• 1
  • 0
  • 324

میزگرد گفت وگوی ادیان در مسیر صلح و تفاهم برگزار شد

میزگرد گفت وگوی ادیان در مسیر صلح و تفاهم برگزار شد

میزگرد علمی گفت و گوی ادیان در مسیر صلح و تفاهم به همت سفارت قزاقستان در تهران و مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه یازدهم آبانماه سال 1400 برگزار و در چهارچوب آن، ظرفیت ها و بسترهای صلح و تفاهم در متون و آموزه های دینی توسط کارشناسان و متخصصان مورد برررسی قرار گرفت.


میزگرد علمی گفت و گوی ادیان در مسیر صلح و تفاهم به همت سفارت قزاقستان در تهران و مرکز گفتگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران، روز سه شنبه یازدهم آبانماه سال 1400 برگزار و در چهارچوب آن، ظرفیت ها و بسترهای صلح و تفاهم در متون و آموزه های دینی توسط کارشناسان و متخصصان مورد برررسی قرار گرفت.

دکتر حسن عبدی پور به عنوان معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل و پژوهشگر تاریخ و قرآن پژوه در این میزدگرد در سخنانی با موضوع «نقش اديان در ايجاد صلح (توصيه اخلاقي يا تكليف الزام آور)»، اظهار داشت: انسان در طول تاریخ برای کسب معرفت و شناخت همواره از دو منبع بهره می برده است، یکی وحی و حجت ظاهری الهی است که خداوند به واسطه پیامبران و از طریق کتب آسمانی، انسان را با حقایق پیدا و نهان جهان آشنا کرده است و منبع دیگر عقل و حجت باطنی است.

معاون انجمن بين المللي اديان سويس افزود: بخش مهمی از اموری که متکفل اصلاح و بهبود زندگی انسان در عرصه تنظیم روابط داخلی و بین المللی وهمزیستی مسالمت امیز دولت ها و ملت ها می باشد ناظر به قواعد و موضوعات حقوقی است. مطالعه ،بررسی و تدقیق در قواعد حقوقی مربوطه بر پیروان همه ادیان ، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است این مطالعات می تواند تحت عنوان ظرفیت های حقوقی ادیان صورت گیرد.

معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل افزود: در ادیان به نیاز جامعه در حوزه حقوق پرداخته شده است. همان گونه که در جامعه سنتی، حقوق، مبتنی بر دین بوده، در جامعه مدرن نیز حقوق در وضع و حفاظت از خود، شدیداً نیازمند به دین است وعقلانیت به تنهایی کافی نیست. الزامات حقوقی و تکلیف مدار نیز به عنوان یکی از نیازهای اساسی جهان معاصر به دین نیازمند است. دین در عقلانیت و معنا بخشی به اصول اخلاقی، شناسایی برخی اصول اخلاقی و حمایت و پشتیبانی از آنها نقش مهمی را ایفا می نماید.
به گفته این پژوهشگر تاریخ، از این رو بر فقهاء و حقوقدانان ادیان فرض است که با مطالعه عمیق کتب آسمانی قواعد حقوقی آن را کشف و برتری آنها را نسبت به سایر مسلکها و مرام های حقوقی بشری به اثبات رسانند.

معاون انجمن بين المللي اديان سويس ادامه داد: چنانچه قرآن کریم را از منظر حقوقی مورد بررسی و تحلیل قراردهیم، پی خواهیم برد که بسیاری از آیات آن به نوعی جنبه حقوقی (امضایی یعنی موید دیدگاه های نظری و قواعد و احکام لازم الاتباع پیشینیان، یا تاسیسی یعنی نوآوری اصول و قواعد جدید) دارند.
به باور عبدی پور، سوال اصلی این است که ادیان چگونه می توانند پیروان خود را به صلح دعوت نمایند واز آنها بخواهند که جلوي هرگونه خشونت رو بگیرند.
معاون بین الملل موسسه البیان للتواصل و التاصیل تصریح کرد: نظر به اینکه در دنیای معاصر بسياري از پیروان ادیان که به آموزه ها و توصیه های اديان عمل می کنند این توقع و انتظار را دارند که الهیات ادیان نوین و کاربردی گردد تا بتواند به نیازهای عصر مدرن انسان پاسخ دهد . یکی از مهم ترین دغدغه های پیروان ادیان زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان و دفع خشنونت در اشکال مختلف است.

وی یادآور شد: به نظر می رسد اديان اين ظرفيت را دارند ، كه پيروان خود را ملزم به دفاع از صلح و جلوگيري از خشنونت نمایند لیکن این مهم نیاز مند بازنگری در بنیان های معرفتی و کاربردی کردن حوزه الهیات در ادیان و تاکید بر جنبه های رحمانی ادیان است.
عبدی پور اضافه کرد: به عنوان مثال واژه “الرحمن” در سراسر قرآن کریم ۱۵۷ مرتبه، و واژگان الرحیم و رحیم و رحیما جمعاً ۱۶۶ مرتبه تکرار شدهاند. در مواردی که در قرآن کریم این کلمات آمده، به عنوان صفت الهی است، مگر در یک مورد در آیه ۱۲۸ سوره توبه که کلمه رحیم در وصف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است.
وی در پایان تاکید کرد: خداوند رحمت را بر خود لازم نموده است: «کَتَبَ عَلی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ» «انعام، ۱۲.» و پیامبرش را برای جهانیان، رحمت قرار داده است، «رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ» «انبیاء، ۱۰۷» هم امّتش نسبت به هم رحمت دارند، «رُحَماءُ بَیْنَهُمْ» «فتح، ۲۹» و هم کتابش رحمت است. «شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ» پیروان ادیان می توانند با برجسته نمودن مواردی از این قبیل، بر گسترش صلح و پرهیز از خشونت، تاکید کنند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

5 × 1 =