و ترجیح می‌دهند به زبان آلمانی و یا با ترجمه به آلمانی در مراسم‌های دینی شرکت کنند. در برخی شهرها نیز به علت تنوع زیاد قومیت‌های شیعی، جلسات عزاداری به صورت مشترک برگزار می‌شود.

وی در پایان یادآور شد که شیعیان در آلمان تبلیغات چندانی برای معرفی و جذب پیروان دیگر ادیان به تشیع نمی‌کنند و شخصیت‌های آکادمیک شیعی در آلمان وجود ندارد. گرچه در دانشگاه‌ها مباحث الهیاتی مطرح می‌شود ولی همان نیز بیشتر در حوزه اهل‌سنت است.

گفتنی است در پایان این نشست، استادان و دانشجویان سؤالات خود را مطرح کردند و دکتر لنگر به سؤالات آنان پاسخ گفت.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

9 − 7 =