تفاهم نامه همکاری بین موسسه البیان للتواصل والتاصیل و موسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه منعقد شد
به منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاریهای علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی یک تفاهمنامه همکاری بین دو نهاد علمی و آموزشی موسسه البیان للتواصل و التاصیل و موسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه، منقعد شد.
به منظور برقراری و گسترش تعاملات و همکاریهای علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی یک تفاهمنامه همکاری بین دو نهاد علمی و آموزشی موسسه البیان للتواصل و التاصیل و موسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه، منقعد شد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی در گفتوگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین موسسه البیان و موسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه، اظهار داشت: ما در داخل کشور بعد از تلاش و فعالیت در حوزههای مختلف به این نتیجه رسیدیم که نقطهضعف در معرفی تشیع، عدم تاکید روی معارف اصیل اهلبیت، کتاب و سنت است.
وی ادامه داد: به تعبیر دیگر ما در حوزه تشیع در اطراف و حاشیه آن حقایق و معارف زیاد کار میکنیم اما نسبت به اصل و متن که مایه و جوهر حقیقی معارف شیعه است در حوزههای علمیه کمتر توجه شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اضافه کرد: بهعنوان نمونه ما فلسفه، کلام، اصول، فقه و ادبیات میخوانیم اما واقع مطلب این است که ما وقتی همه آنها را روی هم میریزیم و مقایسه میکنیم یا آن چیزی که دستمایه قرآن و معارف اهلبیت علیهم السلام است فاصله زیادی دارد.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل افزود: این مباحث در حقیقت یک بخش کوچکی از معارف اصیل اهلبیت علیهم السلام بشمار میآید و باید یادآور شویم آن چیزی که در مقابل آن مسئولیت و وظیفه داریم اصل دین است.
وی عنوان کرد: این قبیل از علوم بهعنوان ابزار و مقدمه هستند یا بهعنوان مجموعهای که کمک میکنند به معارف اهلبیت علیهم السلام، ولی آن جوهر معارف و حقائق دین نیستند.
مدیر عامل بنیاد امامت اظهار داشت: به همین خاطر ما از ۲۰ سال پیش این رویکرد و دغدغه را داشتیم که برای تربیت نسل جدید باید افرادی را تربیت کنیم که بتوانند معارف اصیل شیعه را عرضه، نگارش و در درباره آن سخن بگویند و همزمان در صحنه عملی و میدانی نیز حضور جدی داشته باشند.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل ابراز کرد: بر همین اساس سعی شد که معارف به حوزه بیرون تشیع بهعنوان یک کار برون شیعی نیز توجه شود، چرا که آن چیزی که تاکنون از تشیع در بیرون معرفیشده، تشیع واقعی نیست.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی یادآور شد: عدم معرفی واقعی شیعه در خارج به دلیل ضعف و نقص در خود ما است و ما در این زمینه مقصر هستیم که در معرفی تشیع کوتاهی کردیم.
وی ابراز کرد: از سوی دیگر نسل شیعه نیز با حقایق اصیل شیعی کمتر آشناست و در معرفی شیعه به خارج از شیعه نیز همین داشتههای اندک را منتقل میکنیم.
موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل اظهار داشت: یک بخش هم مربوط به دشمنان است، آنها تلاش میکنند تا چهره و تصویری که از شیعه در بیرون نشان میدهند یک تصویر کاملا وارونه و معکوس باشد تا در نتیجه تشیع را منحرف نشان بدهند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: بر همین اساس طبق نظرات کارشناسی اولا باید در عرصه بینالملل فعالیت و روندی را دنبال کنیم که معارف حقیقی شیعه را به زبانی که مخاطب آن را درک میکند و در دنیا حاکم است که ادبیاتی غیر شیعی میباشد، معرفی نماییم.
وی خاطرنشان کرد: در همین راستا تجربههای ارزشمندی در معرفی شیعه به زبان عربی در طول ۱۲ سال گذشته انجامشده که در مجموعه”مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی” جمعآوریشده است.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی ابراز داشت: در طول این مدت، ما نگاه مذهبی شیعی نداشتیم بلکه جز اصول کار این بود که تشیع را در شکل تمدنی آن معرفی کنیم و در این رابطه تاکنون ۲۵۰ کتاب تولید شده که مورد استقبال اندیشمندان و فرهیختگان کشورهای عربی قرارگرفته و در همایشها و نمایشگاهها نیز حضور چشمگیری رو داشته است.
