• 0
  • 0
  • 398

موزه شیعه؛

نسخه خطی کتاب النقض

نسخه خطی کتاب النقض

نسخه خطی کتاب النقض – نوشته عبد الجلیل رازی قزوینی (قرن ششم هجری) می باشد.


از این کتاب 8 نسخهٔ خطی در ایران موجود است (رجوع کنید فنخا، ج 33، صص 686- 687).

قدیمی ترین نسخهٔ این کتاب در قرن هشتم هجری کتابت شده است که به شمارهٔ 10606 در کتابخانهٔ مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود. (عکس دوم).

یک نسخهٔ قدیمی دیگر نیز از این کتاب در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شمارهٔ 4007 نگهداری می شود. (عکس سوم).

در نیمهٔ قرن ششم هجری (در حدود سال 550)، یکی از علمای اهل سنت در شهر ری، کتابی با عنوان «بعض فضائح الروافض» را به زبان فارسی نوشت، که به شدت باعث متشنج شدن فضا بر علیه شیعیان این شهر گردید.

یکی از شیعیان به نام «عبدالجلیل رازی قزوینی» در حدود سال 560 در جواب به کتاب گفته شده، کتابی با عنوان «بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض» و باز هم به زبان فارسی نگاشت، که به نام کتاب «النقض» معروف است.

کتاب النقض حاوی اطلاعات تاریخی، اجتماعی فراوانی است که برای تحقیق در تاریخ شیعه بسیار مفید است؛ در پست های بعدی به آنها اشاره خواهد شد.

پ.ن 1: در مطالعهٔ این کتاب باید به این نکته توجه داشت که اولا کتاب در دورهٔ سلجوقیان (که تعصب مذهبی شدیدی بر علیه شیعه داشتند) و ثانیا در شهر ری (که اکثر ساکنان آن ضد شیعه بودند)، نوشته شده است. لذا نویسنده مجبور بوده قدری جانب احتیاط را در بیان اعتقادات شیعه رعایت کند. توجه نکردن به این نکته باعث شده است، برخی نویسندگان تحلیل های نادرستی نسبت به این کتاب و نویسندهٔ آن داشته باشند.

پ.ن 2: این کتاب توسط مرحوم سید جلال الدین محدث ارموی تصحیح و چاپ شده است.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

16 − 2 =