• 4
  • 0
  • 750

بازدید دکتر سبحانی از مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه

بازدید دکتر سبحانی از مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل ضمن بازدید و گفت و گو با مسوولان  مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه در رابطه با افزایش همکاری های دو جانبه و شناخت بیشتر از ظرفیت های متقابل برای کارآمدتر کردن طرح های پیش رو تبادل نظر کردند.


موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل در این دیدارخاطرنشان کرد: برخی خلاهای معرفتی و فکری موجود در جهان اسلام و تشیع و عرصه بین الملل را با حضور پررنگ و موثر توسط موسسات علمی باید از بین برود.

دکتر سبحانی یادآور شد: برای تاثیرگذاری در عرصه بین الملل و حوزه های عمومی به بازیگرهای حرفه ای که دارای قدرت بیان منطقی و متناسب با سلیقه و ذائقه مخاطبان امروز باشد نیازمند هستیم، سطح انتظار مخاطب از ما تغییر کرده و برای اعلان تشیع باید به دنبال بدیل های کارآمد و جدیدی باشیم.

موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل عنوان کرد: متناسب با نیاز مخاطب باید به دنبال کیفی سازی بیشتر تولیدات و محتواهای قابل عرضه باشیم. نیاز به بازاندیشی و بازنگری در فعالیت های یک دهه گذشته موسسات شیعی در عرصه نرم افزاری مخاطبان جهان تشیع در عرصه بین الملل احساس می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی اظهار داشت: فضای بیرونی و توسعه فضای مجازی بسیاری از اقدامات کنونی موسسات شیعی را پس خواهد زد بنابراین باید به دنبال راه های بدیل جدید بود وبرخی روش های گذشته را اصلاح و بر مبنای افق آینده و نیاز جدید مخاطبان برنامه ریزی شود.

وی یادآور شد: با بازنگری در فعالیت های موسسات شیعی برای بروزرسانی و کارآمدکردن اقدامات می توان تاخر فرهنگی شیعه از اتفاقات و تغییرات جهان را کاهش داد.

وی همچنین گفت: پیشنهاد ما به مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه است که به صورت محدودتر در چند حوزه به صورت تخصصی تلاش کند تا در آینده به یک مرجع قابل استناد تبدیل شود و خلاهای موجود را کم رنگ تر کند.

دکتر سبحانی عنوان کرد: در حوزه تاریخ تفکر و استشراق تاکنون کارهای زیادی در جهان تشیع صورت نگرفته است و مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه می تواند در این حوزه نیازهای کنونی را تامین کند.

** نقد غرب، استشراق و سکولاریسم سه پروژه اصلی مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه است

مسئول مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه نیز در این دیدار، بیان کرد: نقد غرب، استشراق و سکولاریسم سه موضوع اصلی مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه است که با استقبال قابل توجهی از سوی مراکز اسلامی در جهان اسلام رو به رو شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم میلانی ابراز داشت: در سه پرونده مذکور این مرکز اقدام به انتشار و تدوین مجلات و کتاب هایی شده است و یکی از اهداف راه اندازی مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه در قم استفاده از ظرفیت علمی مراکز دینی و علمی حوزه قم و ترجمه آثار فارسی به زبان عربی است.

به گفته وی، برگزاری درس گفتارهای انتقادی غرب به زبان های فارسی و عربی نیز از اهداف مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه است. اقدامات انجام شده در رابطه با استشراق در جهان تشیع و جهان اسلام ناکافی بوده در حالی که استقبال از این مطالب مطلوب است ولی محتوای کافی وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین میلانی یادآور شد: راه اندازی اندیشکده چالش های فکری و معرفتی جهان اسلام و تشیع برای اولویت بندی اقدامات و جمع بندی مباحث نیز از اهداف و برنامه ریزی های مهم مرکز مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه است.

مسئول مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه گفت: نقد غرب و استشراق یکی از مباحثی است که اغلب علما و متفکران اسلامی از مذاهب و گرایش های مختلف بر روی آن اتفاق نظر دارند و می توان از این ظرفیت برای تشکیل اتاق فکر و یا اندیشکده چالش های فکری و فرهنگی جهان اسلام بهره برد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

13 + پنج =