ثانیاً صریح و شفاف باشد، چراکه ما فکر میکنیم یکی از مشکلات ما در طول ۷۰-۸۰ سال گذشته که تشیع با آن مواجهه بوده این است که از یک سو شاهد یک افراطیگری در معرفی تشیع تند با زبان غلیظ و خشن و نامعقول بوده و از طرف دیگر شاهد یک تشیع محافظهکار که در بیان اصل حقایق شیعه کتمان و ملاحظهکاری میکند و آن را هم افتخار میداند.
رئیس موسسه البیان التواصل و التاصیل تصریح کرد: بر اساس این تجربه موفق به این نتیجه رسیدیم که از این الگو در زمینه نشر معارف تشیع یک مجموعهای مشابهی که زبان تفکر و معقول و اصیل تشیع باشد به وجود بیاوریم.
وی افزود: این مجموعه به تعبیر دیگر تابلویی از معارف حقیقی تشیع را عرضه میکند که دارای برخی ویژگیها باشد؛ اولاً از اصالت لازم برخورد باشد و توسط کسانی این کار انجام شود که خودشان شخصیتهای صاحبفکر و قلم و اعتبار باشند.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل گفت: تشیع محافظهکار در طول دهههای اخیر بهعنوان مثال گاهی در محافل مختلف و گفته امامت جز اصول ما نیست و یا اینکه دعوای صدر اسلام برای ما اصلاً اهمیت ندارد اصلاً ما خودمان سنی هستیم و قبل از اینکه شما سنی باشید ما سنی بودیم و در حقیقت ،ما اهل سنت واقعی هستیم.
وی تاکید کرد: این منطق از نظر ما قابل قبول نیست و این نگاه تشیع را گامبهگام به عقب میبرد و ما را در یک موضع انفعالی قرار میدهد بهطوری که در تعامل با رقیب دو اشکال به وجود میآورد اولاً حقیقتی که بهعنوان شیعه صاحبمنصب باید معرفی کنیم نمیتواند معرفی کند، لذا تریبون معرفی تشیع میافتد دست افراد دیگر و آنها وارد میدان میشوند تا ما رو معرفی کنند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اضافه کرد: مشکل بزرگتر این است که متهم به ریاکاری و دورویی میشویم چنانچه در محافل مختلف که میخواهیم درباره تشیع سخن بگویم صراحتاً میگویند شما خودتان را بهروشنی معرفی و بیان نمیکنید.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل گفت: در این حالت آنها میگویند شما به اسم تقیه، ریا و دورویی میکنید و به اسم احتیاط مسائلی رو برای ما بازگو میکنید بعد میروید در داخل محیط خودتان حرف دیگری را میزنید.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: این بزرگترین اتهام علیه تشیع معاصر است و ما باید این اتهام را از خودمان برداریم و بگویم ما شیعه و دارای مبنا و اصول هستیم بااخلاق و منطق سخن میگوییم، اهل گفتوگو هستیم اما در عینحال دارای هویت مستقل و شفاف و صریحی میباشیم و با صدای رسا و بلند میگویم شیعه این است .
وی تاکید کرد: البته در درون شیعه اختلافنظر وجود دارد دلیل این اختلاف را هم بیان میکنیم میگوییم در این مورد این تفسیر است و تفسیرهای دیگری هم گفتهشده و وجود دارد و شما نمیتوانید بیایید اینجا و به نام تشیع حرفی بزنید.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار داشت: ما معتقدیم این دو ویژگی، یعنی اصالت و شفافیت باید در بیان و معرفی تشیع جریان داشته باشند.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل تصریح کرد: بر همین اساس پس از بررسی و اندیشیدن به این نتیجه رسیدیم که موسسهای را در لبنان بنام “البیان للتواصل و التاصیل” تأسیس کنیم و بنا را گذاشتیم که دو ویژگی را دنبال کنیم اول تواصل چراکه بخش بزرگی که ضربهای که در دنیای اسلام و جهان خوردهایم این است که ارتباطات ما ضعیف بوده ما زبان ارتباط، زبان گفتوگویی که تابلوی خیلی روشن از خودمان بیان کند و نشان دهد نداریم.
