• 0
  • 0
  • 207

گزارش؛

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مدیران مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل و بنیاد بین‌المللی امامت دیدار کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مدیران مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل و بنیاد بین‌المللی امامت دیدار کردند.

معرفی خالص و بی پیرایه تشیع و پرهیز از افراط و تفریط از مهمترین اصول موسسه البیان للتواصل و التاصیل است؛ یعنی این مجموعه نه چیزی را از اندیشه تشیع سانسور می کند و نه مسیر افراط گیری را در پیش می‌گیرد .


حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در جلسه دیدار مدیران موسسه البیان للتواصل و التاصیل با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، ضمن اشاره به تمرکز موسسه بین المللی البیان للتواصل و التاصیل بر حوزه شیعه شناسی و معارف شیعه اظهار داشت: معرفی خالص و بی پیرایه تشیع و پرهیز از افراط و تفریط از مهمترین اصول موسسه البیان للتواصل و التاصیل است؛ یعنی این مجموعه نه چیزی را از اندیشه تشیع سانسور می کند و نه مسیر افراط گیری را در پیش می‌گیرد .

گزارشی از آخرین دستاوردهای موسسه البیان للتواصل و التاصیل

وی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از آخرین دستاوردهای موسسه البیان للتواصل و التاصیل با بیان این که پنج پروژه بزرگ شیعه را در دستور کار قرار داده‌ایم، خاطرنشان ساخت: تدوین موسوعه سی جلدی معارف شیعه و معرفی جامع تشیع برای جهانیان از جمله کلان پروژه های این مجموعه است که با همکاری محققان و استاتید در قالب سی عنوان اساسی تنظیم و تدوین شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که هر کدام از این عناوین به همت معروف ترین محققان حوزه علمیه نگاشته شده، تبیین بعدی از ابعاد تشیع را هدفگذاری نموده است، یادآور شد: در این سی جلد تقریبا هیچ وجه ای از تشیع نیست که یک جلد برایش تعریف نشده باشد.
وی تدوین کتاب معرفی اجمالی عقاید شیعه در 15 صفحه مبتنی بر بیان مهم ترین اندیشه های تشیع و ترجمه آن به زبان های مختلف را از دیگر دستاوردهای علمی این مجموعه برشمرد و اذعان داشت: تدوین اجماعات اعتقادی شیعه به همت دکتر نجار زادگان و با همکاری موسسه البیان از جمله آثاری است که در آن اشتراکات 120 کتاب عقاید شیعه در طول 12 قرن استخراج شده است.
رئیس موسسه البیان تحریر کامل عقاید شیعه مبتنی بر پالایش‌های پژوهشی را از دیگر رویکردهای مهم این مجموعه دانست و ابراز داشت: این کلان پروژه‌ها با هدف تبیین دقیق معارف و اندیشه شیعه و معرفی هویت شیعه در دستور کار قرار گرفته است.

یکی دیگر از کلان پروژه های موسسه البیان معرفی شخصیت های بزرگ شیعه و ارائه مهم ترین آثار علمی تشیع به زبان امروزی و برای مخاطب غیر شیعی عرصه بین الملل است.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی به کلان پروژه تحریر آکادمیک دوره آموزشی تاریخ و فرهنگ تمدن شیعی مبتنی بر ارجاعات و مستندات علمی و ارائه آن به زبان های بین المللی اشاره نمود و اذعان داشت: یکی دیگر از کلان پروژه های موسسه البیان معرفی شخصیت های بزرگ شیعه و ارائه مهم ترین آثار علمی تشیع به زبان امروزی و برای مخاطب غیر شیعی عرصه بین الملل است.
وی به برگزاری دروه آموزشی جامعه جهانی تشیع در قالب وبینارهای اصلی با حضور کارشناسان جغرافیایی سیاسی منطقه در موسسه البیان اشاره نمود و یادآور شد: برپایی سمینارهای سالیانه گفتگوی شیعی با هدف فراهم سازی فرصت تبادل دیدگاه بزرگان و نخبگان شیعه از گرایش های مختلف از دیگر رویکردهایی است که مورد توجه قرار گرفته شده است.
رئیس بنیاد بین المللی امامت ضمن تأکید بر اهمیت محوری للتواصل و التاصیل با اشاره به این که یکی از مشکلات بزرگ تشیع فقدان گفتگوی رو در رو با سایر مذاهب و اندیشه هاست، اظهار داشت: متاسفانه شیعه معمولا در دنیا از زبان دیگران معرفی می‌شود؛ یعنی انقدری که دیگران ما را معرفی می کنند ما خودمان به صورت رو در رو گفتگویی نداریم.

گزارش از فعالیت های بنیاد بین المللی امامت، پژوهشکده امامت و انجمن علمی امامت حوزه

