• 0
  • 0
  • 57

آیت الله جعفر سبحانی:

شامل شدن عنوان اهل بیت علیهم السلام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها قطعی است

شامل شدن عنوان اهل بیت علیهم السلام نسبت به حضرت زهرا سلام الله علیها قطعی است

آیت الله سبحانی از مراجع تقلید گفت: از آیات زیادی این مساله قابل دریافت است که مسلّما مراد از اهل بیت، دخت مطهّره رسول اکرم و خود حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و فرزندانش علیهم السلام می باشند.


متن بیانات آیت الله جعفر سبحانی با موضوع حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن به این شرح است:

در مورد حضرت زهراء سلام الله علیها در قرآن در مواردی مطرح شده است:

۱.﴿و َ آتِ ذَا الْقُرْبی‏ حَقَّه﴾ مفسّرین نوشته اند وقتی این آیه نازل شد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند. (مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏۶، ص: ۶۳۴)

۲.﴿ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً﴾ مسلّما مراد از اهل بیت علیهم السلام، دخت مطهّره رسول اکرم صلی الله علیه و آله و خود حضرت صلی الله علیه و آله و فرزندانش علیهم السلام می‌باشند. حال، اگر بر فرض محال، دیگران را هم شامل شود، شامل شدنش نسبت به حضرت زهراء سلام الله علیها قطعی است.

۳.﴿ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ “قُربی” به معنای قرابت است، مسلّما قُربای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شامل فرزندانش از جمله حضرت زهراء سلام الله علیها می‌باشد.

۴.﴿ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلّ‏ِ لِرَبِّکَ وَ انحْرْ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ مراد از کوثر، اولاد است به دلیل اینکه آخر آیه می‌فرماید: ﴿إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْترَ﴾ و این آخر آیه قرینه بر ابتدای آیه یعنی “کوثر” است و نمی‌توان آن را به غیر “اولاد” تفسیر نمود. علاوه بر اینکه شأن نزولش (الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج ‏۶، ص: ۴۰۱) نیز مؤیّد همین معناست: زمانی که عاص (پدر عمرو عاص) با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سخن می‌گفت، بعد از اینکه به قبیله خود قریش بازگشت، قریش به او گفتند: با چه کسی سخن می‌گفتی؟ گفت: تکلّمتُ مع هذا الابتر (اشاره داشت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)، در اینجا سوره کوثر نازل شد.

۵.﴿ وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلیَ‏ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُریدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً﴾ همگی متفقند که چند آیه از سوره “هل اتی” درباره‌ی اهل بیتِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است. در آیه مذکور می‌فرماید: ﴿إنّما نطعمکم لوجه الله﴾ ما هم باید منبر برویم لوجه الله، باید تعلیم کنیم لوجه الله.

اشکال: مخالفین می‌گویند این سوره، سوره‌ی مکّی است و در مکّه که خبری از دُخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نبود، جوابش این است که این آیات، مدنی است، زیرا در خود آیات، قرائن روشنی بر مدنی بودن آن است: ﴿مسکینا و یتیما و اسیرا﴾ در مکّه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اسیر نداشتند بلکه برعکس خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و یارانشان در مکّه حکم اسارت را داشتند، معلوم می‌شود این آیات در مدینه نازل شده است زیرا در مدینه بود که مسلمانان، اسیر داشتند.

و سلام علیها یوم وُلِدَت و یوم اُستُشِهدَت و یوم تبعث حیّا

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

11 + 13 =