وی افزود: ما هراس داریم، یا احتیاط میکنیم و کمتحرک هستیم یا فکر میکنیم دیگران حرف ما را نمیفهمند یا نمیشنوند از اینرو در تواصل معتقدیم هرچه بتوان بیشتر، گستردهتر با دیگران وارد گفتوگو و ارتباط بشویم و ارتباطات حقیقی، مجازی، فردی و اجتماعی را برقرار کنیم مناسبتر است و هر دو طرف بهتر میتوانند باهم مفاهمه داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در ادامه افزود: ما یک پشتوانه علمی داریم و معتقدیم که بدنه اصلی حوزههای علمیه تشیع است از ایران گرفته تا عراق، لبنان، سوریه، یمن، عربستان و کویت، همه اینها ظرفیتهای جهان تشیع هستند.
وی تاکید کرد: ما باید بتوانیم از این ظرفیتها بیشترین استفاده را به نفع معرفی تشیع استفاده کنیم و نقش ما ساماندهی و مدیریت این ظرفیتها است و با بسترسازی این ظرفیتها را به سخن دربیاوریم.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل تصریح کرد: باید ظرفیتهای حوزههای علمیه را معرفی کنیم و در شناساندن تشیع آنها را به صحنه میدانی وارد کنیم و از این زمینهسازی معارف موردنظر را ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: موسسه مرکز الحضاره دارای سابقه ۱۲ ساله است اما البیان کمتر از دو سال است که تشکیل شده است و در حوزه محتوایی برای این موسسه چند مجموعه تحت عنوان موسوعه فرهنگ شیعی در نظر گرفتیم که در قالب یک بسته (پکیج) منتشر خواهند شد و برای تألیف در هر موضوعی یک نفر متخصص درجه اول از حوزه و دانشگاه برای آن انتخاب نمودهایم.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: این موسوعه شامل مباحث اصیل شیعی و دیگر مواضع و دیدگاههای شیعه در باب قرآن کریم، سنت و حدیث، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، اهل بیت (علیهم السلام)، منابع معرفتی، الهیات (عقاید)، نظام اقتصادی شیعه، فقه تعایش و فقه الاختلاف، عرفان/معنویت خانواده، زنان، حقوق بشر، مهدویت، فلسفه سیاسی اسلام، اعتقادنامه شیعه، شیعه و تمدن اسلامی، سبک زندگی نظام تعلیم و تربیت و… میباشد که هر کدام در قالب یک مجلد تدوین خواهند شد.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل اضافه کرد: مخاطب این مجموعهها افراد غیر شیعی هستند و در نظر داریم این موسوعه ۳۰ جلدی را به پنج زبان مهم دنیا ترجمه و در یک نشر معتبر منتشر نماییم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: همچنین مجموعه دیگری که برای معرفی شیعه پیشبینی شده بسته درسنامههای آموزشی حوزه فکر شیعه است.
رئیس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل بیان داشت: منابع معارفی شیعی هنوز در قالب درسنامههای دانشگاهی درنیامده و تبدیل به یک منهج تعلیمی نشده است.
وی افزود: البته کسانی مانند شهید صدر و مرحوم مظفر از پیشگامان این ایده بودند، همچنین موسسه اصول دین و دانشکده فقه دانشگاه کوفه و مجموعه علامه عسکری در بغداد نیز از پیشگامان این تفکر هستند.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی گفت: در ایران هم برخی اشخاص نسبت به این ایده کارهایی را شروع کردند که همه آنها نیمهتمام باقیمانده و هر یک جهتی را دنبال میکردند درنتیجه یک مجموعه جامع کاملی شکل نگرفته است.
وی تاکید کرد: در همین راستا یک طراحی را ما شروع کردیم و در حوزه هم دارد روی آن کار میشود که بتوانیم در قالب ۵-۶ رشته علمی مرتبط با تشیع در قالب کتابهای درسی متنوع برای گروهای مخاطبی مختلف تدوین کنیم که دو سال است کار آن آغازشده است.