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تأکید بر اهمیت توامان تولید محتوای علمی و تربیت نیروی انسانی اندیشمند، گزارش از فعالیت های بنیاد بین المللی امامت، پژوهشکده امامت و انجمن علمی امامت حوزه ارائه نمود و یادآور شد: نگاه ما به بحث امامت مبتنی بر ادبیات امروز بین المللی دنبال می‌شود؛ یعنی چکار کنیم ظرفیت های بین المللی اندیشه امامت را بشناسیم و هم در تعامل با تشیع و غیر شیعه، امامت را با زبان امروز و با ادبیات معرفتی شیعه معرفی کنیم.
وی به موضوع بهره گیری روش شناسی علمی در تبیین اندیشه های امامت و اندیشه های تشیع اشاره نمود و اذعان داشت: بحث شناسایی میراث تشیع در جهان از جمله رویکردهای افتخار آمیر بنیاد بین المللی امامت است؛ اولین پروژه آن بحث میراث شیعه با بیش از 12 سال تلاش علمی در قالب برگزاری همایش بین المللی مدرسه لهکنو است که با همکاری دفتر نمایندگی ولی فقیه در هندوستان، حوزه علمیه قم و مجموعه ای از موسسات دنبال می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی ترسیم نظام موضوعات دانش امامت و تدوین نرم افزار میراث شیعی نظام موضوعات در زبان فارسی و عربی را از دیگر دستاوردهای بنیاد بین المللی امامت دانست.
رئیس موسسه البیان در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام و رویکردهای علمی پژوهشکده و مرکز تخصصی آن اشاره نمود و اذعان داشت: راه اندازی رشته کلام امامیه در حوزه علمیه با رویکرد کلام توصیفی تبیینی ویژه سطوح 3 و 4 حوزه از جمله رویکردهای علمی و آموزشی موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام است.

وی با تأکید بر این که تشیع را باید با زبان خودش که اسلام اصیل است معرفی کنیم و حوزه تشیع به لحاظ محتوایی، نگاه‌ها و رویکردها تا رسیدن به عرصه بین المللی فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: در موسسه البیان سعی نموده ایم تا میراث تولید شده در حوزه و دانشگاه را با نگاه به مسائل روز بین الملل اعم از حقوق بشر، خانواده، زن و… را به جامعه فرهیخته غیر مسلمان اهل مطالعه است تبیین نماییم.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی از اعلام آمادگی موسسه البیان برای تولید محتواهای معرفتی کوتاه بین المللی ناظر به نیازهای جوامع در قالب های متنوع عرضه اعم از پادکست به زبان های مختلف خبر داد و اذعان داشت: با توجه به اهمیت بحث وبینارها نیازمند ایجاد و تقویت پل ارتباطی با ظرفیت‌های حوزوی هستیم تا نیاز های انقلاب، نظام و تفکر شیعی را مبتنی بر رویکرد تمدنی پاسخ دهیم. تربیت نسل جوانی از محققان حوزوی آشنا به ظرفیت ها و الزامات فعالیت‌های بین الملل تنها بخشی از مهمترین اقدامات موسسه البیان است.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در ادامه این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ظرفیت ها وفعالیت های بنیاد بین المللی امامت و موسسه بین المللی البیان للتواصل و التاصیل بر اهمیت نشر معارف تولیدی حوزه علمیه قم در عرصه بین الملل تصریح نمود و اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی که حوزه علمیه قم با ان مواجه است، این که علی رغم فعالیت تحسین برانگیز مراکز علمی چون؛ پژوهشکده‌ها و مراکز تخصصی پژوهش و پژوهشگران زیاد، حاصل تلاش معارفی و علمی که در حوزه قم تدوین و تولید می شود در عرصه بین الملل دیده نمی شود.


وی امکانات تخصیص یافته به حوزه فعالیت های فرهنگی در عرصه بین الملل را ناکافی و به دور از نیازهای مخاطبیبن دانست و اظهار داشت: بین المللی کردن حضور علمی حوزه علمیه و انتقال تولیدات به خارج از کشور یکی از ماموریت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
وی بر اهمیت توجه به فرایندهای دیده شدن نظریات علمی در دانشگاه‌های بین المللی تصریح نمود و ابراز داشت: یکی از نظریات پویای انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است؛ حال اینکه این نظریه به خوبی دیده نشده و اصلاح فهم و دریافت مجموعه های دانشگاهی جهان، نیازمند تبیین علمی است.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور ضمن ابراز خرسندی از تدوین موسوعه معارف شیعه، نشر آن درعرصه بین الملل را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: برای نقش آفرینی معرفتی در عرصه بین الملل نباید از موضع انفعال وارد شود؛ بلکه باید عقلانیت و حکمت اسلامی حکمت متعالیه را برجسته نموده، خود را از گردونه پاسخ صرف به شبهات خارج سازیم.
وی بر لزوم پرهیز از نگاه‌های فرقه ای در پاسخ به شبهات تأکید نمود و با بیان این که با تمام توان در خدمت مجموعه شما هستیم، تصریح کرد: اگر در مسیر درستی قرار بگیریم و تفسیر دقیقی از شرایط فعلی جهان معاصر داشته باشیم، این گردش تاریخی که رهبر معظم انقلاب از آن به پیچ تاریخی یاد کردند، در مسیر احیای تمدن نوین اسلامی قرار خواهد گرفت.

کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به گزارش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، کاری که در مدرسه لکهنو هند صورت گرفته را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: برخی به دنبال پاک کردن نشانه ها و معالم اسلام در هندوستان هستند؛ در حالی که بخشی از آن چیزی که در هند اصالت دارد، مربوط به فرهنگ و تمدن اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین ایمانی پور توسعه نشر دیجیتال معارف اصیل اسلامی در عرصه بین الملل را ضرورتی انکار ناپذیر توصیف نمود و یادآور شد: برای اثربخشی معرفتی در سطوح دانشگاهی، معارف را باید در مسیر پاسخ به نیازهای روز جوامع قرار داده، در عین توجه به تنوع جوامع و نیازسنجی مخاطبانی، از ادبیات دینی صرفا اعتقادی کمتره بهره بگیریم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین کاظمی، دبیر کنگره به ارائه گزارشی از فعالیتهای صورت گرفته در خصوص کنگره در سه محور 1. احیای آثار 2. آثار تالیفی کنگره در گروه روش شناسی3. وضعیت مقالات و نظام موضوعات کنگره و فیشهای پژوهش پرداخت.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

4 + چهارده =