• 0
  • 0
  • 407

دکتر سبحانی:

مصداق و تجسم صراط مستقیم، انبیاء و امامان علیهم السلام هستند

مصداق و تجسم صراط مستقیم، انبیاء و امامان علیهم السلام هستند

 مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل با اشاره به مصداق واقعی صراط مستقیم در معارف دینی، گفت: مصداق و تجسم صراط مستقیم، انبیاء و امامان علیهم السلام هستند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین، دکتر محمدتقی سبحانی در آغاز بیانات خود بیان داشت: این پرسش مطرح است که چرا از یک‌سو «صراط مستقیم» درآیات و روایات به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اصول و شریعت تعریف‌شده است و از سوی دیگر، به اشخاص تعریف‌شده است و ازجمله صراط مستقیم را به علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام تفسیر کرده‌اند؟

وی ادامه داد: پاسخی که برخی از مفسران و شارحان گفتند این است که چون شرط اولی(یعنی دین و شریعت) همان دومی(ولایت امیرمومنان علیه‌السلام است، چنین تعبیری صورت گرفته است؛ یعنی اگر کسی می‌خواهد بندگی خدا را درست انجام بدهد و به‌غایت دین برساند، شرط پذیرش و شرط تحققش این است که ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را داشته باشد.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل اضافه کرد: ازاین‌روست که در روایات متواتر گفته‌اند که صلوه و صوم و حج بدون ولایت به نتیجه نخواهد رسید و مقبول درگاه الهی واقع نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی اظهار داشت: اما ما از مضامین روایات و بعضی از آیات چنین استفاده می‌کنیم که اطلاق صراط مستقیم بر انبیاء و اولیای الهی نه به‌عنوان شرط و ‌یا حتی جزئی از آن  صراط است بلکه به‌عنوان حقیقت آن صراط و واقعیت آن صراط است.

وی ادامه داد: شریعت و همه‌ اصولی که انبیاء بانام دین از آن یاد می‌کنند و میگویند صراط مستقیم است، قرآن تصریح می‌کند که جوهره و مجسمه آن، همان انسان‌های شاخص و برگزیده‌ای هستند که خداوند آنها را به‌عنوان نمونه عینی و بیرونی دین دانسته و تبعیت از آنها و پشت سر آنها افتادن و از آنها الگو گرفتن و تقلید کردن و موبه‌مو در آن مسیر حرکت کردن را عین صراط مستقیم می‌داند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: پس صراط مستقیم یک سکه دورو است که یک روی آن همان راه الهی است که آن را در مجموعه‌ای از آموزه‌ها و برنامه‌ها گذاشته و ‌همزمان در روی دیگر، همیشه در کنار آن دین، فردی را قرار داده است که همه‌ی آنچه را که خواسته در شخصیت و وجود او تحقق‌یافته است.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل افزود: پس علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام مصداق آن چیزی است که ما در قرآن می‌خوانیم و امامت او، همان پیشوائی قرآن است.

وی تاکید کرد: پس اگر صراط مستقیم می‌خواهید و جا پای او بگذارید و مسیر او، مرام او، معرفت او را به‌صورت زنده و برجسته ببینید، اولیای معصوم الهی، مصداق صراط مستقیم هستند.

رییس انجمن کلام حوزه اظهار کرد: در معارف شیعه و در واقعیت تاریخی نشان داده‌شده است که نظام عالم با دین و با یک انسان برگزیده آغازشده، و نظام این عالم با آخرین حجت الهی برچیده می‌شود و  در تمام تاریخ هیچ لحظه‌ای زمین بدون حجت نبوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بیان کرد: سنت خداوند این است که از آغاز تا پایان، دین و آیین و برنامه هدایتی خودش را با یک انسان گره‌زده است. نکته مهم این است که بدانیم نسبت میان کتاب (قرآن کریم) با امام چیست؟

نسبت میان قرآن و امام معصوم

وی عنوان کرد: از دیدگاه‌ قران کریم آنچه در تاریخ دین و دیانت اصل است، رسول است و‌ نه کتاب. نظام هدایت عالم بر محور بعثت انسان‌هاست، انسان‌های برگزیده که با خود، کتاب و میزان و بینه می‌آورند و با این ابزارها و روش‌ها طرح هدایتی دین را پیاده می‌کنند.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل  گفت: در قرآن کریم هرگاه از کتاب سخن گفته، کتاب را با انبیاء فرستاده است. (سوره‌ی بقره آیه‌ی۲۱۳_سوره‌ی حدید آیه‌ی ۲۵).

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابراین از دوگانه صراط مستقیم که یکی کتاب است که به آن میگوییم دین مکتوب، و دیگری دین ناطق و دین زنده است، این دین ناطق است که نه‌تنها محور بیان کتاب است بلکه صورت عینی و حقیقی کتاب را نیز بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: در داستان خلقت حضرت آدم و ماجرای سجده شیطان که کفر ورزید، ابلیس به خداوند گفت ده هزار سال عبادت کردم و حاضرم ده هزار سال دیگر عبادت کنم و هرچه بگویی می‌کنم اما زیر بار سجده انسان نمی‌روم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی گفت: خداوند فرمود: همه‌ی بندگی تو یک‌طرف و سجده بر آدم که نماد اطاعت و تسلیم در مقابل یک انسان برگزیده و صراط مستقیم الهی است، در طرف دیگر و در دستیابی به دین حقیقی، از این اطاعت و سرسپردگی چاره‌ای نیست.

وی یادآور شد: شیطان از جایی که ضربه خورد می‌خواهد ضربه بزند، کینه شیطان از اطاعت حضرت آدم بود و ازاین‌رو گفته است که بر همان‌جایی که صراط مستقیم است، یعنی ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌نشینم و به راهزنی می‌پردازم .

وظیفه مردم در برابر ولایت و امامت

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل، وظیفه‌ی مردم در عرصه ولایت و امامت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ما باید دفع اغوای شیطان کنیم و با تلاش و مجاهدت، این حرکت شیطان را خنثیٰ کنیم.

رییس انجمن کلام حوزه اضافه کرد: امروز جنگ میان شیطان و امام عصر عجل الله تعالی فرجه است و او درراه حضرت که صراط مستقیم است کمین کرده و می‌خواهد این راه مستقیم الهی را ببندد و ما باید با حیله‌های شیطان در مسیر صراط مستقیم مقابله کنیم.

وی افزود: شیطان تمام سرمایه و قوه‌اش را گذاشته در همین‌جایی که ما ایستاده‌ایم و قسم‌خورده است که کسی را در این راه باقی نگذارد.

مؤسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل در پایان بیان داشت: ازاین‌رو، در این راه اگر انسان حواسش نباشد و دقت نکند و سست باشد به‌راحتی شیطان او را هدف قرار می‌دهد و از راه مستقیم که خط ولایت و امامت است، منحرف می‌کند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نه − 3 =