رئیس موسسه البیان التواصل و التاصیل گفت: در این زمینه مباحث عقاید و کلام پیشرفت مطلوبی دارد و صدد این هستیم که برای حوزه اخلاق نیز این مدل کار انجام بگیرد، یعنی مکتب اخلاقی اهلبیت در قالب یک درسنامه ارائه گردد.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی اظهار کرد: همچنین نظام تشریعات شیعی نیز در قالب یک مجموعه ۴-۵ جلدی درسنامهای منتشر شود بطوریکه اگر کسی بگوید شریعت از دیدگاه شیعه، یا معارف قرآن از نگاه شیعه در قالب درسنامه را مطالبه کند بتوان این تولیدات اساتید حوزه را در اختیار آنها قرار دهیم و موسسه نیز در تولید، انتقال و ترجمه متصدی امور بوده است.
وی تاکید کرد: این آثار در ابتدا به زبان فارسی است و پس از آن ترجمه خواهند شد دلیل آنهم این است که نویسندگان ما در ایران فارسیزبان هستند اما قصد داریم که حوزه نگارش رو توسعه دهیم و از ظرفیتهای عراق، لبنان و کشورهای عربی دیگر استفاده نماییم.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تشیع عدم حضور در مراکز دانشگاهی و کرسیها شیعی شناسی در دانشگاه است.
به گفته رئیس موسسه البیان التواصل و التاصیل، در اروپا یک منبع و متن درسی معتبر و مورد اعتماد برای دانشجویانی که میخواهند با تشیع آشنا شوند وجود ندارد.
وی یادآور شد: باید اعتراف کرد که تولیدات ما مناسب آنجا نیست باید برای آنها متون درسی تولید کنیم و برای یک دانشجوی اروپایی که میخواهد با تشیع آشنا شود متنی مناسب تهیه کنیم.
رئیس موسسه البیان، تصریح کرد: برای معرفی معارف شیعی به زبان هنری و امروزی برای نوجوانان نیز برنامههایی در دست بررسی و اقدام است همچنین مشابه این برنامهها در سطح معلمان و مربیان هم در دست اجرا میباشد.
دکتر سبحانی ابراز کرد: ما معتقد هستیم برای آموزش معارف دین در حوزه تشیع یک روششناسی تعلیم و تعلم را باید آموزش بدهیم که این طرح با حضور ده تن از اساتید در حال بررسی است.
مدیر عامل بنیاد امامت، گفت: همچنین در حوزه روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی نیز طرحهایی در دست بررسی است تا مشخص کند که یک معلم دینی در تعامل و ارتباط با ایصال و رساندن این مفاهیم به مخاطب چه روشها و شیوههایی را باید رعایت کند.
گفتنی است زمینههای همکاری در این تفاهمنامه در استفاده بهینه از ظرفیتها، تواناییها و امکانات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طرفین، تبادل تجربیات و یافتههای طرفین در حوزه موضوعات مربوط، بهرهگیری متقابل از خدمات و تولیدات علمی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی طرفین و ترجمه و انتشار آثار مورد توافق (اعم از کتاب، مجلات و غیره) پیشبینی شده است.
معرفی و پشتیبانی سایتهای طرفین و بارگذاری و تبادل اطلاعات روی سایتها، برگزاری نشستها و گفتوگوهاي فرهنگي با همكاري طرفین، ایجاد فرصتهای مطالعاتی برای اعضای علمی و اساتید طرفین و تبادل استاد و محقق در حوزههای علمی مشترک از دیگر زمینههای مهم در این تفاهمنامه مشترک خواهد بود.
مدت تفاهمنامه از زمان امضاء، ۳ سال میباشد و در صورت توافق طرفین، قابل تمدید خواهد بود و به منظور پیگیری مفاد تفاهمنامه و نظارت بر روند اجرای آن، کارگروهی مرکب از نمایندگان دو موسسه تشکیل خواهد شد و طی جلساتی موارد توافق را بررسی نموده و نتایج جلسات را جهت تصمیمگیری و انعقاد قرارداد مربوط به مسئولین مافوق جهت تصمیمگیری نهایی منعکس خواهند نمود.
کلیه حقوق مادی و معنوی ناشی از فعالیتها و همکاریهای مشترک متعلق به طرفین تفاهمنامه بوده و سهم هریک از طرفین، در قراردادهای مربوط به طور شفاف و صریح تعیین خواهد شد.
ثبت دیدگاه شما